5 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל ברמת הגולן
חיילי צה"ל ברמת הגולן
בסך הכל הוגשו 6,075 קבילות בשנה שעברה
(צילום: AFP)
נציבת קבילות החיילים תא"ל (מיל') רחלי טבת ויזל הגישה הבוקר (רביעי) לשר הביטחון יואב גלנט ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת את הדו"ח השנתי לשנת 2022. כמו דו"חות קודמים שהוגשו גם הנוכחי מציב בעיות בשירותי הרפואה, ביחס משפיל מצד מפקדים כלפי פקודיהם, בתנאי מגורים של חיילים ובאלימות פיזית ומילולית בצבא.
על פי הדו"ח 6,075 קבילות הוגשו אשתקד, כאשר 58% מהן נמצאו מוצדקות. רוב מגישי הקבילות הם חיילים וחיילות בשירות סדיר (3,654) ו-740 מהם אנשי קבע. מדובר בעלייה של 13%, מבחינת אנשי הקבע, ביחס לשנת 2021. 64% מהקבילות של אנשי הקבע נמצאו מוצדקות (לעומת 54% בשנת 2021). בין הנושאים שעליהם קבלו משרתי הקבע: פגמים ביישום מודל הקבע החדש, עיכוב ושגיאות בטיפול בבקשות לקיצור שירות, העדר שקיפות, מתן הבטחות ללא סמכות ועוד.
450 משרתי מילואים - כאן נרשמה עלייה של 11% ביחס לשנה הקודמת, כאשר מרבית קבילות אנשי המילואים עסקו במעטפת הניתנת לאוכלוסייה זו: תגמולים, החזרי נסיעות, טיפול בבקשות לשינוי שיבוץ, פערים ברישומת ועוד. בנוסף, 800 קבילות הוגשו ממועמדים לשירות ביטחון. כאן דווקא מדובר במגמה מעודדת עם ירידה של 17%. העלייה הגדולה ביותר- 350% - נרשמה במספר הקבילות הקבוצתיות שהוגשו, ובהן קבילה עליה חתמו כ-1,000 חיילות בנוגע למדים שצה"ל מספק לנשים. אולם יצוין כי זו נספרה כקבילה אחת.
כמו בשנים עברו, גם בשנה שעברה מרבית הקבילות עסקו בנושא פיקוד ומנהיגות, ולמעשה קבילות אלו מהוות 40% מהדו"ח. עיקר הקבילות נוגעות לאי טיפול מפקדים בנושאים הקשורים לזכויות הפרט, ובהן זכויות רפואיות, כלכליות וכאלו הקשורות לתנאי השירות, כמו גם לאירועי אלימות פיזית ומילולית, נוקשות יתרה, שימוש פוגעני ברשתות החברתיות, ביטויים בלתי הולמים ועוד. מרבית הקבילות הוגשו כנגד מפקדים "צעירים".
בין המקרים הקשים שהוצגו בדו"ח היה אירוע של מ"מ שנקט כלפי חייליו באלימות פיזית, למשל כשבעט באזור בטנו של חייל בעודו מבצע "שכיבות שמיכה", קילל וקרא לחיילים בשמות גנאי. בעקבות האירועים הושעה מפקד המחלקה מתפקידו ונשפט בדין משמעתי. חייל בשירות חובה הלין על כך שמפקד המחלקה (מ"מ) דחף אותו, הכה באגרופים והפילו לרצפה במהלך ויכוח שהתפתח ביניהם. בעקבות המקרה מפקד המחלקה נשפט והוטל עליו עונש מחבוש.
5 צפייה בגלריה
תא"ל (במיל') רחלי טבת ויזל
תא"ל (במיל') רחלי טבת ויזל
טבל ויזל על אחוזי הקבילות: "מטריד אותי שזה לא יורד"
(צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור, משרד הביטחון)
במקרה אחר מפקד מחלקה נשפט לאחר שסטר לחיילת "בצחוק" לאחר ששרה בקול רם עם חברותיה. מבירור הקבילה עלה כי בתגובה לכך החיילת סטרה למ"מ בחזרה. עוד פורסם על מפקד שהורה ללוחם לזחול על קרקע מלאה באבנים כששרוולי חולצתו לא מקופלים. בקבילה נוספת הלין צוער בבה"ד 1 על כך שמפקד הפלוגה אמר לו ולצוערים נוספים "אני אאנוס אתכם", "חבורה של קוקסינלים", "אתם אפסים".
בקבילות אחרות עלו טענות על נגד בדרגת רס"ב שאמר לפקודו "אני גבר כי יש לי איבר מין זכרי בין הרגליים ולך לא", ונגדת משמעת שאמרה בבדיחות הדעת לחייל "הומו", "זבל" ו"קוקסינל". בקבילה אחרת תיארה חיילת כיצד רס"ר היחידה התעמר בה כשנסעה ללא חגורת בטיחות ותיאר באוזני אביה כיצד תיראה "לוויית בתו". בין היתר אמר לאביה: "אנחנו תכף נפגשים בבית העלמין בחיפה", ואף תיאר את העציץ שיונח על קברה. בעקבות המקרה ננזף הרס"ר ונשפט בדין משמעתי.
במקרה אחר הלינה חיילת ששידרה מצוקה ורצון לאובדנות שקצין זלזל בכך ושאל "מצאת את החבל הנכון?". בנוסף, קבילה אנונימית שהוגשה תיארה כיצד נגד בוחן את גופן של החיילות באופן מטריד, נכנס למגורי הבנות מבלי להתריע, מחליף בגדים במשרד כשהדלת פתוחה, לועג לחייל על נטייתו המינית ומתבטא בגנותו של חייל דתי. הנגד נשפט בדין משמעתי והחליט לסיים את שירותו בצבא.

חיילת המתינה 7 חודשים לקב"ן: "שירותי הרפואה זה אחד הדברים הקשים בדו"ח"

גם גזענות לא נעדרה מהדו"ח, שכן חייל בן העדה האתיופית הלין על כך שבמהלך שיחה אמרה המפקדת שלו: "אם מכבים את האור בחדר לא רואים אותך". במקרה אחר חיילת בשירות חובה הלינה על כך שהתבקשה על ידי קצין ביחידתה לא להעביר הדרכה בשל היותה בת העדה האתיופית, ובשני מקרים נוספים כינה נגד מטבח חייל בן העדה האתיופית "ביסלי", וחייל ששאל את מפקדו מדוע הוא נדרש למלא משימות ניקיון, נענה בהומור "כי אתה שחור".
5 צפייה בגלריה
שר הביטחון, יואב גלנט מקבל את הדוח מנציבת קבילות החיילים, תא"ל (מיל') רחלי טבת ויזל
שר הביטחון, יואב גלנט מקבל את הדוח מנציבת קבילות החיילים, תא"ל (מיל') רחלי טבת ויזל
גלנט מקבל את הדו"ח מהנציבה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
הנציבה אמרה על אחוזי הקבילות כי "זה עדיין אירוע מרכזי. מטריד אותי שזה לא יורד". היא הוסיפה: "כשאני בודקת לעומק מתברר שזה בעיקר מול הפיקוד הצעיר, בעיקר מול הסג"מים. אלה שסיימו לא מזמן קורס קצינים. זה מטריד אותי. יש לנו שיח ישיר מול מפקד בה"ד 1. אנחנו לפני חצי שנה התחלנו להיכנס לכל הגדודים, כולל בגדודים הלוחמים, גם בהרצאת נקח"ל, לבנות מולם את הסימולציות שהם עובדים עליהן בבה"ד 1 ובקורסי הפיקוד. הסימולציות מבוססות על אירועים שקרו בקבילות כדי לשקף להם מה רואים החיילים שלהם".
על האלימות הפיזית והמילולית אמרה: "זה ממש מכות, סטירות ובעיטות. מילולית זה החל בקללות והתבטאויות קשות, עד לביטויים אפילו גזעניים. לקרוא לחייל שלך 'כושי' זה ביטוי שהוא קשה מצד מפקד, גם אם הוא אומר לי אחר כך ש'זה החייל שאני הכי אוהב'. הפגיעה היא פגיעה. כנ"ל לגבי ביטויים הומופוביים למיניהם, שהמפקדים אומרים שאין להם בעיה עם זה. זה לא משנה. סגנון הדיבור הזה הוא סגנון פוגעני וצריך לשרש אותו.
"אגב, גם אם הקבילות שעוסקות דווקא בשתי הדוגמאות האלה הן לא רבות, זה פשוט חייב להיעלם לאפס. גם נושאים שקשורים לפגיעה בפרטיות - המון סביב רשתות חברתיות. כשמפקדת מספרת שחיילת שלה קיבלה פרופיל 21 וסוף סוף השתחררה, והיא כותבת את זה בווטסאפ שאחר כך מופץ לאני לא יודעת מי. זו פגיעה חמורה בפרטיות וזה קורה אצל מפקדים צעירים שמעלים לאינסטגרם ולרשתות דברים שקשורים לחיילים שלהם וממש פוגעים בפרטיותם".
עוד עולה מהדו"ח כי קבילות רבות הוגשו בנושא פגיעה בזכויות הפרט. למשל, מקרה קשה של פגיעה בפרטיות עלה במקרה שבו חיילת בשירות חובה הלינה על כך שמפקדתה שוחחה עם אביה וסיפרה לו שהיא מקיימת קשר רומנטי עם איש קבע שאינו יהודי, מה שגרם לסכסוך בינה לבין הוריה.
5 צפייה בגלריה
סיכום שנת 2022 של צה"ל
סיכום שנת 2022 של צה"ל
יותר מ-1,000 חיילות התלוננו על מדי א'
(צילום: דובר צה"ל)
היו גם פגיעות בזכויותיהם הרפואיות של חיילים - הן מצד מפקדים, בין היתר בעיכוב הפניה לגורם רפואי, מניעת מפגש עם רופאים מומחים, אי כיבוד המלצות רפואיות ועוד, והן בזמינות המענה הניתן בתחום בריאות הנפש בצה"ל בשל מחסור בקב"נים.
כך למשל מקבילתה של חיילת בשירות חובה עלה כי חל עיכוב של שבעה חודשים בקביעת תור לקב"ן. בקבילה שהוגשה על ידי חיילת נוספת עלה כי חל עיכוב של חודשיים ממועד פנייתה לגורמי בריאות הנפש - במקרה זה מועד התור הוקדם ונקבע בנוהל 'דחוף' לאחר שבקבילתה עלה חשד לפגיעה עצמית. "לא יעלה על הדעת שחיילים החשים מצוקה יידרשו לחכות תקופה כה ארוכה עד לפגישה עם גורמי בריאות הנפש", כתבה בדו"ח נציבת קבילות החיילים.
"על חיל הרפואה לפעול לאלתר בכל האמצעים העומדים לרשותו על מנת לוודא כי כלל המשרתים בצה"ל מקבלים מענה ברה"ני שלם", הוסיפה. נוכח כך, המליצה נקח"ל לראש אט"ל ולקצין הרפואה הראשי "לפעול על מנת לצמצם את זמני ההמתנה לפגישות עם קב"נים". מקבילה אחרת עלה כי חייל בשירות חובה הלין כי במהלך מפגש רפואי צילם הרופא את ישבנו ושלח את התמונה לראש תחום הרפואה הרלוונטי לצורך התייעצות, ללא אישורו של החייל.
לגבי שירותי הרפואה אמרה הנציבה: "זה מבחינתי אחד הדברים הקשים בדו"ח. בנושא הזה זה בעיקר סביב קב"נים. יש טענות שקשורות להתנהגות גורמי רפואה, אבל זה לא העיקר. יש איזשהו שיפור בכל נושא זמינות התורים. האירוע של הקב"נים זה מבחינתי האירוע המרכזי. חסרים קב"נים. צה"ל חייב להידרש עליו".
עוד עולה מהדו"ח כי בשנה החולפת חלה עלייה משמעותית בקבילות שעסקו במדים המסופקים לחיילים. בקבילה אליה הצטרפו יותר מ-1,000 חיילות בשירות חובה נטען כי מדי א' המסופקים להן אינם מותאמים למבנה גופן, גורמים למבוכה ולבושה נוכח הבלטת איברים מוצנעים וכן לבעיות רפואיות. הן גם הלינו על היעדר שוויון בסוג המדים המסופקים לגברים ולנשים, כאשר מדובר בשירות זהה. בעקבות הקבילה המליצה נציבת קבילות החיילים לגורמים הרלוונטיים בצבא למצוא פתרון לסוגיה. ואכן, במסגרת בקרה אחר המלצותיה עלה כי החל מאוגוסט 2023 תינתן לכל משרתת בשירות חובה אפשרות לבחור בין מדי בנים למדי בנות.
5 צפייה בגלריה
חיילים התלוננו גם על תנאי המחיה והתשתיות. ארכיון
חיילים התלוננו גם על תנאי המחיה והתשתיות. ארכיון
חיילים התלוננו גם על תנאי המחיה והתשתיות. ארכיון
גם על תנאי המחיה והתשתיות בצה"ל קבלו החיילים. בין הקבילות הייתה נגדת שסיפרה על ירקת בתאי המקלחות, פשפשים, תאים סתומים ונזילה מהתקרה ביחידה שבה היא משרתת. בקבילה שהוגשה בעילום שם עלו טענות חמורות בדבר מפגעים תברואתיים משמעותיים ומתמשכים במחנה 'אמיתי', הכוללים סדקים ושברים גסים בקירות המרפאה, מזיקים בחדר האוכל ועל המזון המוגש לחיילים, תאי שירותים שאינם ראויים לשימוש ומערכת ניקוז שיוצרת זיהום. כמו כן, בביקור בשייטת 13 עלו בעיות תשתית בשירותים ובמקלחות, ובהן אסלות לא תקינות ונזילות מתקרת השירותים והמקלחות. בשייטת 13 ובחוות השומר נמצאו חתולים ויונים בחדרי המגורים ועכברים ונמלים באחד ממגורי התצפיתניות.
מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל רואה חשיבות רבה בעשיית נציבת קבילות החיילים (נקח"ל), וילמד מהדו"ח ומהלקחים העולים ממנו. צה"ל מקיים הליך סדור להעמקה בממצאים וטיפול מקיף ומערכתי בפערים שהועלו בדו"ח בהובלת סגן הרמטכ"ל, אלוף אמיר ברעם. מפקדי צה"ל בכלל המדרגים עוסקים רבות בטיפול בפרט, תוך הנגשת כלים למפקדים צעירים. מקרים של אפליה, אלימות פיזית ומילולית כלפי משרתים מנוגדים לערכי צה"ל, והם מתוחקרים ומטופלים ביד קשה.
"באשר לפיקוד ומנהיגות, צה"ל מקדם הנגשת כלים למפקדים צעירים לטיפול מיטבי בחיילים. מקרים בהם אירעה אפליה, אלימות פיזית ואלימות מילולית כלפי משרתים, מנוגדים לערכי צה"ל. באשר לתנאי המחיה והתשתיות, צה"ל משקיע משאבים ותקציבים רבים בשיפור תנאי השירות של המשרתים. במסגרת כך מתבצע מהלך רוחבי לשיפוץ המבנים בצה"ל, תוך יצירת סטנדרטים אחידים שיבטיחו לחיילים מענה הולם המהווה חלק מחובתו ביחס למסירותם של משרתי צה"ל.
"חיל הרפואה פועל על מנת לספק למשרתי צה"ל מענה רפואי מקיף. בשנים האחרונות ניתן לראות עלייה בדרישה לשירותי בריאות הנפש בכלל החברה הישראלית, ובתוך כך בצה"ל, ובמסגרת תוכנית 'רפואה בשבילך', מגובשת בחודשים האחרונים תפיסה מחודשת לטיפול בבריאות הנפש. בנוסף, בנובמבר האחרון הושק המוקד הצבאי לרפואה דחופה מרחוק, המאפשר לחיילי צה"ל לפנות לקבלת מענה רפואי ראשוני, כולל התכתבות והתייעצות און-ליין עם סגל רפואי כונן".
פורסם לראשונה: 08:58, 22.02.23