נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ספג היום (ג') עוד מכה, כשערכה של הלירה הטורקית צנח ב-15% והגיע עד ל-13.45 לירות מול הדולר. זהו היום ה-11 ברציפות שבו נקבע שפל חדש בערכה של הלירה. מאז תחילת השנה איבד המטבע הטורקי 45% מערכו, בכלל זה כמעט 26% רק מתחילת השבוע שעבר.
4 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
הנשיא ארדואן. שלושה קיצוצי ריבית
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
טורקיה לירה טורקית מטבע שפל חדש
טורקיה לירה טורקית מטבע שפל חדש
הלירה הטורקית. קריסה שלא נראתה מאז 1999
(צילום: רויטרס)
הצניחה הנוספת היום באה אחרי שאמש הגן ארדואן על קיצוצי הריבית שהנהיג לאחרונה, והבטיח לנצח ב"מלחמת העצמאות הכלכלית של טורקיה", כפי שהוא מכנה זאת. ברקע נמשכת הביקורת החריפה על התנהלותו, ויריביו מפצירים בו לחזור בו מקיצוצי הריבית – ולהכריז על בחירות מוקדמות.
בלחץ ארדואן קיצץ לאחרונה הבנק המרכזי של טורקיה את הריבית לא פחות משלוש פעמים, האחרונה שבהן בשבוע שעבר. ארדואן טוען כי ריבית גבוהה מגבירה את האינפלציה, וכי ריביות נמוכות יעזרו לבתי העסק ללוות כספים ויקדמו השקעות. עמדתו של ארדואן מנוגדת לזו של רוב הכלכלנים, הטוענים כי השפעת הריבית הגבוהה הפוכה. טורקיה מתמודדת כעת עם אינפלציה של קרוב ל-20% ועם פיחות מואץ בערך המטבע, וחסכונותיהם של הטורקים הולכים ומידלדלים.
סגן נגיד הבנק המרכזי של טורקיה לשעבר, סמיח טומן, שהודח בחודש שעבר על-ידי ארדואן, קרא בעקבות ההתפתחויות האחרונות לחזור מיד למדיניות אחראית שתגן על הלירה הטורקית. "חייבים לזנוח מיד את הניסיון חסר ההיגיון הזה, שאין לו שום סיכוי להצליח", כתב בטוויטר. "עלינו לשוב למדיניות שתגן על ערכה של הלירה ועל שגשוגו של העם הטורקי".
4 צפייה בגלריה
טורקיה לירה טורקית מטבע שפל חדש
טורקיה לירה טורקית מטבע שפל חדש
מול חלון הראווה באיסטנבול. יוקר המחיה עולה
(צילום: EPA)
הפיחות שחל היום בערך המטבע הוא הפיחות הגדול ביותר שנרשם מאז הדחתו של נגיד הבנק המרכזי הקודם, בחודש מרץ. הכרסום בערך הלירה ב-11 הימים האחרונים הוא הקשה ביותר מאז נובמבר 1999. בסוף השבוע הגיע ערכה של הלירה הטורקית לשפל גם מול האירו – 13.8815. היום כבר עמד על 14.08.
קריסתה של הלירה באה אחרי שבסקרים כבר חלה ירידה חדה בתמיכה במפלגת השלטון של ארדואן, "מפלגת הצדק והפיתוח", ובצל קריאותיה של האופוזיציה להכריז על בחירות מוקדמות, ולא לחכות למערכת הבחירות המתוכננת להיערך בשנת 2023. ארדואן ומפלגתו מנהיגים את טורקיה כבר שני עשורים ברציפות, ובמשך שנים הם נתפסו על-ידי הטורקים כמי שמנהלים היטב את כלכלת המדינה. כעת התדמית הזו נשחקת.
4 צפייה בגלריה
טורקיה לירה טורקית מטבע שפל חדש קונים שוק איסטנבול
טורקיה לירה טורקית מטבע שפל חדש קונים שוק איסטנבול
"האשמה על ארדואן ואלה שהעלימו עין". קונים ירקות בשוק באיסטנבול
(צילום: EPA)
בעקבות הטלטלה הכלכלית חלה עלייה חדה ביוקר המחיה, והטורקים מרגישים אותה על בשרם. "המחירים עולים מהר מדי, יש מוצרים שאני לא רוצה לקנות כי הם נעשו יקרים מדי", מעיד למשל קאן אקאר בן ה-28, שגר באתר הנופש קלקאן שבדרום טורקיה. הוא מספר שבגלל עליית המחירים הוא שוקל לבטל נסיעה לחו"ל שתכנן לערוך בקרוב: "האשמה מוטלת על הנשיא ארדואן, על הממשלה שאותה מנהיגה מפלגתו ועל אלה שבמשך שנים העלימו עין ותמכו בהם".
ארדואן הגן אמש על מדיניותו ואמר כי מדיניות מונטרית קשוחה יותר לא תפחית את האינפלציה. "אני מתנגד למדיניות שתגרום לנו להתכווץ, תחליש את ארצנו ותגזור על עמנו אבטלה, רעב ועוני", התעקש בישיבת ממשלה.