הקואליציה עדיין מעורערת, הסיכוי שהממשלה לא תחזיק מעמד גבוה - אבל נשיא ארצות הברית בכל זאת יגיע הקיץ לארץ: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יגיע לארץ ב-13 ביולי, כחלק ממסעו הנשיאותי הראשון במזרח התיכון, שיכלול גם פגישה עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. כך הודיע היום (שלישי) הבית הלבן.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן ממריא על מסוק "מרין 1" ממדשאת הבית הלבן בדרך לביקור בפילדלפיה, היום
(צילום: AP )
ביקורו של ביידן בישראל היה אמור להתקיים החודש, אבל נדחה בסופו של דבר, בין היתר על רקע המצב הפוליטי בארץ והחשש בוושינגטון מכך שאם הממשלה תיפול וישראל תיכנס למערכת בחירות - ביקור בישראל ייתפס כהתערבות לא ראויה. "תכני הביקור אינם מספיקים", אמרו אז האמריקנים. אולם נראה שביידן בחר בכל זאת להגיע ארצה, אף שהמשבר הפוליטי רק מחריף. המסע כעת יכלול, לאחר ביקור בישראל וברשות הפלסטינית, הגעה לג'דה שבסעודיה. שם צפוי ביידן לפגוש כעשרה מנהיגים אזוריים, ובהם יורש העצר הסעודי, המנהיג בפועל של הממלכה.
בישראל, לאחר מפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט בירושלים, ייוועד הנשיא האמריקני עם יו"ר הרשות הפלסטנית אבו מאזן. ביידן, שהגיע לראשונה לישראל כסנאטור צעיר לפני כמעט 50 שנה, יגיע לישראל בזמן שבארץ יתקיימו משחקי המכביה, בהשתתפות אלפי ספורטאים יהודים, והוא צפוי לפגוש כמה מהאתלטים. בבית הלבן מסרו כי מטרת הביקור בישראל היא "לחזק את המחויבות האיתנה כברזל של ארה"ב לביטחון ישראל ולשגשוגה".
בתקשורת האמריקנית והעולמית תשומת הלב מופנית לעובדה שביידן יבקר בהמשך בסעודיה, מדינה שב-2019, כמועמד לנשיאות, הוא כינה אותה "מצורעת". ביידן טען עוד שמדובר במדינה "רודנית" ומתח ביקורת קשה על מצב זכויות האדם בה - וקרא לכייל מחדש את היחסים בין המדינות.
3 צפייה בגלריה
המכבייה ה-21 ישראל
המכבייה ה-21 ישראל
טקס המכביה בשנה שעברה. ביידן ייפגש עם ספורטאים בישראל
(צילום: איתמר גרינברג)
גורמים במודיעין האמריקני אמרו כי בן סלמאן היה זה שכנראה הורה על הרצח של עיתונאי העיתון האמריקני "וושינגטון פוסט" ג'מאל חשוקג'י בטורקיה, ב-2018. אחרי שביידן נבחר לנשיאות, ממשלו הבהיר כי הנשיא יימנע משיחות ישירות עם יורש העצר, ובמקום זאת יתמקד בקשר עם המלך סלמאן.
אבל בתקופה שמחירי הדלק מאמירים ושהחשש מתוכנית הגרעין של איראן הולך וגובר, ביידן וצוות הביטחון הלאומי שלו החליטו שהקפאת היחסים עם סעודיה - ובמיוחד עם יורש העצר - מנוגדת לאינטרסים האמריקניים. ברשת CNN דווח בסוף השבוע האחרון, מפי גורמים בממשל ביידן, כי בכוונתו כעת "לאתחל" את היחסים מול הסעודים.
ביידן עצמו אמר לאחרונה לרשת NBC כי אם יגיע לסעודיה, הוא ינסה לקדם שם את שיפור היחסים בין ריאד לירושלים. בישראל הביעו בימים האחרונים תקווה שכך אכן יקרה, אף שההערכות הן שסעודיה לא תצטרף לשכנותיה במפרץ ותכריז על נורמליזציה של ממש ביחסים עם ישראל. גורמים ישראלים הדגישו במגעים כי גם שיפור היחסים בין וושינגטון עצמה לבעלות ביתה במזרח התיכון, בפרט סעודיה, חיוניים עבור ישראל.
3 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
סעודיה כבר לא "מצורעת"? יורש העצר בן סלמאן
(צילום: AP)
הדוברת החדשה של ביידן, קארין ז'אן פייר, הודיעה כי ביידן יגיע לסעודיה בהזמנת המלך סלמאן. הוא יפגוש בג'דה את נציגי מדינות ה-GCC (מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ) בחריין, כוויית, עומאן, קטאר, סעודיה והאמירויות, וכן את נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, מלך ירדן עבדאללה, וראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-קדימי. מלשכת המלוכה הסעודית נמסר כי הביקור ייערך "על מנת לחזק את היחסים הבילטרליים ההיסטוריים ואת השותפות האסטרטגית בין סעודיה וארה"ב בכל התחומים".