3 צפייה בגלריה
מור ושקד צימט רביי
מור ושקד צימט רביי
מור צימט-רביי ובתה שקד. "לא מבינה איך הממשלה לא מתקצבת את המוסדות האלה, מפקירים את הילדים"
כבר חודש ימים שמור צימט-רביי מתקשה להירדם. כל מחשבותיה נתונות לבתה בת השלוש שקד, שלומדת במעון יום שיקומי של משרד הרווחה. "שקד מאובחנת על הרצף האוטיסטי עם עיכוב התפתחותי רב-תחומי", סיפרה אתמול (ראשון) צימט-רביי. "בלי המעון הזה היא הייתה אבודה לחלוטין. היא הייתה במעון רגיל, והפער היה עצום. כיום היא מצליחה לתקשר, לדבר, היא מצביעה, המוטוריקה שלה השתפרה. המעון הזה פשוט הציל אותנו".
דאגתה הרבה של צימט-רביי נובעת מכך שלפני כשבועיים הודיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' על תוכנית לסבסוד חלקי של המעונות לתינוקות ופעוטות בגילי 0 עד 3 החל מספטמבר הקרוב, שבמסגרתה יוגדל שכר נשות הצוות במעונות. אלא שמעונות היום השיקומיים, שנמצאים תחת משרד הרווחה, ומתמודדים גם כך עם מחסור באנשי צוות, לא נכללו בהסכם. המעונות, שמטפלים בכ-5,000 ילדים עם מוגבלויות מורכבות – אוטיזם, שיתוק מוחין, עיוורון, חירשות ועוד - פנו למשרדי הממשלה הרלוונטיים, ולאחר שלא נמצא פתרון הודיעו על שביתה מיום רביעי הקרוב.
"אני לא מבינה איך בממשלה לא מתקצבים את המוסדות האלה", אמרה צימט-רביי. "ככל שהילדים האלה יותר עצמאיים, הם ישתלבו יותר טוב בחברה - זה אמור להיות האינטרס שלהם. הם מפקירים את הילדים שלנו. כל עצירה של הרצף הטיפולי יכולה לגרום לעיכוב". 156 מעונות יום שיקומיים פועלים ברחבי הארץ ומתמודדים עם מחסור של כ-220 מטפלות.
3 צפייה בגלריה
יפתרו את המשבר? נתניהו וסמוטריץ'
יפתרו את המשבר? נתניהו וסמוטריץ'
יפתרו את המשבר? נתניהו וסמוטריץ'
(צילום: יאיר שגיא, רפי קוץ)
"שכר הסייעות כרגע נושק לשכר המינימום", סיפרה לוסי מלכי-לוי, מנהלת מעון בית מיחא בתל אביב, שמטפל בילדים עם מוגבלות שמיעה. "הצוותים שלנו נשכחו, למרות שהן עושות את העבודה הכי קשה. אלו לא ילדים שמעסיקים את עצמם לבד.
"הסייעות במעונות השיקומיים מאכילות אותם, מחליפות להם חיתולים, מלוות אותם לטיפולים, מקבלות הדרכה מהמטפלים, שמות להם עזרים מקצועיים, עוברות השתלמויות – הדרישה מהן עצומה. זו לא מסגרת רגילה, זו מסגרת טיפולית. אני יכולה להבין סייעות שעוזבות כי הן מבינות שהן יכולות לחצות את הכביש למעון רגיל, לעשות פחות ולהרוויח כפול. לא הגיוני שלא מתייחסים לילדים האלה".
3 צפייה בגלריה
אנה, לירן ודר קוליק דואק
אנה, לירן ודר קוליק דואק
יאנה קוליק-דואק ובתה דר, בת השנתיים. "צריכים לחפש מעון חדש, לא יודעת איך נעבור את זה"
יאנה קוליק-דואק היא אם לדר, בת שנתיים, שנולדה עם תסמונת גנטית נדירה. דר הקטנה חירשת בשתי אוזניה, יש לה בעיות מעיים מורכבות ועיכוב התפתחותי משמעותי. המעון השיקומי שבו היא נמצאת עתיד להיסגר בחודשים הקרובים. "אנחנו צריכים לחפש מעון חדש לדר", אמרה קוליק-דואק אתמול. "זה להתחיל הכל מחדש, ובתקופת הסתגלות אין התקדמות התפתחותית. אני לא יודעת איך נעבור את זה שוב".
היום צפויים הורים לפעוטות במעונות השיקומיים להפגין מול הכנסת. "השבתת המעונות השיקומיים הוא צעד קיצוני שבו לא נקטנו מעולם", הסביר רועי פלפל, יו"ר ועד מעונות היום השיקומיים, "אבל בלי הצוותים אין יכולת קיום למעונות החשובים האלו".
ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "שר הרווחה יעקב מרגי ואנשי המקצוע במשרד הרווחה נמצאים במשא ומתן אינטנסיבי מול משרד האוצר על מנת להביא פתרון לסוגיה בהקדם".
ממשרד האוצר נמצא בתגובה: "אנו נמצאים בשיח שוטף עם הארגונים".