3 צפייה בגלריה
החלטה בבית המשפט לשחרר חשודים לאור העומס בבית המשפט
החלטה בבית המשפט לשחרר חשודים לאור העומס בבית המשפט
"לא יהא מנוס גם משחרור חשודים שיש עימם סכנה". החלטת בית המשפט
(צילום: דוברות המשטרה)
בזמן שמספר הנרצחים מזנק, והממשלה מנסה לעצור את מגפת האלימות בחברה הערבית - הסיפור הזה שנחשף כאן הבוקר (שלישי) מראה את הקשיים של המשטרה: תחנת משטרת עיירות שבנגב מתמודדת עם עומס חריג, ובית המשפט נאלץ עקב כך לשחרר חשודים מסוכנים. כך עולה מדיון שנערך בעניינו של תושב תל שבע בן 26, החשוד כי תקף את אשתו ואיים עליה.
"נרשמת אזהרה ליחידה החוקרת שעליה למצות את ימי החקירה הניתנים לה באופן מיטבי", הזהיר שופט בית המשפט המחוזי, "אחרת לא יהיה מנוס גם משחרור חשודים שיש עימם סכנה - כפי שכבר נעשה בתיקים של התחנה בשבוע האחרון".
תחנת משטרת עיירות, היושבת בצומת שוקת, מטפלת ברבים מיישובי הבדואים בנגב - ומתנקזים אליה חלק מהתיקים הקשים ביותר. התחנה נמצאת תחת עומס אדיר, וחוקריה לא מספיקים לטפל בתיקים. קצינים בכירים כבר התריעו בדיונים על המצב הקשה שנוצר במחוז הדרומי, ובפרט בתחנת עיירות. "שוטרים נוטשים את התחנה, יש קושי לגייס אחרים. המצב שם מידרדר, אף אחת לא רוצה לשרת בתחנה הזו", אמר בכיר במחוז.
3 צפייה בגלריה
יוגב אטיאס בתחנת משטרת עיירות
יוגב אטיאס בתחנת משטרת עיירות
סנ"צ יוגב אטיאס, מפקד תחנת משטרת עיירות
(צילום: חיים הורנשטיין)
בית המשפט עצמו הודה כי העומס האדיר יצר מצב שבו השופטים נאלצים לשחרר חשודים מסוכנים, שכן החוקרים לא מספיקים לאסוף ראיות איכותיות נגדם - והתיקים קורסים.
הצעיר מתל שבע נעצר לפני כשבוע, בעקבות תלונה שהגישה אשתו. בית משפט השלום בבאר שבע האריך אז את מעצרו של החשוד בחמישה ימים. מהחקירה עלה כי החשוד תקף את אשתו לפני שהלך לעבודה, ונהג לאיים עליה בטלפון.
ביום ראשון הוא הובא להארכת מעצר שנייה, ובדיון טען עורך דינו כי המשטרה לא ביצעה את פעולות החקירה הנדרשות. "לא לשחרר בתיק כזה, אחרי שהמשטרה לא עשתה פעולת חקירה אחת, זו חרפה", אמר. מנגד, במשטרה ביקשו להאריך את מעצרו של החשוד לנוכח החבלות שהתגלו על אשתו והעדויות שנגבו מהוריה.
3 צפייה בגלריה
כוחות משטרה בזירת הקטטה בתל ערד
כוחות משטרה בזירת הקטטה בתל ערד
התחנה מטפלת ברבים מהיישובים הבדואיים בנגב. ארכיון
(צילום: חיים הורנשטיין)

השופט אריה דורני-דורון קבע כי "המסוכנות העולה היא גבוהה, ואין מדובר במעידה חד פעמית ברף הנמוך. בית המשפט מחויב בהגנתן של נשים ובנות זוג אל מול חשד לאלימות מתמשכת, חשד לחיים בצל אלימות. החקירה התקדמה בפעולותיה. החשש לשיבוש הליכי חקירה עולה גם מצד המעורבים". השופט ציין כי האינטרס הציבורי מצדיק ומחייב השלמת חקירה בתנאי מעצר.
עורך דינו של הצעיר הגיש ערר לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, שם ביקשו נציגי המשטרה שלא לשחרר את החשוד. "היחידה החוקרת נמצאת תחת עומס רב", ציינו, "אנחנו לא לוקחים את התיק הזה בקלות ראש. היחידה החוקרת עובדת נמרצות, אך המצב בתחנה הוא לא פשוט. אנחנו תחת עומס".
שופט המחוזי אלון אינפלד קבע כי יש לתת ליחידה החוקרת לחקור, אך ציין כי ישנם חריגים לכלל. "חריג נפוץ הוא כאשר היחידה החוקרת אינה ממצה באופן יעיל את ימי החקירה שניתנו לה בעבר. חריג זה נוגע לתיק שלנו, שכן אני מסכים עם הסנגור שקצב התקדמות התיק לא היה משביע רצון", הוא אמר, "עם זאת, יש לקחת בחשבון את העומס החריג המוטל על תחנת עיירות, דבר הבא לידי ביטוי חוזר ונשנה, וזאת במידה מובהקת וחריגה ביחס למצב בתחנות האחרות". השופט ביקש להפנות את הערתו למפקד המחוז כדי לתת את הדעת לעניין הפער בין תחנת עיירות לתחנות האחרות, וסיכם: "גם עובדה זו יש לה משקל מוגבל, שכן עסקינן בחירותו של מי שעדיין מוחזק כחף מפשע".