הרעיון היה נפלא: בדיקות מהירות, אפשר לקנות ברשתות הפארם, מקבלים תוצאה מיד ואז אפשר לרוץ, להתחבק ולהתנשק. המספרים הגולמיים מציגים סיפור שונה. בתמצית: עבור ילדים, הבדיקה לחלוטין לא מהימנה.
יתרה מזו – העלויות של האנטיגן למדינה הן אדירות, הרבה יותר מבדיקות ה-PCR. כדי לסבר את האוזן: נהוג לחשב כמה "עלתה" למדינה האבחנה של כל נדבק לפי מספר הבדיקות שבוצעו. בגילי 0 עד 12, כל מאומת באנטיגן עלה למדינה כ-15 אלף שקל. בערך ארבעה מכל עשרה ילדים שקיבלו תוצאה שלילית באנטיגן והלכו לבדיקת PCR התגלו – באותה יממה! – כחולים בקורונה.
ולגבי מבוגרים? אצלם המצב טוב בהרבה, אבל החל מדצמבר (אולי בשל האומיקרון?) החל להידרדר. חצי מהמבוגרים בדצמבר שקיבלו תשובה שהם לא נדבקו באנטיגן, והלכו לעשות בדיקת PCR זמן קצר לאחר מכן, גילו שיש להם קורונה.
1 צפייה בגלריה
חלוקת ערכות בדיקות בבתי ספר ובגני ילדים בנתניה
חלוקת ערכות בדיקות בבתי ספר ובגני ילדים בנתניה
חלוקת ערכות בדיקות בבתי ספר ובגני ילדים
(צילום: עיריית נתניה)
ומה לגבי המבצעים לחלוקת אנטיגן לכל תלמידי בית ספר אחרי החגים? הם כולם נכשלו. שלושה-רבעים מכלל ההורים שהתוצאה של ילדיהם הייתה חיובית לא הלכו לעשות בדיקת PCR. לא הייתה כל השפעה על מציאת מאומתים לאף אחד משלושת המבצעים הללו, ובמשרד הבריאות סיכמו שהם לא יעילים רפואית או כלכלית. "לא יעילים כלכלית" – זאת אומרת שהעלות לאיתור ילד אחד, בודד, שנדבק, הייתה כ-100 אלף שקל.
בקבינט הקורונה מודעים לנתונים האלה, אבל חוששים, בפשטות, מקריסת מערך הבדיקות כולו. ה-PCR לא יוכל להתמודד עם הביקוש האדיר. עם כל הכבוד לשיקולים הללו, כדאי ורצוי להזהיר את הציבור מעניין מסוכן: ביטחון שווא שנוצר אחרי בדיקה לא יעילה.
מדיניות הבידודים החדשה של משרד הבריאות נשענת באופן משמעותי על הבדיקות המהירות לקורונה - בדיקות אנטיגן. רק השבוע הזהיר ה-FDA כי בדיקות האנטיגן עלולות שלא לגלות את וריאנט האומיקרון אצל נבדקים. במשרד הבריאות הסבירו כי ערכות הבדיקה בארץ נבחנו ונמצא כי הן מאתרות את האומיקרון.
לפי המדיניות התקפה, מחוסנים ומחלימים שנחשפו לחולה קורונה מאומת נדרשים לבצע בדיקת אנטיגן באחד ממוקדי הבדיקות, ואם הם יימצאו שליליים הם לא יידרשו לבידוד ויוכלו להמשיך בשגרת חייהם. מי שנמצאו חיוביים בבדיקת האנטיגן יישלחו לבצע גם בדיקת PCR, ואם יימצאו חיוביים גם בה יישלחו לבידוד של עשרה ימים לפחות, עד להחלמתם באישור רופא.

גם מתווה הכיתה הירוקה במערכת החינוך מתבסס על בדיקות האנטיגן. ילדים שנחשפו בכיתתם לתלמיד מאומת לקורונה מבצעים בדיקת PCR ביום הראשון והשביעי לחשיפה, ובימים השני עד השישי מבצעים בדיקות אנטיגן ביתיות, וכל עוד הם שליליים הם פטורים מבידוד וממשיכים להגיע לבית הספר.
אלא שמינהל המזון והתרופות האמריקני הזהיר ביום רביעי כי ערכות האנטיגן עלולות כאמור שלא לאתר את וריאנט האומיקרון, מכיוון שעבר מוטציות רבות לעומת הזנים הקודמים. הנתונים המוקדמים מצביעים על כך שבדיקות האנטיגן המהירות אמנם מזהות את האומיקרון, אך ברגישות מופחתת לעומת זנים אחרים. פירושו של דבר שהסיכוי לתוצאה חיובית בווריאנט האומיקרון נמוך יותר, כלומר בדיקות רבות יצאו שליליות אף שהנבדק נושא את זן האומיקרון.
ה-FDA מסר עוד כי הוא ממשיך בבדיקות ובינתיים אינו פוסל את השימוש בבדיקות האנטיגן. במקביל המליצו ב-FDA למי שנמצאו שליליים בבדיקת אנטיגן אך סביר שסובלים מקורונה בגלל תסמינים או חשיפה ממרחק קרוב לאדם חולה, לעבור את בדיקת ה-PCR המדויקת יותר.

תוצאה תוך פחות מחצי שעה

בדיקות האנטיגן נעשות במוקדים של מד"א וחברות פרטיות הפזורים ברחבי הארץ, ועד כה שימשו בעיקר למתן תו ירוק לילדים לא מחוסנים. כמו כן הן נמכרות לציבור הרחב לשימוש כבדיקות ביתיות. הן מבוססות על איתור שברי חלבונים נגיפיים המפעילים תגובה חיסונית בגוף.
מלכתחילה הבדיקות הללו נחשבות רגישות פחות מבדיקות המטוש הרגילות, בדיקות ה-PCR. יתרונן הוא שאין צורך לשלוח אותן לפענוח במעבדה, והתוצאה שלהן מתקבלת תוך פחות מחצי שעה. זאת לעומת בדיקת PCR שדורשת פענוח במעבדה והתשובה להן מתקבלת אחרי כיממה, ובתקופות של ביקוש רב לבדיקות אף יותר מכך.
במטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה במשרד הבריאות אמרו השבוע: "ארבע ערכות בדיקות האנטיגן שבהן נעשה שימוש בישראל נבדקו במעבדות קורונה המאושרות על ידי משרד הבריאות ונמצא כי הן מזהות את זן האומיקרון".