3 צפייה בגלריה
הפגנת חטופי תימן
הפגנת חטופי תימן
הפגנה על פרשת חטופי תימן
(צילום: אוהד צוינגברג)
מזה כשלושה חודשים עוקבים ynet ו"ידיעות אחרונות" אחרי אי-פרסום הדו"ח שחיברו פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, וד"ר שלומית אבני, העוסק במעורבות גורמי רפואה בפרשת היעלמותם של ילדי תימן, המזרח והבלקן. כפי שפרסמנו בינואר האחרון, מסתמן שמשרד הבריאות לא יפרסם את הדו"ח כלל וזאת למרות לחצים מצד שרים, חברי כנסת, עמותות והמשפחות הדורשות תשובות.
ביום חמישי האחרון הגישו עמותות התנועה לחופש המידע, עמר"ם ורופאים לזכויות אדם, עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים, בדרישה לחשוף את הדו"ח. לפי הדו"ח, שהטיוטה שלו הודלפה לרשת, אנשי רפואה קיבלו החלטות רפואיות באשר לילדים מבלי ליידע את ההורים ומבלי לבקש את הסכמתם, גרמו ל"ניתוק קשר" בין ההורים לילדיהם, בישרו להורים על פטירות ילדיהם מבלי להציג גופה, תעודת פטירה או מקום קבורה, היו מעורבים בתיווך לאימוץ פרטי, ונקבע שתפיסות גזעניות של אנשי הרפואה וגישתם הפטרנליסטית הן מהגורמים לפרשה. העמותות פנו בבקשה לחשוף את הדו"ח כבר באוגוסט אשתקד. לאור גרירת הרגליים של המשרד, הוגשה העתירה לבית המשפט.
3 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו
איתמר גרוטו
פרופ' גרוטו
(צילום: אלכס קולומיסקי)
3 צפייה בגלריה
שפרה שוורץ
שפרה שוורץ
פרופ' שורץ
(צילום: מתוך ויקיפדיה)

שעות לאחר הגשת העתירה, נשלחו ממשרד הבריאות למשרדי התנועה לחופש המידע מסמכים אשר לכאורה אמורים היו לתת מענה לעתירה: טיוטת הדו"ח, מכתב נלווה מטעם משרד הבריאות וחוות דעתה של פרופ' שפרה שורץ, שמונתה על ידי המשרד לבחון את הדו"ח וזאת על אף שהתבטאה בעבר בהכחשה מוחלטת של הפרשה.
בעמותת עמר"ם המלווה את המשפחות בפרשה טענו כי "מדובר בחוקרת שאף כתבה ברשתות כי הפרשה נולדה בדמיונם של אנשים. למרות זאת, משרד הבריאות העניק לה את הסמכות לבחון את הדו"ח, ואימץ את חוות דעתה. לצערנו, טיפולו של משרד הבריאות בנושא הוא המשך ישיר למדיניות הטיוח וההסתרה מצד המדינה בפרשה, מזה יותר מ-70 שנה".
בחוות הדעת של פרופ' שורץ שנכתבה בדצמבר ולא פורסמה, נכתב כי "הדו"ח הינו לכל היותר מסמך דעה ואינו דו"ח מחקר מבוסס מדעית כמקובל באקדמיה, הדורשת כי בכל עבודה מדעית ביקורתית יש להביא גם מקורות ומחקרים מקבילים, שונים ואף כאלה הנוגדים את נושא המחקר, כדי להציג תמונה מדעית מלאה". עוד הוסיפה פרופ' שורץ כי "המשימה נמסרה למי שאינם בקיאים במתודולוגיה ובשיטות המחקר בתחומי ההיסטוריה של הרפואה".
במכתב ששלח המשרד לעותרים הוסבר כי "לאחר שהמנכ"ל והשר קראו את טיוטת העבודה, עלו שאלות בנוגע לטיבו, והוחלט להעבירו לבחינה מקצועית של פרופ' שורץ". ובהתאם לחוות הדעת של פרופ' שורץ, משרד הבריאות טען כי הוא "לא יכול לסמוך ידו על פרטי הטיוטה הנ"ל".
ממשרד הבריאות נמסר: "התשובה לפנייה של העמותות הוגשה. לטעמנו הדבר מייתר את העתירה. באם יהיה צורך ניתן את עמדתנו במסגרת העתירה כמקובל".