הבולשת הפדרלית של ארצות הברית, ה-FBI, הזהירה אמש (יום ד') כי סין ואיראן נעשות נועזות יותר במאמציהן להרתיע ולהשתיק מבקרי משטר הפועלים על אדמת ארה"ב. האזהרה, שהושמעה במהלך תדרוך לעיתונאים, מגיעה יומיים בלבד לאחר ששני תושבי ניו יורק נעצרו בחשד שהפעילו בשכונת צ'יינטאון במנהטן "משטרה חשאית" מטעמו של המשטר הקומוניסטי בבייג'ינג.
3 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג בטקס חתימה עם נשיא רוסיה פוטין ב קרמלין
נשיא סין שי ג'ינפינג בטקס חתימה עם נשיא רוסיה פוטין ב קרמלין
נשיא איראן איברהים ראיסי, ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג
(צילום:EPA, Sputnik/Mikhail Tereshchenko/Pool via REUTERS)
בתדרוך לעיתונאים על מה שה-FBI מכנה "דיכוי בינלאומי", אמרו גורמים במחלקת המודיעין הנגדי של הבולשת כי הם מזהים מגמה גוברת שבמסגרתה מופרים חוקיה של ארה"ב על ידי משטרים אוטוריטריים זרים, בניסיון כאמור להשתיק מתנגדים גולים. לדברי הגורמים המאמצים החדשים כוללים בין היתר שימוש בבלשים פרטיים בארה"ב, כדי לעקוב אחרי אותם מבקרי משטר.
"יש פה שיטות חדשות וקווים שנחצים באופן שבו לא ראינו את סין ואיראן עושות על אדמת ארה"ב בחקירות קודמות", אמר אחד מגורמי המודיעין הנגדי ב-FBI. הוא הוסיף שבבולשת מקווים כי באזהרה הפומבית שהם משמיעים הם יעוררו תשומת לב למגמה המדאיגה הזו בקרב סוכנויות וגופי ממשל מקומיים בארה"ב, וימנעו גם מבלשים פרטיים לשמש כלי שרת בידי המדינות היריבות.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב מאיש עלינג'אד עיתונאית איראנית גולה אשת אופוזיציה איראן תכננה לחטוף ולהבריח ל טהרן
ארה"ב מאיש עלינג'אד עיתונאית איראנית גולה אשת אופוזיציה איראן תכננה לחטוף ולהבריח ל טהרן
מסיח עלינג'אד, האיראנית הגולה שטהרן ניסתה לחטוף ולרצוח
(צילום: AFP)
הגורמים ב-FBI הוסיפו כי ההערכה היא שמטרתן של איראן וסין היא לא רק להפחיד מבקרי משטר, אלא גם להשפיע על הליכי קבלת ההחלטות בממשל האמריקני באמצעות "טקטיקות זדוניות". גורם שני ב-FBI תיאר זאת כ"נקודת מפנה" בכל הנוגע לפעילות של איראן וסין בשטחי ארה"ב, והזהיר שרמת הסיכון הנשקפת ממנה גברה בשנים האחרונות.
ברשת ABC האמריקנית ציינו כי באזהרה הנוגעת לבלשים פרטיים ייתכן שה-FBI מכוון למזימה איראנית שסוכלה כבר ב-2021, לחטיפתה של העיתונאית האיראנית הגולה מסיח עלינג'אד, ממבקרותיו החריפות והבולטות ביותר של משטר האייתוללות. במסגרת המזימה ההיא נעשה שימוש בבלשים פרטיים בארה"ב. שנה אחרי שסוכלה נחשפה מזימה נוספת לחיסולה על ידי רוצח שכיר.
3 צפייה בגלריה
בניין ב צ'יינטאון ב מנהטן נו יורק ארה"ב שבו לפי החשד הופעלה תחנת משטרה סינית חשאית למעקר אחרי מתנגדי המשטר ב סין על אדמת ארה"ב
בניין ב צ'יינטאון ב מנהטן נו יורק ארה"ב שבו לפי החשד הופעלה תחנת משטרה סינית חשאית למעקר אחרי מתנגדי המשטר ב סין על אדמת ארה"ב
הבניין בצ'יינטאון במנהטן שממנו הופעלה לכאורה "תחנת משטרה חשאית" עבור סין
(צילום: gettyimages)
הגורמים ב-FBI סירבו להתייחס בתדרוך אמש לחקירות ספציפיות, אבל הוא נערך כאמור יומיים בלבד אחרי שנחשף מה שמשרד המשפטים האמריקני מתאר כ"תחנת משטרה חשאית" שפעלה בשירות סין. בהודעת המשרד ביום שני נמסר כי שני תושבי ניו יורק, בני 59 ו-61, נעצרו בחשד שסייעו להקים את התחנה החשאית – ולפי דיווחים עזרו לבייג'ינג לאתר פעיל למען הדמוקרטיה, ממוצא סיני, שמתגורר בקליפוניה. במשרד המשפטים האשימו כי החשודים, אזרחים אמריקנים ממוצא סיני גם כן, פעלו בהוראת גורם במשטר הסיני, וכי בהוראתו הם גם מחקו הודעות שקיבלו ממנו בטלפון בניסיון לשבש את חקירת ה-FBI נגדם.
בחודשים האחרונים כבר נחשפו כמה תחקירים על "תחנות משטרה חשאיות" שסין מפעילה לכאורה במדינות ברחבי תבל, ובמשרד המשפטים האמריקני תיארו את מעצרם של שני החשודים כראשונים מסוגם בעולם. "זו הפרה בוטה של הריבונות שלנו", אמר שלשום מייקל דריסקול, ראש סניף ה-FBI בניו יורק. בייג'ינג דוחה בתוקף את הטענות שהיא מפעילה תחנות משטרה חשאיות במדינות זרות, והכחישה גם את ההאשמות החדשות השבוע מצד ארה"ב, אותן כינתה "חסרות בסיס".
פורסם לראשונה: 23:57, 19.04.23