מחר (שני) יחלו העבודות על הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים, במקטע המלך ג׳ורג׳. הקו צפוי להיות השלישי שנחנך מבין קווי הרכבת הקלה בעיר, אורכו יהיה 24 ק"מ עם 40 תחנות חדשות והוא צפוי לשרת כ-250,000 נוסעים ביום, בתדירות גבוהה - באמצעות שלושה קווי שירות חדשים: גילה-רמות, מלחה-הר הצופים וגבעת המטוס-הדסה עין כרם.
בעקבות העבודות על הקמת המסילות צפויים להיחסם רחובות מרכזיים בבירה, בהם חלק מרחוב המלך ג'ורג' המרכזי שייסגר לצמיתות, ויחולו שינויים במסלולי התחבורה הציבורית. הצפי לסיום: לא לפני 2029.
הדמיה של הקו הכחול בירושלים
(צילום: תכנית אב לתחבורה ירושלים)

3 צפייה בגלריה
סרטון הדמיה של הקו הכחול בירושלים
סרטון הדמיה של הקו הכחול בירושלים
הדמיה של הקו הכחול
(צילום: תכנית אב לתחבורה ירושלים)
העבודות יכללו בין היתר כריית מנהרה באורך 2 ק"מ בצומת הרחובות יפו-שטראוס. לצורך ביצוע עבודות אלה, ייסגרו לתנועת תחבורה ציבורית הרחובות המלך ג'ורג' ושטראוס, בקטע שבין בן יהודה לבין הנביאים, וקווי התחבורה הציבורית יוסטו לצירים חלופיים במרכז העיר. בסיום העבודות יהפכו הרחובות המלך ג'ורג' ושטראוס למדרחוב עם רכבת קלה, כמו רחוב יפו.
שלושה קווי השירות של הקו הכחול יצטרפו לחמישה קווי השירות של הקו האדום והקו הירוק, ויחד ייצרו את רשת הרכבות הקלות הראשונה והמתקדמת בישראל בסטנדרט בינלאומי. אולם, הדרך לשם צפויה להיות ארוכה ורצופה באי נוחות - מדובר בצירים מרכזיים בעיר שגם ככה עמוסים ביום-יום, וכעת העבודות והשיבושים בתנועה, שיימשכו לפחות ארבע שנים - עלולים להגביר את הפקקים באזור וגם להגביל את הנגישות עבור הולכי הרגל בסביבה. הקו צפוי להיפתח לשימוש הנוסעים בהדרגה בין השנים 2029 ל-2031.
העבודות יבוצעו בשני שלבים עיקריים: בשלב הראשון תבוצע העתקת תשתיות על ידי חברת מוריה לפיתוח ירושלים, החלפה ושדרוג תשתיות בתת הקרקע. העבודות יבוצעו בימים ראשון עד חמישי, בין השעות 7:00 ל-19:00, ובימי שישי לפי הצורך. כמו כן, ברחוב שטראוס יוקם פורטל כניסה למנהרה.
3 צפייה בגלריה
סרטון הדמיה של הקו הכחול בירושלים
סרטון הדמיה של הקו הכחול בירושלים
רשת הרכבות הקלות הראשונה והמתקדמת בישראל
(צילום: תכנית אב לתחבורה ירושלים)
3 צפייה בגלריה
סרטון הדמיה של הקו הכחול בירושלים
סרטון הדמיה של הקו הכחול בירושלים
השינויים הצפויים בהסדרי התנועה
(צילום: תכנית אב לתחבורה ירושלים)

בסיום שלב זה יבוצע פיתוח חדש של הסביבה העירונית, בין היתר של מדרכות, נוי, ספסלים ותאורת רחוב. עבודות לילה יתקיימו בעיקר בצמתים, בהתאם להנחיות המשטרה. בשלב השני יונחו המסילות ויוקמו תחנות חדשות ומערכות רכבתיות בתוואי הרכבת, עם הפרעה מינימלית לתנועת כלי הרכב והולכי הרגל בסביבה.
עם תחילת העבודות יחלו הסדרי תנועה חדשים: קטע הרחובות המלך ג'ורג' ושטראוס, בין רחוב בן יהודה לרחוב הנביאים, ייסגר לתנועת תחבורה ציבורית וכלי רכב לצמיתות; ברחוב המלך ג'ורג', בקטע שבין שמואל הנגיד ובן יהודה לכיוון צפון, תותר תנועת תחבורה ציבורית בלבד ולא יתאפשר מעבר רכב פרטי, שיוסט לרחוב שמואל הנגיד; הקטע שבין שטראוס ועד שמואל הנגיד לכיוון דרום ייסגר לתנועת תחבורה ציבורית וכלי רכב, וקווי התחבורה הציבורית יוסטו לרחובות עליאש ושמואל הנגיד. במהלך כל תקופת העבודות תישמר נגישות הולכי הרגל והעסקים יפעלו כרגיל.
גם בתחבורה הציבורית צפויים שינויים: בשל סגירת הרחובות המלך ג'ורג' ושטראוס לתנועה לכיוון דרום, הוכשרו צירים חלופיים ובוצעו התאמות במסלולי האוטובוסים במרכז העיר. ייפתח ציר חלופי מזרחי שבו יעברו קווים דרך רחובות דוד המלך, שלמה המלך, שבטי ישראל והנביאים. בנוסף, ייפתח ציר חלופי מערבי שבו קווים יעברו דרך המלך ג'ורג'/שמואל הנגיד, בצלאל (לכיוון הר הצופים), עליאש, כי"ח והנביאים. כמו כן, קווים ייסעו דרך המלך ג'ורג'/שמואל הנגיד, עליאש, ני"ח והנביאים.
בשל השינוי בהסדרי התנועה, יבוצעו התאמות ושינויים בתנועת התחבורה הציבורית במרחב. המידע לגבי השינויים במסלולי קווי האוטובוסים יופץ לציבור במגוון אמצעים לרבות דיילים, מודעות בעיתונים, עלונים ואמצעים דיגיטליים. כמו כן, במסגרת העבודות יינתנו מקומות חניה חלופיים בחניון ברחוב המעלות, זאת חרף חניות שצפויות להתבטל בעת העבודות ברחוב שמואל הנגיד.