ה"סופר טיוזדיי", היום הגדול ביותר של הפריימריז באמריקה, לא הביא איתו הפתעות. אם לא יהיו דרמות בלתי צפויות בחודשים הקרובים, הנשיא המכהן ג'ו ביידן בן ה-81 יתמודד בנובמבר מול הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שיהיה אז בן 78, במה שצפויות להיות בחירות מהחשובות ביותר שראתה ארה"ב אי-פעם.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
ייפגשו בנובמבר? ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
(צילום: Alex Brandon/AP, Stephanie Scarbrough/AP)
שני המועמדים עשו כצפוי צעד משמעותי להשגת המועמדות הרשמית של מפלגותיהם. בעוד שלביידן למעשה לא היו יריבים בפריימריז, עבור ניקי היילי הרפובליקנית זו הייתה ההזדמנות האחרונה לסיכוי כלשהו מול טראמפ. היא הייתה זקוקה לתוצאות טובות במדינות "מתנדנדות" ובמדינות בעלות נטייה דמוקרטית מתונה, אך כבר בתחילת הלילה היא הפסידה בבחירות בווירג'יניה בהפרש של לפחות 30%. בכך, טראמפ הוכיח הלילה את שליטתו המוחלטת במפלגה.
ביידן נבחר להיות המועמד הדמוקרטי בטנסי, אוקלהומה, מסצ׳וסטס, וירג'יניה, מיין, צפון קרוליינה, ורמונט, ארקנסו, אלבמה, טקסס, קולורדו, איווה, מינסוטה, יוטה וקליפורניה. במקביל, טראמפ רשם ניצחון במפלגה הרפובליקנית בווירג'יניה, צפון קרוליינה, אוקלהומה, ארקנסו, מיין, אלבמה, טקסס, מסצ׳וסטס, מינסוטה, קולורדו, טנסי, אלסקה יוטה וקליפורניה. המועמדת הרפובליקנית ניקי היילי רשמה ניצחון יחיד בוורמונט.
בסמואה האמריקנית, שמעניקה שישה צירים, ביידן רשם הפסד בפריימריז שהתקיימו בשיטת אספת בחירות (caucus) כאשר זכה ב-44% מהקולות - ואילו היזם והפוליטיקאי ג'ייסון פלמר זכה ב-56% מהקולות. 91 בני אדם בלבד הצביעו באספת הבחירות בטריטוריה, שאינה רשאית להשתתף בבחירות הכלליות לנשיאות.
כבר בתחילת הלילה, כאמור, היילי הפסידה. במטה שלה הבינו כי ה"סופר טיוזדיי" לא ישנה הרבה, ולאורך הפריימריז שררה במקום אווירה של מעין מסיבת סיום שכללה ריקודים ומצב רוח טוב. כעת תיאלץ היילי להחליט אם היא נשארת במרוץ שבו אין לה הרבה סיכויים, אך ייתכן שהתורמים הרבים שלה יחליטו בשבילה ויודיעו כי הם מפסיקים את ההשקעה.
בצד הדמוקרטי ניצח ביידן בקלות, ובקמפיין של הנשיא מקווים שהפריימריז יסיימו את הספקולציות סביב השאלה אם יהיה המועמד מטעם המפלגה. ביום חמישי הקרוב הוא יישא את נאום מצב האומה, והדמוקרטים מתכוונים להתייחס אליו כאל הנאום הראשון של קמפיין הנשיאות נגד טראמפ.
2 צפייה בגלריה
ניקי היילי קמפיין בחירות ב דרום קרוליינה לקראת פריימריז רפובליקניים ארה"ב
ניקי היילי קמפיין בחירות ב דרום קרוליינה לקראת פריימריז רפובליקניים ארה"ב
תיאלץ לפרוש למרות הזכייה בוורמונט? ניקי היילי
(צילום: רויטרס / Alyssa Pointer)
בהיעדר מתח של ממש לגבי התוצאות, נוצר עניין בתשובות המצביעים לשאלות הכלליות של הסוקרים בקלפיות. כך למשל שליש מהמצביעים הרפובליקנים בווירג'יניה ובצפון קרוליינה אמרו כי לא יצביעו למועמד מפלגתם בבחירות לנשיאות שיתקיימו בנובמבר.
79% ממצביעי טראמפ טענו כי הנשיא ביידן לא ניצח בבחירות 2020, אך 80% ממצביעי היילי טענו אחרת. בנוסף, לא פחות מ-86% מהרפובליקנים בקליפורניה חשפו בפני הסוקרים של רשת NBC כי הם "כועסים על המצב באמריקה".
בחירות נשיאות ארה"ב 2024 לוח זמנים אינפו אינפוגרפיקה גרפיקה
כמו ביידן, גם טראמפ כבר מתכונן למרוץ הגדול לנשיאות, אך הוא סובל ממצוקת מזומנים בקמפיין. בתחילת השבוע נפגש טראמפ עם המיליארדר אילון מאסק, שמקדיש בחודשים האחרונים את חשבון ה-X שלו להתקפות בלתי פוסקות על מדיניות ההגירה של ביידן, בניסיון לשכנע אותו לתרום לו.
מחוץ למרוץ לנשיאות, התקיימו הלילה במסגרת ה"סופר טיוזדיי" שורת מרוצים מקומיים. תוצאה מעניינת במיוחד הגיעה בפריימריז לתפקיד מושל צפון קרוליינה, שם בחרה המפלגה הרפובליקנית את מארק רובינסון. המועמד, שנהנה מתמיכתו של טראמפ, הוא אנטישמי ומכחיש שואה מוצהר - שיתמודד בבחירות הקרובות מול יריבו הדמוקרטי ממוצא יהודי, ג'וש שטיין.