ראש הממשלה יאיר לפיד הגיע בצהריים (שני) לפריז לפגישתו המדינית הראשונה בתפקיד - ומסר הצהרה משותפת ביחד עם הנשיא עמנואל מקרון. בפגישה, שתעסוק בעיקר במגעים לחידוש הסכם הגרעין עם איראן ולפעילות של חיזבאללה בלבנון, ידונו השניים גם בהשלכות של המלחמה באוקראינה, יישום הסכמי אברהם ובסכסוך עם הפלסטינים. לפני ההצהרות, נכנסו השניים באופן לא מתוכנן לארמון האליזה, לדקות ספורות. ynet העביר את ההצהרות בשידור חי.
רה"מ התקבל במשמר כבוד בשדה התעופה, שם פגש גם את יעל גרמן, אותה מינה באופן אישי לתפקיד השגרירה, ובהמשך התקבל על-ידי מקרון בחיבוקים ובטפיחות על השכם בארמון האליזה. הנשיא הצרפתי הוא המנהיג המערבי המקורב ביותר ללפיד, ששומר איתו על קשר קרוב גם בוואטסאפ, ובין השניים לא מעט קווים מקבילים - כמו היותם אנשי מרכז שהגיעו בסופו של דבר לשלטון מחוץ למערכת הפוליטית - שכרגע גם מתמודדים עם בעיית רוב בפרלמנט.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ועמנואל מקרון
יאיר לפיד ועמנואל מקרון
התקבל בחיבוקים. יאיר לפיד ועמנואל מקרון
(צילום: AP)
מקרון היה הראשון לנאום, ופתח את דבריו כשכינה את לפיד "ידידי". נשיא צרפת פנה לרה"מ ואמר: "חיכינו כמה שנים לביקור שלך, אני שמח שבחרת בצרפת לביקור הרשמי שלך בחו"ל כראש הממשלה. זה מרגש, יקירי. הביקור ממחיש את הקשרים המיוחדים בין המדינות ואת הקשר האישי בינינו".
נשיא צרפת הדגיש כי הביקור נערך בתזמון "קריטי", כלשונו. "אתם יכולים לסמוך על המחויבות שלנו לביטחון ישראל, ועל המחויבות שלי להיאבק נגד אויבים משותפים". מקרון הזכיר את המשא ומתן שמתקיים בימים אלה עם איראן ואמר כי הוא רוצה שהפגישה היום תוביל לחידוש ההסכם. "אנחנו מסיכמים עם ישראל שזה לא מספיק לרסן את איראן ופעילותה, אנחנו צריכים להבטיח שהשיחות יימשכו". מקרון הצר על כן שאיראן מסרבת לנצל את ההזדמנות להגעה להסכם חיובי, אך אמר שימשיך לעבוד עם בעלי בריתו.
"יש התפתחויות חיוביות בכל הנוגע לנורמליזציה", הוסיף הנשיא הצרפתי. "ישראל שותפה קרובה של צרפת, ואנחנו נמשיך ונעמיק ביחסים. צריכים להבטיח התקדמות קונקררטית בנושא הפלסטיני, אין תחליף לחזרה למשא ומתן. אתה יכול להיות הדמות ההיסטורית שתביא את ההסכם עם הפלסטינים ותביא את השלום", אמר מקרון. "אני מבין את המכשולים והקשיים בדרך, אבל אתה יכול להיות הדמות הזאת".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד נוחת בפריז
ראש הממשלה יאיר לפיד נוחת בפריז
משמר הכבוד בצרפת
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
על העימות עם חיזבאללה אמר מקרון כי "אתה יודע על אהבתי ללבנון. אנחנו נמשיך לעזור לה לעמוד על הרגליים, ואני רוצה לדבר איתך על המשא ומתן בעניין הגבול הימי. המדינות צריכות להגיע להסכם ואנחנו נסייע להם". מקרון המשיך בהרעפת השבחים על לפיד ואמר: ממשלת ישראל והעם בישראל ברי מזל שאתה ראש הממשלה שלהם. יש לך בפריז ידיד שמחויב ליציבות ישראל והצלחתה. אנחנו צריכים שלום, ואני משוכנע שיש לך היכולת להוביל את ארצך לשם".
בהמשך נאם לפיד שפתח את דבריו עם תודה ללפיד על תמיכתו במאבק באנטישמיות. "הידידות שלנו מבוססת על ערכים והבנות", אמר לפיד. "צרפת לימדה את העולם שאין חירות ושוויון בלי אחווה. החברות שלנו מבוססת על ערכים, ועל העובדה שאנחנו מבינים שערכים הם דבר שראוי להיאבק עליהם", ציין רה"מ.
"המלחמה באוקראינה והטרור באיראן הם תזכורת שאנו צריכים להגן על דמוקרטיות. לפעמים אין מנוס ממלחמה כדי להגן על השלום". לפיד אמר כי "אולי יש חילוקי דעות על החזרה להסכם, אך אנחנו מסכימים שאיראן מפרה את ההסכם ומעשירה אורניום מעבר לרמה המותרת, וגם הסירה מצלמות מאתרים. העולם צריך להגיב לזה". לפיד הזכיר שמקרון דיבר ב-2018 על הסכם חדש עם איראן שיהיה "חזק יותר ועמוק יותר", ואמר: "המצב הנוכחי לא יכול להימשך. זה עלול להוביל למרוץ לגרעין. בכל מקום שיש טרור - איראן עומדת מאחוריו".
לפיד ציין כי "רק לאחרונה ממשלת טורקיה חשפה חוליות טרור איראניות שניסו לרצוח ישראלים חפים מפשע באיסטנבול, בימים האחרונים כטב"מים מתוצרת איראנית ניסו לתקוף אסדת גז ישראלית ליד חופי לבנון. את הכטב"מים האלה שלח חיזבאללה. ארגון טרור שמאיים על יציבותה של לבנון, מפר את ריבונותה, דוחק אותה להסלמה מסוכנת מול ישראל ופוגע באינטרסים הלאומיים של לבנון, מדינה שאני יודע שיקרה ללבך".
3 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
לפיד יבקש להעביר מסרים ללבנון בעניין חיזבאללה
(צילום: AFP / HO / AL-MANAR)
"פעולות מסוג אלה שהיו השבוע לא עוברות בקלות, ואנחנו מצפים שלא יחזרו", אמר גורם מדיני בכיר בתדרוך לכתבים לקראת נסיעת רה"מ לפריז. "לפיד יבקש מנשיא צרפת שישתמש בקשריו מול לבנון כדי שישלימו את המשא ומתן עם ישראל. לא נוכל להשלים את השיחות עם איומי החיזבאללה, ולא כדאי שהם ישחקו באש", הוסיף.
הגורם הבכיר הבהיר כי "אנחנו לא עסוקים באיומים על לבנון וחיזבאללה כרגע. עמדת רה"מ, כמו של קודמו, היא שהמעשים קובעים ולא הדיבורים. אם חיזבאללה יחשוב שהוא יכול להמשיך בפעולות האלה נגד האסדה - זה יכול להביא להידרדרות שאנחנו לא מעוניינים בה". מסר נוסף שלפיד אמור להעביר למקרון, וישראל תעביר לאירופה, הוא שיש חשיבות להפעלת לחץ כבד על הלבנונים לרסן את החיזבאללה. פגיעה באסדה תשפיע ישירות על אירופה, בשל העובדה שהגז הישראלי מגיע למצרים וממנה לאירופה – על פי ההסכם שנחתם.
נושא מרכזי נוסף שיעלה בשיחת לפיד מקרון הוא הסוגיה האיראנית. לפיד יאמר למקרון שחזרה להסכם הגרעין תהיה שגיאה. ישראל לא מתנגדת להסכם, אך מחפשת הסכם חזק יותר וארוך יותר. גורם מדיני בכיר אמר כי "יש חשיבות גדולה מאוד לקמפיין לחץ מסונכרן כלפי איראן, עם מרכיבים מדיניים דיפלומטיים וכלכליים. נלבן את זה מול הצרפתים". בארמון האליזה אמרו כי "השיחה תיסוב גם סביב העמקת היחסים הבילטרליים בין שתי המדינות ושיתוף הפעולה הביטחוני בין צרפת לישראל".