הירי בצפון נמשך: חמישה טילי נ"ט נורו מאז שעות הבוקר (יום ג') לעבר ישראל. מירי הטיל הראשון, שבוצע לעבר מטולה, נפצעו שלושה בני אדם - אחד באורח בינוני-קשה והשניים האחרים באורח קל. צה"ל תקף בדרום לבנון בתגובה לירי טילי הנ"ט הללו, ולפי הצלב האדום כתוצאה מתקיפות אלה נרשמו ארבעה הרוגים.
ירי טילי הנ"ט בא אחרי שקודם לכן הבוקר סיכל הצבא חדירת חוליה מלבנון, כשתקף סמוך לגדר הגבול ליד חניתה ארבעה מחבלים שניסו להטמין מטען חבלה. בהמשך מסר צה"ל כי הוא תוקף את המרחב שממנו בוצע ירי הנ"ט.
שעות אחדות אחרי הירי הראשון בבוקר נורה עוד טיל נ"ט מלבנון, הפעם לעבר מוצב מצפה עדי. לא היו נפגעים, וצה"ל השיב באש טנקים, מרגמות וארטילריה. כמה שעות לאחר מכן נורו שני טילי נ"ט נוספים, הפעם לעבר יעדים בסמוך לקיבוץ יפתח, וירי מנשק קל בוצע לעבר כמה מוצבי צה"ל בגבול לבנון. גם בתקריות הללו לא היו נפגעים, וצה"ל הגיב בירי טנקים וארטילריה לעבר עמדות צבאיות של חיזבאללה. הטיל האחרון נורה לעבר היישוב זרעית, כוחות צה"ל הגיבו בירי ארטילרי לעבר מקור הירי.

4 צפייה בגלריה
ירי טיל נ"ט למטולה מלבנון
ירי טיל נ"ט למטולה מלבנון
פגיעת הנ"ט במטולה כפי שתועדה מהצד הלבנוני
4 צפייה בגלריה
פנוי פצועים ממטולה
פנוי פצועים ממטולה
הפצועים ממטולה מגיעים לבית החולים זיו, הבוקר
(צילום: אפי שריר)
4 צפייה בגלריה
פנוי פצועים ממטולה
פנוי פצועים ממטולה
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
במטולה נותרו נכון להבוקר תושבים ספורים בלבד, בעיקר חברי כיתת הכוננות, צוות צח"י ומעט חקלאים. בעקבות הירי הבוקר הם נקראו לרדת למקלטים, ותושבים שנותרו בקריית שמונה נקראו לשהות בסמוך למרחבים המוגנים.
ירי הנ"ט למטולה הבוקר בא ממש בשעה שדובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, הזהיר את מדינת לבנון שלא לאפשר לחיזבאללה לפתוח חזית מלאה מול ישראל. "צה"ל סיכל ניסיון חדירה של חוליית מחבלים, וכך נמשיך לפעול", אמר תא"ל הגרי. "כל מי שינסה להגיע לגדר ולחדור לשטח מדינת ישראל - ייהרג על הגדר".


4 צפייה בגלריה
ירי טיל נ"ט למטולה מלבנון
ירי טיל נ"ט למטולה מלבנון
מקום הפגיעה במטולה הבוקר, לפי התיעוד משטח לבנון
דובר צה"ל הזהיר: "אם חיזבאללה יעשה טעות קשה, אנו נגיב בעוצמה גבוהה מאוד. מדינת לבנון צריכה לשאול את עצמה אם היא מסכנת את לבנון עבור מחבלי דאעש בעזה". תא"ל הגרי ציין כי הרמטכ"ל ומפקד פיקוד הצפון נמצאים בהערכת מצב מתמשכת.
התקריות בגבול באות אחרי שבלילה האחרון תקף צה"ל מטרות צבאיות של חיזבאללה בתוך שטח לבנון, וכשברקע חילופי האש האינטנסיביים בין הצבא לבין ארגון הטרור השיעי.
אתמול, נזכיר, קיבלו עשרות יישובים בגבול הצפון הוראה להתפנות, מחשש שבגבול לבנון תתפתח חזית לחימה מלאה במקביל לחזית הדרומית. רוב תושבי היישובים בקו העימות עזבו את האזור עוד לפני קבלת ההוראה. עם זאת, לפי שעה המדינה ממנת שיכון חלופי רק לתושבי יישובים במרחק של עד שני קילומטרים מהגבול, ותושבי יישובים הרחוקים משם רק מעט יותר נאלצים להסתדר בעצמם.

מיכל להב, תושבת קיבוץ שניר, הרחוק כ-3 ק"מ מהגבול, סיפרה הבוקר באולפן ynet: "במשך שנים תרגלנו פינוי כי אמרו לנו שנצטרך להתפנות, והנה ברגע האמת, כמו עוד חמישה קיבוצים, לא קיבלנו הוראת פינוי מפורשת, למרות שבפועל כן פינו אותנו – הצבא ביקש שנתפנה, המועצה ביקשה שנתפנה. כמות החיילים ביישוב אבסורדית, ואני מזמינה כל נציג של פיקוד העורף לבוא ולשבת במרפסת ביתי, ושיגיד לי אם הוא מרגיש בטוח. אנחנו חשופים לגמרי. החלטת הפינוי היא שרירותית, כאילו מישהו לקח עיפרון וצייר קו בלי להבין באמת את המשמעויות ואת הסיכון של היישובים שלא פינו אותם.
"המצב הוא כזה שאנחנו בעצם צריכים לדאוג לעצמנו – זה ההבדל בינינו לבין מי שקיבל פינוי מסודר על-ידי המדינה", אמרה להב. "לנו אומרים 'תדאגו לעצמכם'. אנחנו מדברים על משפחות עם ארבעה וחמישה ילדים, כלומר שבע נפשות. אין להן אצל מי להתארח, המשפחות האלו מוציאות אלפי שקלים כבר על בתי מלון, הן לא מסוגלות להוציא יותר את הכסף הזה, הן פשוט ישובו הביתה".
פורסם לראשונה: 10:28, 17.10.23