נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי סיכם אמש (שישי) עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על העברת סיוע הומניטרי דרך ישראל לרצועה, לאחר שהסיוע עוכב על ידי קהיר בצל המחלוקות הקשות סביב המבצע ברפיח.
פעילות המזח הצף שהקימה ארה"ב ברצועת עזה

1 צפייה בגלריה
א-סיסי וביידן
א-סיסי וביידן
א-סיסי וביידן
(צילום: רויטרס, AFP)
א-סיסי שוחח טלפונית עם ביידן על המצב בעזה, והביע בפניו את הערכתו למאמצי התיווך המצריים. כך לפי הודעת לשכת נשיא מצרים. עוד נמסר כי בשיחה סוכם על העברת הסיוע דרך מעבר כרם שלום בצורה זמנית, עד לפתיחת מעבר רפיח מהצד הפלסטיני. "השניים הדגישו את הצורך בשילוב מאמצים ליישום פתרון שתי המדינות, והדגישו את הדחייה של כל הניסיונות לעקור את הפלסטינים מאדמתם", נמסר בנוסף.
מקור בכיר במצרים אמר לערוץ "אל-קאהרה אל-אחבאריה" המצרי כי "מעבר רפיח הוא מעבר מצרי-פלסטיני. מצרים תכניס מחדש סיוע באמצעות מנגנון שיוסכם עם הרשות. מצרים וארה"ב מסכימות להכניס סיוע באופן זמני דרך מעבר כרם שלום". המקור הוסיף כי קהיר, "לא מוכנה לקבל את המדיניות שהצד השני כופה עליה ומעוניינת למצוא במהירות פתרונות זמניים להכנסת דלק לעזה כדי להפעיל את בתי החולים שהפסיקו לעבוד".
בשבוע שעבר דחתה קהיר הצעה ישראלית לניהול משותף של מעבר רפיח, המחבר בין רצועת עזה לחצי האי סיני. כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס מפי שני גורמי ביטחון מצרים, שטענו כי ההצעה הוצגה להם יום קודם לכן על ידי גורמים רשמיים מהשב"כ שביקרו בקהיר.
לפי אותו דיווח, "ההצעה הישראלית כללה מכניזם לתפעול המעבר לאחר נסיגה ישראלית מרפיח". עם זאת, מצרים התעקשה כי על המעבר להיות מנוהל רק על ידי רשויות פלסטיניות". גורם ישראלי רשמי, ששוחח אז עם רויטרס בעילום שם, אמר כי המשלחת הגיעה למצרים "בעיקר כדי לדון בעניינים הנוגעים לרפיח, בהתחשב בהתפתחויות האחרונות".
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, שביקר בבחריין בשבוע שעבר במסגרת הפסגה הערבית, האשים כי ישראל "מתחמקת מאחריותה להפסקת אש". הוא טען כי "ישראל שולטת על מעבר רפיח מהצד הפלסטיני כדי להדק את המצור על עזה. אנחנו מתנגדים לחיסול הסוגיה הפלסטינית או לעקירתם של פלסטינים מהרצועה. אנו לא רואים רצון בינלאומי לסיום הכיבוש הישראלי ואת הסכסוך באזור".
בשבוע שעבר ביקרה משלחת ישראל בנוכחות נציגי שב"כ בקהיר, ובראשותה עמד מתאם פעולות הממשלה בשטחים רסאן עליאן. המשלחת יצאה למצרים כחלק מהניסיון להפיג את הכעס המצרי לאור הפעולה ברפיח, וחבריה דנו בצורך הדחוף לפתוח את מעבר רפיח עבור סיוע הומניטרי.
פורסם לראשונה: 23:33, 24.05.24