1 צפייה בגלריה
המיסטיקן נתנאל הכהן. העלים מיליוני שקלים מהכנסותיו
המיסטיקן נתנאל הכהן. העלים מיליוני שקלים מהכנסותיו
המיסטיקן נתנאל הכהן. העלים מיליוני שקלים מהכנסותיו
(צילום: ריאן)
בית משפט השלום בתל אביב גזר היום (שלישי) שלוש שנות מאסר, מאסר על תנאי וקנס בגובה 80 אלף שקלים על המיסטיקן נתנאל אור הכהן. הוא הורשע לפני כשלושה חודשים וחצי בעבירות מס לאחר שבמשך שנים העלים הכנסות בסך 9.4 מיליון שקלים והשמיט מדיווח מע"מ בגובה כשני מיליון שקלים.
הכהן, שנעצר לפני כחמש שנים, עסק במתן ייעוץ ומכירת אביזרים הקשורים לעולם המיסטיקה, כמומחה לענייני הקבלה. במקביל, שידר במשך שנים תוכנית רדיו יומית העוסקת במיסטיקה. מכתב האישום שהוגש על ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה עולה כי בשנים 2015-2008 הכהן השמיט מיליוני שקלים מהכנסותיו. במסגרת ניהול ההליך הוא הודה כי הסכום אכן לא דווח, אך טען כי הוא לא זה שפעל "להקטין את הכנסותיו", ושהעביר למנהל החשבונות שלו את כלל המסמכים הרלוונטיים.
בשלב הטיעונים לעונש הדגישה הפרקליטה, עו"ד עינב אוראל כהן, את התקופה הממושכת שבה בוצעו העבירות וכן את היקף השמטת ההכנסות ותשלום המע"מ. עוד הדגישה הפרקליטות שהעבירות בוצעו מתוך בצע כסף, התאפיינו בתכנון מוקדם, בתחכום ובשיטתיות ופגעו בקופה הציבורית.
עו"ד כהן ציינה כי הכהן הוא העבריין העיקרי בתיק, הוא ניהל ביד רמה את העסק שלו וניצל את אלה שעבדו עבורו כדי להגיש דיווחים כוזבים. הכהן נשא דברים בדיון, הביא מספר רב של עדי אופי, שהעידו לטובתו וסיפרו על נדיבותו ונכונותו לסייע לכל אדם במצוקה, ופרס בפני בית המשפט את הליכי פשיטת הרגל המתנהלים נגדו.
במשפט נדחתה טענה של פסיכאטר מטעם ההגנה לפיה הכהן "לקה בפגיעה תפקודית חמורה" ונקבע כי הלכה למעשה ההיפך הוא הנכון. הוא עצמו לא העיד במשפט אך נשא דברים בשלב הטיעונים לעונש, שם הכחיש את העבירות אבל הבטיח שיחיזר את חובותיו "עד לשקל האחרון".
במסגרת גזר הדין קבע השופט שאול אבינור: "כפי שנקבע לא אחת, עבירות המס הן עבירות חמורות, שביצוען פוגע בערכים החברתיים של ההגנה על הקופה הציבורית שבאוצר מדינה, ההגנה על שוויון הנשיאה בנטל המס וההגנה על מהימנות הדיווחים לרשויות המס".
לדבריו, "עבירות המס אינן עבירות רגולטוריות גרידא, שכן משמעותן המעשית היא גזל כספי ציבור. כך בעבירות הפקודה וכך בוודאי בעבירות לפי חוק המע"מ, שבהן המבצע משלשל לכיסו הפרטי כספים אותם גבה מלקוחותיו בעבור הקופה הציבורית. זאת ועוד, עבירות המס הן, ככלל, עבירות קלות לביצוע אך קשות לגילוי ולחשיפה. המקרה שלפנינו, שבו ביצע הנאשם את העבירות במשך שנים ארוכות מבלי שהעבירות נחשפו, יוכיח – ומכאן החשיבות הרבה של ממד ההרתעה בענישתן".
הכהן הורשע בקיום והכנת רשומות כוזבות, השמטת הכנסות מדו"ח, מרמה עורמה ותחבולה לפי פקודת מס הכנסה, וכן במסירת ידיעת כוזבת לפי חוק מע"מ.
סנגורו עו"ד טוביה יגר מסר: "אנחנו לומדים את גזר הדין. יש לנו כל מיני טענות שלא נמצא להן מענה משפטי הולם. נצטרך כפי הנראה להגיש ערעור".