3 צפייה בגלריה
גשם בקיבוץ עין שמר
גשם בקיבוץ עין שמר
גשם בקיבוץ עין שמר בחודש שעבר
אחרי מעט גשמי סתיו, חודש דצמבר העניק לנו הרבה ימים שמשיים וחמימים, ומעט מאוד גשם. אבל האם מדובר באירוע חריג? בשירות המטאורולוגי הסבירו כי "בארבע השנים האחרונות התרגלנו לטוב, ועד שלב זה כבר פקדו אותנו מערכות משמעותיות, או שלפחות היו כאלו באופק. אבל יש לא מעט מקרים בעבר של דצמברים יבשים יותר ותחילת עונה יבשה בכללותה".
כך היה לאחרונה גם בדצמבר 2017 ולפני כן לפחות פעם בכל עשור, כך לפי נתוני השירות. הרצף היבש ביותר היה בשנים 1960-1958, אז היו שלושה חודשי דצמבר יבשים ברציפות. "אפילו אם דצמבר ימשיך בסורו עם אירועי גשם קלים בלבד ולעתים רחוקות, לא יהיה זה אירוע חסר תקדים או קרוב לכך", אמרו בשירות. היו גם עונות שבהן אירועי הגשם המשמעותיים החלו רק בשלהי ינואר, כמו עונת 2008-9 או 1981-2.
יש לציין כי היו מקרים שבהם בסוף חודש דצמבר הגיע הגשם. בעונת 2020-2019, השבוע האחרון של החודש היה השבוע שבו ירדה הכמות הדומיננטית של משקעי החודש. בעונת 2007-2006 עצירת גשמים מוחלטת שהחלה עוד בנובמבר, הסתיימה רק לקראת סוף דצמבר והביאה מלבד גשם גם אירוע שלג מוקדם יחסית בהרים כולל ירושלים.
אינפו החורף היבש
"לא חסרו בהיסטוריה חודשי דצמבר כאלה", אומר ד"ר ברוך זיו, חוקר אקלים מהאוניברסיטה הפתוחה, "ברוב הפעמים חודש דצמבר שחון מסתיים בשנה שחונה. אם עד סוף דצמבר מגיעים עם גירעון רציני, הסיכוי להשלים אותו נמוך מאוד. אבל יש יוצאי דופן. ב-1997-1996 היה גירעון רציני בדצמבר, אך השנה נגמרה קרובה לממוצע. במלחמת המפרץ הגשם הגיע בינואר, שוב במרץ וסיימנו עם גירעון רציני בגשם.
"אם נסיים את דצמבר עם גירעון רציני, וכרגע יש גירעון כי גם נובמבר היה מתחת לממוצע, אז הסיכוי לגמור את השנה בממוצע ומעלה נמוך מאוד. אבל אנחנו עדיין בתחילת דצמבר. אני יכול להבטיח שעד 18 בדצמבר המצב יחמיר. אמנם צפוי גשם קל ביום רביעי אבל מעבר לזה נקבל מזג אוויר יבש ואפילו חם. אני יכול לומר בביטחון רב שנגיע קרוב לסוף החודש בגירעון רציני. אנחנו כרגע לא במצב טוב", התריע זיו.
3 צפייה בגלריה
שדה חיטה זרוע בעוטף עזה, 2016
שדה חיטה זרוע בעוטף עזה, 2016
שדה חיטה זרוע בעוטף עזה, 2016
(צילום: בראל אפרים)
חודש דצמבר שחון ותחזית למיעוט בגשמים מעוררים דאגה בקרב החקלאים. שמוליק תורג'מן, מנכ"ל קנט (הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות), אמר כי "כבר חווינו חודשי דצמבר שלא היו רטובים במיוחד, ואחר כך הגיע ינואר מאוד גשום. שום דבר לא מצביע על שום דבר. אבל אנחנו מודאגים מחודש דצמבר שחון שבא עם טמפרטורות גבוהות, אחרי נובמבר שלא היה גשום. כל שטחי החיטה נזרעו ומחכים לגשם. אם לא יירד גשם החשש הוא שהשטחים יתייבשו. ואז, או שהחקלאים יזרעו מחדש כי החיטה תקמול. או שהגשם יגיע והחיטה תתאושש.
"2017 הייתה שנה קיצונית כשבנובמבר ובדצמבר לא היו גשמים. הרבה מחלקות הנביטה נזרעו מחדש. אנחנו כמבטחים משלמים למגדלים, ובשנה הזו שילמנו קרוב ל- 2 מיליון שקלים על הזריעות מחדש. בשנה רגילה אנחנו משלמים אולי 10% מזה". בקרוב החקלאים צפויים לזרוע קטניות מסוגים שונים למספוא, כמו בקיה, תלתן ואפונה לשחת. גם הגידולים האלה עלולים להיפגע, אך תורג'מן משאיר מקום לאופטימיות: "עוד מוקדם לדעת".
3 צפייה בגלריה
סכר דגניה
סכר דגניה
סכר דגניה
(צילום: עמית מגל)
בתוך כך, רשות המים הודיעה כי היא נערכת לאפשרות של פתיחת סכר דגניה במהלך החורף הקרוב. לפי הרשות, מפלס הכינרת הנוכחי, הגבוה יחסית לתחילת עונת החורף, מצריך את היערכות הרשות לכך.
סכר דגניה, הנמצא בחלקה הדרומי של הכינרת, מווסת את זרימת מי הכינרת דרומה לנהר הירדן ובהמשך לים המלח. בשנה גשומה במיוחד, בה מפלס הכינרת עולה ומתקרב לקו האדום העליון, על רשות המים להחליט אם לאשר את פתיחת הסכר במטרה למנוע הצפות ביישובים השוכנים לחופי הכינרת. סכר דגניה נפתח בפעם האחרונה בשנת 1995 ומאז במשך כ-27 שנים לא היה צורך בפתיחתו.
ישראל מושקוביץ השתתף בהכנת הכתבה.
השתתף בהכנת הכתבה: ישראל מושקוביץ