השמות "חטיבת ג'נין" ו"גוב האריות" נשמעים כאילו לקוחים מהלקסיקון המוכר של יחידות הביטחון המיוחדות של ישראל, אולם מדובר בשתי קבוצות של צעירים שמנצלות את היחלשות הרשות הפלסטינית כדי להשתלט על המאבק המזוין באזורים הסמוכים לג'נין ושכם. אלו הם "אנשי הגרילה החדשים" שמובילים בעת הנוכחית את הטרור נגד ישראל.
עשרות מחבלים צעירים חמושים, בהם גם בני נוער, נמנים עם שתי הקבוצות שפרצו בסערה לחיי הפלסטינים ביהודה ושומרון ותפסו מקום משמעותי בעימותים עם כוחות הביטחון ובשורת פיגועי ירי נגד מטרות ישראליות.
2 צפייה בגלריה
חוליית המחבלים בשכם - גוב האריות
חוליית המחבלים בשכם - גוב האריות
סאיד אלקוני. איש "גוב האריות" שחוסל על-ידי כוחות הביטחון
"חטיבת ג'נין", שפועלת בעיר הפלסטינית ובעיקר בתחום מחנה הפליטים הנושא את אותו שם, מגבה בפעילויותיה את הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי. חבריה נוהגים לפרסם סרטונים שבהם מתועדים הניסיונות לפגוע בחיילי צה"ל.
אנשי "גוב האריות", שהחלו לפעול בשכם ועברו בהמשך גם כן לג'נין, נוהגים להסתובב חמושים, ובעקבות שורת פיגועים שנקשרו בשמם - הם הפכו להיות פופולריים בשטחי הרשות הפלסטינית עד כדי קבלת פרגונים בלתי-פוסקים ברשתות החברתיות, בדגש על טיקטוק, על פעילותם נגד ישראל.

חברי החוליות שזכו לתהודה אדירה נוהגים להפגין כוח ועוצמה בצעדות ברחובות, ומתערבבים באורח קבע בתוך אוכלוסייה אזרחית (כפי שנוהגים מחבלי חמאס ברצועת עזה). על רקע הנחישות של חברי "גוב האריות", הפכו רובם למבוקשים בקרב שירותי הביטחון הישראליים או הפלסטיניים.
שתי הקבוצות החלו את פעילותן בנוכחות באירועים לאומיים, כמו למשל בקבלות פנים לאסירים משוחררים מבתי סוהר, בתהלוכות לוויה של מחבלים שהפכו לשהידים וכן בטקסי חתונה לאסירים משוחררים או לבני משפחות של שהידים. החוליות היו מעורבות בתחילה במקרים מועטים של עימותים עם כוחות צה"ל, אולם בחודשים האחרונים הגבירו את פעילותן.
רוב המשתייכים לשתי הקבוצות הם בשנות ה-20 לחייהם שלא חוו את ימי האינתיפאדות עם נוכחות גדולה ביותר של חמושים בגדה המערבית. שתי הקבוצות מנצלות כאמור את הוואקום והכאוס בעקבות היחלשות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ועליית התמיכה של הפלגים הפלסטיניים שנאבקים בישראל תחת סמליות משותפת של אחדות.
2 צפייה בגלריה
חמושים בהלוויה בג'נין
חמושים בהלוויה בג'נין
חמושים בהלוויה בג'נין
(צילום: AFP )
"הארגונים האלה נמצאים בקונצנזוס שלנו וזוכים לאהדה גדולה ואהבת הצעירים", סיפר צעיר פלסטיני משכם. "הם הפכו לחלומו של כל צעיר, הם עושים עבודה מכובדת, אפילו ישראל מתקשה להילחם בהם".
כוחות הביטחון מכירים בכוחן של שתי הקבוצות, ומגבירים את הפעילות לסיכולן. כך למשל, בתחילת השבוע כוח של סיירת גולני ולוחמים מגדוד 202 של הצנחנים חיסלו לפחות מחבל אחד מחוליות "גוב האריות" במארב יזום סמוך לשכם. החוליה שעמה נמנה המחבל ההרוג סאיד אלקוני תיעדה בין היתר ירי לעבר היישוב הר ברכה.
קובי מיכאל, חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ומומחה לזירה הפלסטינית, אמר: "בשני המקרים יש עניין תודעתי יותר מאופרטיבי, מין מסגרות המזינות שיח ואתוס של ההתנגדות שמהותן וסמכותן נבנות מהבולטות בשיח. רמת הארגון נמוכה, הרמה הצבאית המקצועית נמוכה, אבל יש הרבה התלהבות ונחישות בעקבות ההד התקשורתי והשיח הציבורי".
בהתייחסו לעתיד האפשרי של חוליות המחבלים, אמר מיכאל: "זה מאוד תלוי ביכולת ההתארגנות ובמידת המעורבות של חמאס. אם הזרוע הצבאית של חמאס תתפוס פיקוד ותפעל להכשרתם ולהפעלתם, הם בהחלט יתמקצעו".