הלחימה בין רוסיה לאוקראינה מוגבלת אמנם באזור גאוגרפי אך ההשפעות שלה על התעופה מורגשות היטב כמעט בכל נקודה בעולם. מדינות רבות סגרו את השמיים בפני רוסיה, אבל רוסיה היא לא היחידה שתנועתה הוגבלה לאור הסגרים האלה. כבר עם תחילת הלחימה החלו מדינות להודיע על סגירת המרחב האווירי שלהן בפני טיסות רוסיות. בנוסף לכך חברות תעופה שונות הודיעו אפילו עוד לפני פרוץ הלחימה על השעיית קווי טיסות שלהן מרוסיה ואליה.
יותר ויותר מדינות מצטרפות לחרם האווירי על רוסיה, כולל החלטת האיחוד האירופאי משלשום לאסור על טיסה של כלי טיס רוסיים בשמי האיחוד, בכלל זאת גם טיסות פרטיות של אוליגרכים. אתמול הודיעו גם יוון וקפריסין שהן סוגרות את המרחב האווירי שלהן בפני התעופה הרוסית.
דווקא להחלטה הקפריסאית יש משמעות חשובה. המרחב האווירי של קפריסין, שנשלט מניקוסיה שבצד הקפריסאי של האי, מהווה צומת אווירי חשוב במיקום שמחבר את אירופה למזרח התיכון ולאפריקה. למעשה, למרות שהאיחוד האירופאי סגר את המרחב האווירי, טיסות רוסיות עדיין יכלו לעבור דרך המרחב האווירי הטורקי דרומה לים התיכון, ואז למרחב האווירי הקפריסאי ומשם להמשיך לאפריקה, למזרח התיכון וגם לישראל.

3 צפייה בגלריה
תמונת המצב האווירית מעל אירופה ורוסיה נכון ל-28.2
תמונת המצב האווירית מעל אירופה ורוסיה נכון ל-28.2
תמונת המצב האווירית מעל אירופה ורוסיה נכון לאתמול
(צילום: FlightRadar24)
3 צפייה בגלריה
טיסות מקנקון ומשיקגו בנתיב עוקף קנדה - איסלנד - אירופה
טיסות מקנקון ומשיקגו בנתיב עוקף קנדה - איסלנד - אירופה
טיסות מקנקון ומשיקגו בנתיב עוקף קנדה - איסלנד - אירופה
(צילום: FlightRadar24)

בימי הלחימה טיסות הנופש בין רוסיה לשארם א-שייח' שבסיני המשיכו כסדרם אך כעת עם סגירת המרחב האווירי מעל קפריסין תהיה לרוסיה בעיה להמשיך להוציא את הטיסות האלה. כתוצאה מההחלטה הזו, אתמול בבוקר נתקעו שני מטוסים רוסיים על הקרקע משום שללא היכולת לעבור במרחב של קפריסין הם נאלצו לתכנן נתיב טיסה אחר מכיוון מזרח. אחד הגורמים המעורים בפרטים מסר בשיחה עם ynet כי "הצוותים נהיו מאוד מתוסכלים מהסיטואציה. העובדה שהם צריכים לבחון נתיבים אלטרנטיביים לאור הסגירה בקפריסין, תפסה אותם לא מוכנים וזה עשה להם כאב ראש לא קטן. עכשיו צריך לבדוק איך הם יטוסו מכיוון מזרח".
3 צפייה בגלריה
טיסות בנתיב עוקף שיקגו - מוסקבה
טיסות בנתיב עוקף שיקגו - מוסקבה
טיסות בנתיב עוקף שיקגו - מוסקבה
(צילום: FlightRadar24)
חברת התעופה הרוסית אירופלוט הודיעה אתמול בצהריים על עצירת הקווים שלה לארה"ב, מקסיקו, קובה ויעדים אחרים במרכז אמריקה. ההחלטה התקבלה על רקע סגירת המרחבים האוויריים ברצף בין רוסיה ליעדים האלה, מה שיצר סיטואציה בה אין כמעט נתיב הגיוני שיוכלו לטוס בו מבלי להוסיף שעות טיסה רבות או לעצור לתדלוק.
הבוקר המריאה טיסת אירופלוט SU159 מקנקון למוסקבה, והמטוס נאלץ לטוס בנתיב שונה מבשגרה. צוות המטוס נאלץ לטוס בנתיב שיעקוף לחלוטין את כל המרחבים האוויריים הסגורים בפני הרוסים, ולמעשה להימנע מכניסה למרחב האווירי של קנדה, איסלנד ושטחי האיחוד האירופי - דבר שהוביל לכך שהטיסה תארך יותר מ-12 שעות במקום 10 שעות וחצי בימי שגרה - תוספת של יותר משעה וחצי.
מנגד, חברות תעופה של מדינות אירופאיות מצאו את עצמן בפני איסור טיסה בשטח האווירי הרוסי. בתגובה לחרם האווירי, רוסיה בתורה גם סגרה את המרחב האווירי הענק שלה בפני מדינות רבות, מה שגרם לחברות תעופה לשקול עצירה של קווים מסוימים בעיקר בצפון מזרח אסיה, שנתיב הטיסה אליהן עובר ברובו בשטח האווירי הרוסי, ובלי האפשרות לטוס מעל רוסיה אין להם למעשה איך להגיע ליעד בנתיב ריאלי.


המטרה מאחורי הסגרים האוויריים היא להפעיל עוד לחץ על פוטין לעצור את הלחימה. באמצעות הסגרים האלה יוגבל מאוד חופש הפעולה האווירי אזרחי של רוסיה, חברת התעופה הרוסית תיאלץ לבטל טיסות או לבחור בנתיבים לא כלכליים, אוליגרכים רוסים יוגבלו מאוד בחופש התנועה שלהם בשמי אירופה, והטיסות שהיו אמורות לעבור בשמי רוסיה ולשלם לרוסיה דמי מעבר כבר לא יעשו זאת, ולמרות שלא מדובר ברווח גדול עדיין החלק היחסית קטן של העמלה הזאת מצטרף לכל יתר השלכות הסגרים האלה
נוסף על כך, חברות הקרגו שממילא מתמודדים עם עלייה חדה מאוד בכמות המשלוחים לאור התגברות הביקוש לקניות ברשת, צריכות עכשיו להתרגל למציאות בה חלק ממטוסיהם לא יוכלו עוד לעבור בשמי רוסיה, כאשר מדובר בחברות מטען אירופאיות או כאלה שבסיסן באירופה. חלק ניכר מהחברות האלה משתמש במטוסים ישנים יחסית ולכן לבחירת נתיבי טיסה חסכוניים בדלק יש משמעות דרמטית עבורם, ובחלק מהמקרים הנתיב הרוסי הוא הכלכלי ביותר עבורם בין המזרח לאירופה. עכשיו עם ההגבלות השונות מצד רוסיה או מצד אירופה, והאיסור הכללי לטוס מעל שטח אוקראינה וחלקים מסוימים במערב רוסיה, חברות הקרגו צריכות למצוא פתרונות לנתיבי הטיסה של המטוסים שלהם.
דווקא עכשיו כאשר חברות תעופה החלו להתאושש ממשבר הקורונה שהסב להם נזקים כלכליים אדירים, מצאו את עצמן חברות תעופה אירופיות מול בעיות שלא צפו שיהיו להן. שינוי הנתיבים, ביטול הטיסות וסגירת הקו למזרח פירושו עוד הוצאות על אותן חברות אבל נראה שממשלות אירופה מוכנות לספוג את המחיר שהסגרים האלה גובים מהם.
נכון לעכשיו בישראל, כמו גם בארצות הברית, לא סוגרים את המרחבים האוויריים שלהם בפני התעופה הרוסית ולא מגבילים את התנועה בצורה כלשהי, למעט האיסור הכללי שממילא קיים לטוס מעל אוקראינה ואזורי הגבול עליהם המלחמה משפיעה. אולם לאור כל השינויים והסגרים השונים, ייתכנו קשיים ושיבושים בהפעלת הטיסות המתוכננות.
פורסם לראשונה: 19:09, 28.02.22