נשיא המדינה יצחק הרצוג התריע הבוקר (שלישי) על רקע המהפכה המשפטית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין כי "היעדר ההידברות - קורע אותנו מבפנים, ואני אומר לכם בבירור: חבית הנפץ הזאת עומדת על סף פיצוץ. זו שעת חרום, והאחריות מוטלת עלינו". לדבריו, "עלינו לחתור להסכמות רחבות ולא להכנעות. התנהלות של משחק סכום אפס מאיימת על כולנו, שהרי מי שיכניע היום - יוכנע מחר ולהיפך".
בנאום בוועידת החינוך אשמורת השנייה הוסיף הרצוג: "אני מתבונן על החברה הישראלית, על האזרחים, ועל המערכת הפוליטית והציבורית. אני רואה את המחנות ערוכים ומוכנים לכל אורך החזית לעימות כולל על דמותה של מדינת ישראל, וחרד מכך שאנחנו עומדים על סף מאבק פנימי שעלול לכלות אותנו".
5 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
"זו שעת חירום, אנחנו על סף מאבק פנימי שעלול לכלות אותנו"
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
הרצוג על מאמצי התיווך: "מאתר סימנים ראשוניים של רצון טוב". לוין וחיות
הרצוג על מאמצי התיווך: "מאתר סימנים ראשוניים של רצון טוב". לוין וחיות
הרצוג על מאמצי התיווך: "מאתר סימנים ראשוניים של רצון טוב". לוין וחיות
(צילום: שלו שלום, אורן בן חקון)
בשנת ה-75 למדינת ישראל הסתכל הנשיא חמש שנים קדימה ואמר: "ישראל צריכה להגיע לשנתה ה-80 כשהיא מלוכדת יותר ומפולגת פחות. כשאנחנו עוסקים בלי פחד במחלוקות. צריך לדעת איך לנהל את המחלוקת, בין אם זה בין רשויות השלטון. אנחנו לא מצליחים אפילו להתווכח. האחריות המוטלת עלינו היא ברורה - להקשיב לרצונו של האחר ולא פחות חשוב - להשמיע את קולנו".
הוא התייחס למהפכה המשפטית של לוין בהקשר זה וציין כי "השיח הדחוף ביותר בעת הזאת נוגע לרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה, שמעוררת מחלוקת קשה וחששות כבדים בקרב חלקים נרחבים בציבור. עמדתי הנחרצת, אותה כבר הבעתי, היא שיסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית – ובהם מערכת המשפט, וזכויות וחרויות האדם והאזרח - הם מקודשים; ועלינו לשמור עליהם - ועל ערכיה של מגילת העצמאות - מכל משמר".
את התוכנית כינה "דרמטית" ואמר כי "כשהיא נעשית במהירות גדולה, וללא הידברות בין חלקי הציבור ובין נציגי הרשויות, היא מעוררת התנגדות גדולה וחרדה קשה לעתיד הדמוקרטיה שלנו בקרב ציבורים רחבים בעם – תהליך שמוביל אותנו למצב מסוכן". עם זאת הוא הבהיר: "מותר וראוי למתוח ביקורת על כל אחת מהרשויות, וחשוב להבין את עומק התסכול הכעסים והכאבים שעומדים בבסיס הביקורת. לגיטימי לקיים דיון מעשי על גבולות הגזרה ומערכת היחסים בין הרשויות – ממש כמו שקורה בדמוקרטיות רבות בעולם. אבל בהידברות. בהקשבה. בלי לפרק את היסודות שלנו, בלי לשפוך את התינוק עם המים, בלי לערער את התשתיות שבנינו בעמל כה רב".
5 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה ברחוב קפלן בתל אביב
הפגנת מחאה ברחוב קפלן בתל אביב
הפגנת הענק בת"א. "הרפורמה מעוררת התנגדות וחרדה"
5 צפייה בגלריה
שביתת העסקים להצלת הדמוקרטיה
שביתת העסקים להצלת הדמוקרטיה
שביתה בחברות ההייטק, הבוקר
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה יש עתיד
ישיבת סיעה יש עתיד
הציע להקים ועדה נשיאותית לבחינת שינויים במערכת המשפט. לפיד
(צילום: רפי קוץ)
הרצוג דיבר גם על מאמצי התיווך אותם הוא מנהל זה שבועות, מאז הציג שר המשפטים את הצעדים הדרושים כלשונו ל"תיקון במערכת המשפט". "כידוע, אני פועל זה שבועות ארוכים בניסיון למנוע משבר חוקתי היסטורי ולעצור את המשך הפילוג בעם. בית הנשיא הוא אולי המקום היחידי היום שמצליח לשמר את אמון הצדדים ולשמש אכסניה מוגנת להידברות עניינית בתוככי המחלוקת הזאת. זהו המקום בו נעשים היום, היום ממש, ובכל יום בשבוע האחרון ובאלה שקדמו לו הניסיונות המרכזיים ואולי היחידים, להחליף עימות כוחני בכינון מנגנון שיאפשר לנהל את המחלוקות ואולי אף לפתור אותן לשנים קדימה, באופן שישמור על אחדות העם ועל מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית".
לדבריו, הוא "איתר סימנים ראשוניים של רצון טוב". "אני מקדיש למאמצים אלו את כל כוחי ואין בכוונתי להרים ידיים. כפי שכבר אמרתי - אינני בטוח בהצלחת המהלך, אבל אני עושה את המיטב והמרב. התשתיות שיצרנו בשנה האחרונה מסייעות לנו במאמצים הבלתי פוסקים הללו. אני מקווה שנגיע לתוצאות שמושתתות על שיח ענייני ומכבד בין הרשויות, ועל הקשבה לציבור ולחששותיו".
נשיא המדינה ספג בשבועות האחרונים, כולל בהפגנות הענק בתל אביב, ביקורת על היעדר נקיטת עמדה ברורה בנוגע למהפכה שמבקשת הממשלה להוביל. עם זאת, התעקש הרצוג להמשיך במאמצים לתווך בין גורמים בכירים ברשות השופטת בהם נשיאת העליון אסתר חיות לגורמים ברשות המבצעת, בהם לוין ונתניהו. במסגרת השיחות שקיים שוחח הנשיא גם עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שהציג קו מתון יותר אתמוך בישיבת הסיעה - שם הוא קרא להקים ועדה נשיאותית לבחינת שינויים במערכת המשפט, וטען כי הרצוג בוחן זאת.
קריאתו של לפיד הגיעה במקביל לפגישה בין שר המשפטים לוין לנשיאת העליון חיות, שהתנצחו פומבית ובאופן חריג בעקבות התוכנית שפרסם השר. עם זאת, מטעם הרשות השופטת נמסר כי השניים מקיימים מדי שבוע פגישת עבודה בנושאים שוטפים הנוגעים למערכת המשפט. "בפגישות אלה לא מתקיים דיון בתוכנית השינויים הנוגעת למערכת", נמסר.