מייק פנס, שכיהן כסגנו של דונלד טראמפ בבית הלבן, אמר כי טראמפ סיכן את חייו באמירות שהשמיע ב-6 בינואר 2021 – כשתומכיו התאספו בגבעת הקפיטול בוושינגטון ופרצו לבניין הקונגרס.
בראיון לרשת ABC, לרגל פרסום ספר הזיכרונות שלו, התייחס פנס לעצרת שבה טראמפ שלהב את ההמונים והמשיך לטעון שהבחירות לנשיאות נגנבו ממנו. "המילים של הנשיא בעצרת סיכנו אותי, את משפחתי ואת כל מי שהיה בקפיטול", אמר פנס בראיון.
3 צפייה בגלריה
טראמפ ופנס. יתחרו זה בזה ב-2024?
טראמפ ופנס. יתחרו זה בזה ב-2024?
טראמפ ופנס. יתחרו זה בזה ב-2024?
(צילום: AFP)
ב-6 בינואר 2021 ניהל פנס את ישיבת אישור תוצאות האלקטורים בקונגרס. טראמפ לחץ על סגנו לערער על התוצאות, ולבלום את ההליך שיאשר רשמית את ניצחונו של ג'ו ביידן. "אני מקווה שמייק יעשה את הדבר הנכון, כי אם מייק פנס יעשה את הדבר הנכון - ננצח בבחירות", אמר לתומכיו.
פנס הבהיר לטראמפ שאין בסמכותו לערער על בחירת האלקטורים, והנשיא היוצא לא היה מרוצה מכך - ושלהב את המפגינים נגד סגנו. "למייק פנס לא היה האומץ לעשות את מה שהיה צריך כדי להגן על ארצנו ועל החוקה", צייץ בטוויטר ממש במקביל לפריצה ההמונית לקפיטול.
3 צפייה בגלריה
מייק מפס מפונה מבניין הקפיטול בעת המהומות
מייק מפס מפונה מבניין הקפיטול בעת המהומות
פנס מפונה מבניין הקונגרס בעת המהומות
(צילום: AP)
"המילים של הנשיא היו פזיזות, זה היה ברור שהוא החליט להיות חלק מהבעיה", אמר פנס ל-ABC. "זה הכעיס אותי. ניגשתי לבת שלי שעמדה לידי, ואמרתי 'לא צריך אומץ כדי לעבור על החוק, צריך אומץ כדי לכבד אותו'". מחשש לביטחונם פנס ומשפחתו פונו מהקונגרס על-ידי השירות החשאי.
בסוף השבוע שאחרי המהומות שזעזעו את אמריקה פורסם כי במהלך הפריצה קראו חלק מהמתפרעים לתלות את פנס על עץ, ולהוציאו להורג. במחאה מחוץ לקפיטול הוצבו עמוד תלייה וחבל, כאילו מוכנים לביצוע של עונש מוות. פנס ומשפחתו שמעו חלק מהקריאות להרוג אותו.
3 צפייה בגלריה
ג'ייקוב צ'נסלי ג'ייק צ'נסלי פריצה ל קפיטול קונגרס 41 חודשי מאסר כלא
ג'ייקוב צ'נסלי ג'ייק צ'נסלי פריצה ל קפיטול קונגרס 41 חודשי מאסר כלא
פנס סיפר שטראמפ אמר לו: "אנשים ישנאו אותך, יחשבו שאתה טיפש"
(צילום: AP)
עד לאחרונה העדיף פנס שלא לדבר על יחסיו עם טראמפ לאחר אירועי ה-6 בינואר. בקטע מהספר שכתב, שפורסם בשבוע שעבר ב"וול סטריט ג'ורנל", סיפר פנס שהוא וטראמפ שוחחו בטלפון בערב השנה החדשה ב-2021. פנס הבהיר אז לנשיא שהוא מסרב לקחת חלק במהלך שנועד להשאיר אותו בשלטון למרות שהפסיד לדמוקרטים. פנס טען שטראמפ אמר לו באותה שיחה: "אתה כן מדי. מאות אלפי אנשים הולכים לשנוא את האומץ שלך. אנשים יחשבו שאתה טיפש".
הראיון עם פנס פורסם יממה לפני נאומו המסקרן של טראמפ, שבו הוא צפוי להכריז רשמית על כוונתו להתמודד בבחירות לנשיאות ב-2024. לפי הדיווחים, גם פנס עשוי להשתתף במירוץ של המפלגה הרפובליקנית ולהתחרות על המועמדות מטעם המפלגה במירוץ לבית הלבן.