יו"ר רע"מ מנסור עבאס מתח הבוקר (יום רביעי) ביקורת חריפה על הממשלה, ברקע החלטתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להקפיא העברת מאות מיליוני שקלים בתקציבים לרשויות ערביות. עבאס אמר ל-ynet Live: "רוצים להכניס את הרשויות המקומיות למצב של קריסה. היינו בסרט הזה בערך לפני 15 שנים כשנתניהו היה שר האוצר ועשה קיצוץ מסיבי בתקציבים של הרשויות. באותה תקופה הממשלה נאלצה להחליף את ראשי הרשויות בוועדות קרואות, ובמקום לשלם 200 מיליון שקלים יצא ששילמו שני מיליארד כדי לכסות חובות ולנהל בעצמם את השלטון המקומי. ככה יהיה גם הפעם".
עבאס הוסיף כי "תושבי היישובים הערביים יסבלו מהמדיניות הכושלת של הממשלה הזאת, במיוחד של השר סמוטריץ', למרות שיש בממשלה גם קולות שפויים יותר שחושבים אחרת. ראש הממשלה צריך להקשיב לשרים השפויים והמקצועיים שיכולים לתת עצה טובה".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ' מנסור עבאס
בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ' מנסור עבאס
"היינו בסרט הזה גם כשנתניהו היה שר האוצר. הרשויות יקרסו". עבאס
(צילום: הדר ייואביאן, קובי קואנקס, עידו ארז)
מה סמוטריץ' מנסה לעשות פה בעצם? "יש לו מדיניות אחרת, שנובעת משיקולים זרים. קוראים לזה גזענות, רצון להפלות את החברה הערבית ולהגדיל את הפערים. לא מספיק להיות גזען, צריך להיות גם כלכלן כושל כדי לעשות את זה. הרי החברה הערבית רוצה להיות מנוף צמיחה לכלכלת ישראל. אנחנו רוצים לעבוד, רוצים להתפתח. עכשיו, במקום להשקיע בחברה הערבית הם עושים את ההיפך. צריך לקדם את האוכלוסייה הערבית כך שלא תהיה נטל על המשק הישראלי, ושכל הזמן הרשויות יזדקקו לתמיכה נוספת מהממשלה".
אתה חושב שהדבר הזה יוביל למחאה בחברה הערבית? "יהיו צעדים כאלו ואחרים, אבל החברה הערבית היא חברה מאופקת. ב-24 השעות האחרונות נרצחו שלושה אנשים בחברה הערבית. הגענו ל-144 נרצחים רק השנה. יש תסכול, ייאוש ופחד. הממשלה הזאת הפקירה אותנו לטובת ארגוני הפשע, ועכשיו בא גם השר סמוטריץ', שרוצה שנשקע עוד יותר במשבר כלכלי ומעמיק את המצב הקשה של הרשויות המקומיות. כל התחושות האלה יחד יכולות להיות די מסוכנות, הייאוש יוצר תופעות מוזרות. כמובן שאנחנו לא רוצים את זה, אנחנו חברה שבינתיים סובלת".
הרעה במצב הסוציו-אקונומי תגרום לעלייה בפשיעה הלאומנית, כמו בשומר החומות? "קודם כל תהייה עלייה בפשיעה בתוך החברה הערבית עצמה, כי עוני וכישלון וייאוש יביאו צעירים חסרי מעש להצטרף לארגוני פשע, אבל יכול להיות שהתסכול הזה ייצא גם בצורה אחרת. שוב, אנחנו רוצים להשתלב, אני מוביל את הקו הזה, נתנו תקווה לאנשים שהנה אנחנו מתחילים להביא פתרונות לבעיות שלהם. הממשלה הקודמת קיבלה כמה החלטות חכמות, מקצועיות ומוסריות, והממשלה הנוכחית צריכה לעבודה על זה, במיוחד בנושא הפשיעה והאלימות. אי אפשר לקבל את המצב הזה וגם להוסיף עליו משבר כלכלי. לאן רוצים להוביל אותנו? יכול להיות שיש אנשים שרוצים משבר מול החברה הערבית, מהי צורת החשיבה הזאת?".
עבאס הדגיש: "אני ערבי פלסטיני, אזרח מדינת ישראל. אמשיך לחיות כאן גם אם תקום מדינת פלסטין לצד ישראל. אני רוצה להשתלב בכלכלה ובפוליטיקה ובכל מקום, להצליח ולתרום את תרומתי. כך מרגישים 99% מאזרחי ישראל הערבים. אנחנו רוצים שוויון וצדק, למגר את הפשיעה והאלימות, וכמובן גם שואפים לשלום בין ישראל לפלסטינים".
גם ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) מתח ביקורת על בחירתו של סמוטריץ' שלא להעביר את הכספים לרשויות הערביות, חרף עמדותיהם של גורמי מקצוע, בהם של מערכת הביטחון: "מדובר בהחלטה מטופשת שמהולה אולי בגזענות בצורה כזו או אחרת. הרשויות עבדו על סמך כניסת התקציבים האלה, ושר הפנים משהה אר'בל אמר בצדק שרשויות רבות ייכנסו לגרעון. כך, בעוד שנה סמוטריץ' ישלם כפול כדי ליישם תוכנית הבראה עבורן, והכל בגלל שקופת המדינה הפכה לכלי משחק בגלל שהוא רוצה להראות לבייס הפוליטי שלו 'תראו כמה אני חזק ואיך אני מכה בערבים'. זו איוולת".
אלקין תקף גם את עצירת התקציבים לקידום השכלה גבוהה עבור צעירים ערבים ממזרח ירושלים. "ההחלטה הזו עוד יותר זועקת לשמיים. הרי גם שב"כ וגם המל"ל אמרו שהתוצאה תהיה שהצעירים הערבים יחזרו למצב שהיה לפני כמה שנים, שבו הם במקום באוניברסיטה העברית הם לומדים באוניברסיטת שכם, שם הם מתחברים עם תשתיות טרור של חמאס והג'יהאד האיסלאמי. הפעולה הזו תפגע בביטחון, ואחר כך סמוטריץ' ישב בקבינט, יגלגל עיניים ויגיד 'אני לא מבין למה יש כזאת עליית טרור בירושלים, מאיפה זה בא'".

מנגד, ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית), תקף את דבריו של עבאס כ"איום מרומז", ואמר כי סמוטריץ' הוא "שר מקצועי שיודע מה הוא עושה, הוא מבין את המטריה של כל הדברים ואמר: 'אני רוצה להעביר כסף, אבל לא שהכסף יחזור לארגוני הפשיעה דרך מכרזים תפורים, חשבוניות פיקטיביות ועמותות קש".
אותו דבר קורה בחברה היהודית. מה ההבדל? "האמירה שלך נכונה אבל לא פרופורציונלית. אין מה להשוות בין הדברים. ארגוני הפשיעה בחברה הערבית הכניסו אנשים אל תוך הרשויות המקומיות ותופסים שם תפקידי מפתח. גם בחברה היהודית זה חמור, אבל כאן יש לנו יכולת גבוהה יותר לשלוט על לאן מגיע הכסף. אני רוצה שזה יגיע לרווחה בחברה הערבית. אני רוצה שזה יגיע לחוגים, לבריאות, למגרשי כדורגל, לתעסוקה. אני לא רוצה שזה יחזור לאותה משפחת אבו לטיף שיקנו עם זה קלצ'ניקוב מוזהב. בשומר חומות 2 נצטרך לבוא איתם חשבון".