2 צפייה בגלריה
מפעל סודהסטרים בנגב
מפעל סודהסטרים בנגב
כ-120 עובדים קיבלו מכתב זימון לשימוע. מפעל סודהסטרים
(צילום: shutterstock)
במפעל סודה סטרים בנגב מועסקים כ-1,600 עובדים מכל רחבי הנגב ואף מאזור ירושלים ומזרחה. בסבב הפיטורים שהוכרז היום (שני), כ-120 עובדים קיבלו זימון לשימוע לפני פיטורים. סודה סטרים מעסיקה כ-2,500 עובדים בישראל, שבה היא מרכזת את פעילות הייצור. החברה מוחזקת בידי התאגיד הבינלאומי פפסיקו, שרכש אותה ב-2018 תמורת 3.2 מיליארד דולר. העובדים סיפרו היום כי הם מודאגים, ואחד מהם ציין: "כולנו בהלם. לא יודעים מה לעשות. המקום הזה כמו בית".
2 צפייה בגלריה
ענבר מדינה יו"ר ועד סודה סטרים בלהבים
ענבר מדינה יו"ר ועד סודה סטרים בלהבים
"זה ארגון משפחתי וזה תהליך כואב וקשה". ענבר מדינה, יו"ר ועד העובדים בסודה סטרים
(צילום:הרצל יוסף)
"פיטרו את אח שלי מזמן, באחד הסבבים הקודמים", סיפר תושב רהט שעובד במפעל. עובדות אחרות סיפרו: "היום ראינו שש אימהות שפיטרו. הן שנים פה. לא יום או יומיים".
"אני רוצה לכבד את העובדים", אמרה יו"ר ועד העובדים ענבר מדינה, תושבת באר שבע. היא אחראית על קשרי הקהילה במפעל. "זה הרבה יותר ממספרים. אין ספק שכמישהי וותיקה אני מכירה כל עובד ואת הקשיים שלו ומאיפה הוא מגיע. ראיתי פה אנשים שעוברים תהליך התפתחות מקצועי יפה. זה תהליך כואב ואי אפשר לכבס את זה. זה ארגון משפחתי וזה תהליך כואב וקשה עוד יותר. אבל כמו בהרבה מקומות מחוץ לסודה סטרים ובתעשייה במשק אנחנו מבינים שזה משהו רחב וגלובלי. ולצערי גם בלתי נמנע. אני לא מסתכלת על זה רק כמספר אנשים שהולך הביתה. יש פה תהליך שימוע וניסיון לראות איך אפשר למתוח את הגבולות ולהשאיר את מי שאפשר
"אנחנו מנסים לראות איך להחזיר אותם למעגל התעסוקה ולהחזיר אותם לפעילות כלכלית. זה מה שחשוב לנו. נדע לסייע לכל עובד ועובד שאנחנו עומדים ומייצגים אותו. מאחוריי יש גב של ההסתדרות הלאומית ונמצא פיתרון לכל עובד", הבטיחה מדינה, "אני בטוחה שנמצא פתרונות. גם לאימהות ועובדים ממגזר זה או אחר. יש לנו קשר טוב עם עיריית רהט וגורמים שעוזרים לתעסוקה במגזר הבדואי. הקמת המפעל הייתה לצד רהט". עוד אמרה כי "יש תחושות קשות וכבדות. יש כמות לא קטנה של עובדים שמבינים. הם קוראים עיתונים ורואים תקשורת. הם ראו את זה מגיע. ראו את זה קורה. הם אמרו שהם יודעים שזה המוצא האחרון וביקשו עזרה כדי למצוא את המקום עבודה הבא. הייתי פה עם כל עובד ועובד בלילה". 
בהסתדרות הלאומית אמרו כי מדובר בגל פיטורים רחב וגלובלי, וציינו כי ישיקו בקרוב תוכנית להתמודדות. "יש פה אירוע לאומי וזה חוצה מגזרים וסקטורים. אנחנו ערים לזה", מסרו בהסתדרות הלאומית.
רוני פלמר, מנכ"ל ומייסד תנועת "אור" המובילה את פיתוח התעסוקה בדרום ובצפון, התייחס לגל פיטורי העובדים ממפעלים בפריפריה: "תנועת אור התריעה כבר שנים רבות על כך שהפקרת הנגב והצפון והשארת המפעלים המסורתיים באזור תפקיר את אזורים אלה, והיום הבועה הזו התפוצצה לנו בפנים. הגיע הזמן שממשלת ישראל תאמץ את תוכניות העבודה הסדורות שתנועת 'אור' קידמה ותחליט לבחור בנגב ובגליל. אסור להפקיר את אזורים אלה ולהתעורר רק כאשר יש פיטורים".
מהחברה נמסר כי: "בשנים האחרונות הגדילה סודהסטרים את היקף כוח האדם בכדי לתת מענה לצמיחה שליוותה את החברה תקופה ארוכה, וביתר שאת בתקופת הקורונה. התחזיות הנוכחיות של היקפי הייצור משקפות חזרה לרמות הביקושים שהיו מוכרות בעבר. במקביל, החברה חשופה לתנאי השוק הגלובליים התנודתיים, המשפיעים על פעילותה. כל אלו מחייבים אותנו לנקוט בצעדי התייעלות ולבצע התאמות למציאות העסקית החדשה, גם במסגרת כוח האדם של החברה. לאחר מחשבה מעמיקה, התקבלה החלטה כואבת לבצע הפחתה של כ- 5% מכוח האדם הגלובלי של החברה. אנו כמובן נעניק תמיכה לעובדים אלה באמצעות מתן מענק פרישה וסיוע במציאת מקום עבודה חלופי דרך מרכז קריירה ייעודי שיוקם לאתר החברה בלהבים".