4 צפייה בגלריה
אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש
(צילום: אנרגי'אן)
בצל איומי חיזבאללה, היום (ראשון) יגיע ללבנון המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין, למה שנראה כמסע המשמעותי ביותר שלו באזור מאז שהתחיל לתווך בין ישראל לארץ הארזים על שרטוט הגבול הימי בין שתי המדינות. בישראל אופטימיים כי סבב השיחות הנוכחי באזור יסתיים בהסכם. על הפרק: מצד אחד האיומים של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה שיפתח במלחמה אם זכויותיה של לבנון לא יישמרו, ומצד שני ישראל - שלוחצת על ארה"ב להביא להסכם עוד לפני תחילת הפקת הגז במאגר כריש, בשליש האחרון של השנה (ספטמבר עד דצמבר).
הוכשטיין צפוי להיפגש עם נשיא לבנון מישל עאון, ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי, יו"ר הפרלמנט נביה ברי וצוות המו"מ הלבנוני. צוות המו"מ הישראלי שוחח לפני כמה ימים בזום עם הוכשטיין ולמחרת העביר לו הצעה ישראלית לקביעת קו לגבול הימי בין המדינות.
בכירים בישראל אומרים כי ההצעה הישראלית רצינית מאוד ויש בכוחה לשנות את החיים בלבנון ממצב של חורבן כלכלי להזדמנות להפוך למדינה שיכולה להפיק גז. ללבנונים לקח זמן להבין שהם רוצים את זה, למרות שהיו גורמים מעכבים בעיקר מכיוון חיזבאללה. עד כה ההצעות שהגישו הלבנונים להוכשטיין היו לדברי בכירים בישראל "נון סטרטר".
לפי בכיר ישראלי, בירושלים מביעים כאמור "אופטמיות זהירה" כי ניתן יהיה להגיע להסכם בסבב הזה. שרת האנרגיה קארין אלהרר אמרה בריאיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" לפני כמה ימים כי "ישראל הגישה הצעה רצינית, ההצעה הראשונה מאז שהתחלנו את סבב השיחות עם נכונות ליצירתיות". לדבריה, "יש פה הזדמנות לממשלת לבנון להגיע לסיום הסכסוך בגבול הימי ולפתח מאגר גז שישרת את האינטרסים הכלכליים של לבנון. אני קוראת לעם בלבנון: אל תתנו לגורמים קיצוניים לקלקל לכם. לבנון צריכה להחליט האם להישאר בחורבן כלכלי ואנרגטי או להצטרף למדינות מפיקות הגז באזור. הכדור נמצא בידיים של לבנון".
4 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
בישראל לא מתרגשים מהאיומים. נסראללה
(צילום: AFP / HO / AL-MANAR)
אלהרר הוסיפה: "זה אינטרס ישראלי שיביא ליציבות באזור. ישראל מנהלת את המשא ומתן במטרה להגיע להסכם, וכולי תקווה שממשלת לבנון תפעל באותה צורה. היו עד עכשיו גורמים בלבנון שעיכבו ואני מקווה שנוכל להתכנס סביב הסכם. אנו מעוניינים להגיע להסכם. הגשנו הצעה במטרה להגיע לפתרון. בלבנון יש משבר אנרגיה ויש מחסור עצום בחשמל, יש להם הזדמנות לפתח את המאגר ולהפיק גז ומקור אנרגיה. אפשר לסגור את זה".
בישראל אומרים כי אם העסקה תהיה לקראת סגירה, לא תהיה התנגדות למפגש עם הלבנונים בעיירה הלבנונית נאקורה הסמוכה לגבול. ההצעה הישראלית נוגעת גם לשאלה מי תהיה החברה שתבצע את הקידוחים. אחת האפשרויות היא שהחברה הצרפתית שפועלת מטעם הלבנונים, חברת טוטאל, תהיה זו שתחפור באזור הגבול עבור שתי המדינות, וזאת כדי למנוע בעיות של תיאומים ולבצע חלוקה הוגנת של הרווחים בשטחי המחלוקת.
4 צפייה בגלריה
שרת האנרגיה, קארין אלהרר, בפגישתה עם המתווך האמריקאי לעניין המו״מ על הגבול הימי עם לבנון, עמוס הוכשטיין
שרת האנרגיה, קארין אלהרר, בפגישתה עם המתווך האמריקאי לעניין המו״מ על הגבול הימי עם לבנון, עמוס הוכשטיין
"מעוניינים להגיע להסכם". אלהרר בפגישה עם הוכשטיין, לפני כשבועיים
בישראל לא מתרגשים באופן מיוחד מהאיומים של נסראללה, וגורמים במערכת הביטחון חושבים שהם דווקא מעידים על ההבנה של מזכ"ל חיזבאללה כי המדינות מתקרבות להסכם, ובמקרה כזה הוא יוכל לטעון שבזכות האיומים שלו הגיעו להסכם טוב. מצד שני, בישראל לא לוקחים סיכונים ומגבירים את ההיערכות לסיכול נסיונות של חיזבאללה לפגוע באסדות הגז.
לגבי מאגר כריש, בישראל מכחישים דיווחים שנשקלה אפשרות להזיז את המאגר ולקרב אותו לישראל. לדברי בכיר ישראלי, אין כל קשר בין המחלוקת עם לבנון למאגר כריש. מדובר במאגר ישראלי, באסדה ישראלית שהייתה תמיד בשטח ישראל ונמצאת אפילו דרומית לשטח שלשיטת לבנון אמור להיות שלה.