ישראל הפכה למדינה השנייה שמחסנת ילדים בני 11-5 אחרי ארה"ב, אבל בניגוד לשם, ההורים לא ממהרים עם הילדים למוקדי החיסונים בקופות החולים. מבצע חיסוני הילדים יוצא היום (ג') רשמית לדרך, אך מנתוני קופות החולים שדווחו אתמול עולה כי רק ל-2.35% מכלל הילדים בקבוצת הגיל הוזמנו תורים לחיסון נגד נגיף הקורונה.
5 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים נגד נגיף הקורונה במכבי רמת השרון
ילדים מתחסנים נגד נגיף הקורונה במכבי רמת השרון
מתחסנים הבוקר ברמת השרון
(צילום: אסף קמר)
5 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים נגד נגיף הקורונה במכבי רמת השרון
ילדים מתחסנים נגד נגיף הקורונה במכבי רמת השרון
(צילום: אסף קמר)
5 צפייה בגלריה
בפתיחת מבצע החיסונים
בפתיחת מבצע החיסונים
ועם השר הורוביץ בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
5 צפייה בגלריה
בפתיחת מבצע החיסונים
בפתיחת מבצע החיסונים
(צילום: דנה קופל)
שר הבריאות ניצן הורוביץ הגיע הבוקר למתחם החיסונים של קופת החולים מכבי בתל אביב כדי להתרשם מפתיחת המבצע. "החיסון הזה מגן קודם כל על הילדים עצמם. כמו חיסונים מפני מחלות אחרות, גם חיסון קורונה מגן מפני מחלה קשה בילדים ואין שום סיבה ואין שום תירוץ והיגיון בלחשוף את הילדים למחלה שיש חיסון שמגן עליהם מפניה", אמר הורוביץ.
השר הוסיף: "המחלה הזאת בילדים, גם בשלב האקוטי, יכולה להיות קשה. אנחנו רואים את זה אצל הרבה ילדים שכבר חלו ומפתחים את התופעות האלה של 'לונג קוביד' או כל מיני סיבוכים. אין שום סיבה שהילדים יעברו את זה. מיליוני ילדים בעולם התחסנו, זה עבר אישורים של FDA ו-CDC, ואני מניח שזה יאושר לשימוש בכל העולם. ההמלצה שלנו היא שכל הילדים מגיל 5 ומעלה יתחסנו ויגנו על עצמם.
"אנחנו יודעים היום בנתונים שרוב גדול של הנדבקים המאומתים הם ילדים, פשוט ילדים שלא התחסנו. ההיגיון אומר שברגע שהם יתחסנו בהיקפים גדולים אנחנו נוריד לגמרי את הגל הזה של הקורונה אצלנו. אני חוזר, הדבר הכי חשוב בעיניי זה שהילדים עצמם לא יחלו, לא יצטרכו להישאר בבית. מעבר לזה יש גם כמובן תועלת חברתית-כלכלית וזה יעזור לכולנו להוריד את הגל לגמרי".

בקופות החולים אמנם נערכו בצורה יעילה למדי לתחילת מבצע החיסונים, אך נראה כי עד כה רוב ההורים עוד נמנעים מלהגיע למוקדי החיסונים. הקופה עם שיעורי התורים הגבוהים ביותר היא מכבי, לעומת לאומית וכללית - באחרונה נרשמו שיעורי התורים הנמוכים ביותר.
בקופות החולים מעריכים כי בימים הקרובים יתחסנו ילדים להורים שכבר החליטו מראש שיחסנו את ילדיהם, ובהמשך יידרשו מאמצי הסברה רחבים ונקודתיים יותר על מנת להביא את הילדים להתחסן.
"צריך לקחת בחשבון שאנחנו יודעים מראש שרק כ־40% מההורים אמרו שהם רוצים לחסן באופן מיידי, ועוד 35% רוצים לחסן יחסית מאוחר", הסבירה אתמול אנג'לה עירוני, ראש מחוז השרון במכבי. "השאר מתלבטים. גם בקרב בני הנוער זה היה בדיוק אותו דבר. אני דווקא חושבת שההיענות יותר גבוהה ממה שציפיתי. אם היום נחסן כ-3,000 ילדים זו דווקא בשורה טובה. יש מתלבטים ויש אנשים שמפיצים כל מיני דברים שגורמים להורים להימנע מלחסן את ילדיהם".

לדבריה, טענות מצד נשים על שיבושים במחזור החודשי משפיעות על לא מעט הורים. "שמעתי את ההורים שמדברים על החשש שלהם ועל הבעיה בפוריות ובשיבוש הווסת, וזה הדבר שהכי מטריד את האמהות לילדות. יש נשים שהיה להן שיבוש בווסת אך אין פגיעה בפריון, באופן חד-משמעי. לעשות את הקישור בין השניים זה לפגוע באופן משמעותי במאמצי החיסון. אם היו לי ילדים בגיל הזה ודאי שהייתי מחסנת אותם ולא הייתי מהססת. באופן חד-משמעי. העובדה שהתחלנו זה מאוד דרמטי ומשמעותי, ובטח במלחמה שלנו בנגיף הקורונה. הורים מעדיפים לחכות וצריך להבין את החששות, אבל אנחנו לא מספיק מדגישים שבארה"ב חוסנו כבר שני מיליון ילדים. אנחנו לא שפני ניסיונות, ובמקרה הזה אנחנו לא ראשונים. האמריקנים מובילים במהלך הזה, והמומחים שלנו הכריעו בצורה ברורה שהחיסון בטוח".
בכללית מסבירים את הנתונים הנמוכים בחשש של הורים רבים. "זה משהו חדש והיסטורי שמתחיל", הוסיפה אתמול רגינה יודלביץ', מנהלת סיעוד במחוז תל אביב של הכללית. "זה דורש הרבה מאוד הסברה ושכנוע של ההורים. הכל תלוי במאמצי ההסברה של הקופות ומשרד הבריאות. יש לא מעט הורים שמאוד מעוניינים לבוא ולחסן לצד אחרים שחוששים ומתלבטים. אני משוכנעת שצריך להתחסן, אני חיסנתי את ילדיי, ואלו התרופה והחיסונים שמגינים עלינו. אנחנו צופים שיותר ויותר הורים יבואו להתחסן. רק במחוז תל אביב הוזמנו למעלה מ-3,000 תורים לשבוע הקרוב והבוקר היינו צריכים להוסיף עוד תורים. זו מגמה חיובית, וברור שבסוף נישאר עם גרעין יותר קשה ונצטרך להפעיל יותר שכנוע והסברה, אך כרגע המגמה היא חיובית לגמרי".
5 צפייה בגלריה
בקבוק החיסון נגד קורונה לילדים
בקבוק החיסון נגד קורונה לילדים
"לא שפני ניסיונות ולא הראשונים". חיסון הילדים
(צילום: מוטי קמחי)

ד"ר דורון דושניצקי ממטה הקורונה של קופת חולים לאומית אמר כי "שיעורי זימוני התורים יחסית נמוכים ואנחנו מנסים לראות האם ההורים לא מודעים לכך שהזימונים נפתחו מוקדם מהצפוי. אנחנו עוקבים כדי לראות מה יקרה בהמשך. לדעתי בהמשך זה יצבור תאוצה, הגל של ההורים הנלהבים יחלוף ואז ניאלץ לעבוד יותר קשה כדי להביא את שאר ההורים למוקדי החיסונים".