1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: עמית שאבי)
ח"כ ארז מלול (ש"ס) הניח הבוקר (שלישי) על שולחן הכנסת, בבוקר יום השואה, הצעת חוק שנויה במחלוקת המבקשת להעניק הנחה משמעותית לניצולי השואה המבקשים לרכוש חלקת קבר. בעוד שבישראל כרבע מניצולי השואה חיים בעוני - והמדינה לא עושה מספיק כדי לחזק ולדאוג לאלה שעודם בחיים, בש"ס חשבו שנכון יהיה לדאוג להם לקבורה מוזלת.
יו"ר המפלגה, ח"כ אריה דרעי, בירך על ההצעה וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "ביום השואה ש"ס דואגת לכבודם ולרווחתם של ניצולי השואה! ש"ס הניחה על שולחן הכנסת הצעת חוק שתעניק הנחה משמעותית לניצולי השואה ברכישת חלקת קבר. זה המעט שאנחנו יכולים להעניק לניצולים שעוד נותרו בחיים. אני מבקש להודות ליוזם החוק ח"כ ארז מלול על היוזמה החשובה לרווחת ניצולי השואה". אחרי הביקורת מצד רבים ברשת החברתית, הציוץ נמחק ודרעי העלה ציוץ חדש שבו כתב: "ח"כ ארז מלול הוא אמנם חבר כנסת חדש אבל חרוץ ומועיל כמו שאר חבריו. אני מברך אותך ארז על קידום הצעות חוק חברתיות המעידות על רגישות חברתית גבוהה".
יש לציין כי כיום, מרבית הקבורה בישראל מנוהלת על ידי חברות ועמותות המנהלות את בתי הקברות - ובהם הקבורה משולמת על ידי ביטוח לאומי והיא בחינם. לנוכח המחסור במקומות קבורה, התעוררו לאורך השנים בקשות מיוחדות לקבורה, כמו קבורה תחת כיפת השמיים ולא בקומות או בסמוך לבן משפחה - ואלה כן דורשות תוספת תשלום, במחירים המפוקחים על ידי משרד הדתות. הצעת החוק מבקשת לתת הנחה של עד 50% מעלות הקבורה המבוקשת.
בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "לפי מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי כיום חיים בישראל כ-150,600 ניצולי שואה ונפגעי התנכלויות אנטישמיות בתקופת השואה, כאשר גילם הממוצע עומד על כ-87.5 שנים. נכון להיום רבע מניצולי השואה חיים מתחת לקו העוני, כאשר מעל 80% מהם נאלצים לוותר על מוצרים ושירותים חיוניים בשל קשיים כלכליים. הנחה על חלקת קבר תהווה סיוע משמעותי ליכולת שלהם להיקבר במקום בו ייבחרו'".
עוד נכתב כי "הצעת החוק מעבר למשמעות הכלכלית, יש לה חשיבות סמלית בהכרה של מדינת ישראל, בתרומתם של ניצולי השואה לתקומת ישראל".
ח"כ ארז מלול יוזם הצעת החוק מסר: "בערב יום השואה, עלינו לעשות הכול כדי לכבד את זכרם של נספי השואה ולדאוג לכבודם ולרווחתם של הניצולים המעטים שעדיין נותרו בחיים. יש חשיבות גדולה בכך שניצולים אלו יזכו להכרה גם אחרי לכתם מהעולם, בכך שהמדינה תהיה שותפה בעלות חלקת הקבר של הניצולים. הניצולים הם המייסדים של המדינה ותרומם לתקומתה לא תסולא בפז".
בישראל חיים כיום 147,199 ניצולי שואה ונפגעי התנכלויות אנטישמיות בתקופת השואה. "נכון להיום, בישראל ישנם כ-46 אלף ניצולים החיים בעוני, הלכה למעשה", אמרה מוקדם יותר השבוע אתי פרחי, מנכ"לית הקרן לרווחת נפגעי השואה, "ההכנסות שלהם מסתכמות במענק שנתי של 6,987 שקל והבטחת הכנסה וקצבת זקנה - 4,078 שקל ליחיד ו-6,445 לזוג. רובם המכריע הם יוצאי ברית המועצות לשעבר, וזוהי הקבוצה הענייה ביותר בקרב ניצולי השואה בישראל".
על פי נתוני הקרן לרווחת ניצולי השואה, שמסייעת ל-90 אלף ניצולים וניצולות, 60% מהם מעידים שהם זקוקים לסיוע נוסף מעבר לזה שהם כבר מקבלים. 45% מדווחים על קושי בכיסוי ההוצאות השוטפות של משק הבית. 22% נאלצים לוותר על מוצרים ושירותים הנחוצים להם (84% בגלל קושי כלכלי ו-19% בגלל קושי ללכת לקניות). בין המוצרים והשירותים שעליהם הם מוותרים: מכשירי חשמל, ריהוט ואחזקת בית, מכשור וציוד רפואי, בדיקות ותרופות, ביגוד, הנעלה ומוצרי ספיגה. 51% אומרים שהם זקוקים לסל מזון, שליש מציינים שהם זקוקים לו מאוד.
72% יוצאים מהבית בליווי אדם נוסף ואינם יכולים להתנייד באופן עצמאי. 25% מציינים שהם אינם בקשר עם בן משפחה, מתוכם 10% עריריים או אינם בקשר עם המשפחה כלל. 63% מדווחים על קושי בכניסה או בשימוש בחדרי האמבטיה והשירותים, כאשר יותר ממחצית מהם מציינים קושי משמעותי. 25% זקוקים לאדם שיארח להם חברה.