החוק לקליטת חיילים משוחררים ישונה, וסטודנטים יוכלו לקבל מלגות לימודים לפי מצבם הסוציו-אקונומי ולא בשל מקום מגוריהם בפריפריה או מוסד הלימודים האקדמי בו הם לומדים. הדבר יאפשר גם לסטודנטים במעמד סוציו-אקונומי נמוך המתגוררים במרכז הארץ לקבל מלגת לימודים. מדובר בשינוי דרמטי המכיר ב"פריפריה חברתית" ולא רק גיאוגרפית לצורך מתן סיוע במלגות לימודים.
במסגרת השינויים יוענקו מלגות לאורך שלוש שנות לימודים במוסדות אקדמיים, ולא כפי שהיה נהוג עד כה בשנת הלימודים הראשונה בלבד. בהתאחדות הארצית של הסטודנטים בישראל, שהייתה שותפה למהלך יחד עם משרד האוצר, מציינים כי מדובר בהישג היסטורי.
3 צפייה בגלריה
סטודנטים באוניברסיטת ת"א. ארכיון
סטודנטים באוניברסיטת ת"א. ארכיון
סטודנטים באוניברסיטת ת"א. ארכיון
(צילום: ירון ברנר)
נסביר, עד כה סטודנטים קיבלו מלגת לימודים בלי קשר למצבם הסוציו-אקונומי, אלא רק מעצם היותם תושבי הפריפריה או לומדים במוסדות אקדמיים בפריפריה.
יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, אלחנן פלהיימר, אמר כי בשינוי החוק ראתה ההתאחדות לנגד עיניה בראש ובראשונה את טובת הסטודנט במדינת ישראל. לדבריו, מדובר בתיקונים תקדימיים שיצמצמו פערים חברתיים. "לאחר שחקרנו לעומק את החוק לקליטת חיילים משוחררים והבנו את העיוות שהוא יצר במציאות, פעלנו כדי לתקנו וכדי לחלק את תקציב המלגה באופן חכם ומבוקר יותר", אמר פלהיימר, "התיקונים לחוק מהווים תמריץ משמעותי לכניסה לאקדמיה עבור חיילים משוחררים ויתרה מכך, מדובר בתיקונים מהותיים וחשובים לצמצום פערים חברתיים ואי-שוויון בחברה הישראלית".
בהתאחדות מסבירים כי עד כה סעיף 7א' בחוק לקליטת חיילים משוחררים קבע כי המלגה תינתן לחיילים משוחררים שמתגוררים או לומדים במוסד באזור סיוע. במצב זה, המלגה ניתנה לסטודנטים ללא התחשבות במצבם הסוציואקונומי. יתרה מכך, המלגה ניתנה רק עבור שנת הלימודים הראשונה ולעתים אף הביאה לנשירה מהתואר לאחר סיום שנת הלימודים הראשונה. בנוסף לאלה, תקציב המלגה לא נוצל במלואו.
3 צפייה בגלריה
אלחנן פלהיימר
אלחנן פלהיימר
אלחנן פלהיימר
(צילום מוטי קמחי)
"שני התיקונים הללו מהווים בשורה משמעותית עבור החיילים המשוחררים, שכן הם מבטיחים כי תקציב המלגה יגיע לסטודנטים שזקוקים לו יותר מכל, תוך שקלול כל הגורמים הרלוונטיים", הדגישו. "משמעות התיקון היא כפולה - ראשית, המלגה תינתן בשל מצבו הסוציואקונומי של החייל המשוחרר ולא רק בשל מקום מגוריו או המוסד בו הוא לומד. בנוסף, המלגה תיתן למשך כל שלוש שנות הלימוד ובמקצועות מסוימים גם עבור ארבע שנות הלימוד".
בהתאחדות ציינו כי הקרן כוללת 90 מיליון שקלים ועם השינוי בחוק תגדל ל-105 מיליון שקלים ותוכנס לבסיס התקציב. במסלול זה סטודנטים שימצאו זכאים למלגה יקבלו מלגה לכל אורך שנות הלימודים - עד ארבע שנים - בגובה הולך ופוחת החל משני שליש משכר הלימוד ועד שליש בשנה האחרונה.

ראשי המכללות בפריפריה נגד התיקון

ראשי המכללות בפריפריה מתנגדים לתיקון החוק בנימוק שהדבר עלול להעמיק את הפערים בין מרכז לפריפריה. בהתאחדות הסטודנטים דוחים את הטענה וטוענים מנגד כי המכללות מעדיפות שהכסף יגיע אליהם ולא לסטודנטים. ועד ראשי המכללות הציבוריות הודיע כי הוא מתנגד בתוקף להצעת האוצר בחוק ההסדרים לביטול המלגה לשנת לימודים ראשונה בפריפריה.
3 צפייה בגלריה
מכללת תל-חי. ארכיון
מכללת תל-חי. ארכיון
מכללת תל-חי. ארכיון
(צילום: אביהו שפירא)
"המכללות הציבוריות בפריפריה תורמות באופן משמעותי לפיתוח הכלכלי והחברתי באזורים בהם הם פועלות ולחברה הישראלית כולה", נאמר בהודעות המכללות. "ביטול המלגה יפגע אנושות בזכות של תושבי הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של מדינת ישראל להשכלה גבוהה, יפגע בגורם משיכה משמעותי של אוכלוסייה מהמרכז לפריפריה, ויגדיל באופן דרמטי את הפערים בין המרכז לפרפריה".
ועד ראשי המכללות קורא לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' לבטל את השינוי ולאפשר לכל אותם אלפי סטודנטים, שרובם הוא דור ראשון להשכלה גבוהה, הזדמנות נאותה בכדי שיוכלו לרכוש השכלה אקדמית ובהמשך להשתלב בשוק העבודה ולסייע לחיזוק אותם יישובים וערים בפריפריה.