היועצת המשפטית של הכנסת שגית אפיק פנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו, ודרשה ממנו: "הנח את הדיווח על תאונות הדרכים על שולחן הכנסת".
בחודש מרץ האחרון נהרגו בכבישים 44 בני אדם, והוא נחשב לחודש הקטלני ביותר מזה שנה וחצי. בסוף החודש אמור היה נתניהו לערוך בכנסת דיון מיוחד, המחויב על פי סעיף 9(ד) של חוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) - אך הדבר לא קרה, בדומה ל-16 השנים האחרונות.

2 צפייה בגלריה
בפעם ה-17 ברציפות: דוח הבטיחות בדרכים לא הוגש, הדיון המיוחד בכנסת לא התקיים
בפעם ה-17 ברציפות: דוח הבטיחות בדרכים לא הוגש, הדיון המיוחד בכנסת לא התקיים
בפעם ה-17 ברציפות: דוח הבטיחות בדרכים לא הוגש, הדיון המיוחד בכנסת לא התקיים
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א, נעם ריבקין פנטון, מארק ישראל סלם)
במדינת ישראל, שבה נהרגו השנה כבר 130 בני אדם בכבישים, 13 יותר ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה, נחוץ לקיים דיון שכזה, שבו מוצגות תוכניות הממשלה לצמצום ההרוגים בדרכים. למרות שמדובר בשנה שבה ישראל מתמודדת עם מלחמה משמעותית בכמה חזיתות, היועמ"שית לכנסת סבורה כי מדובר בנושא חשוב, ובשבועות האחרונים היא אף הוציאה מכתב למזכיר הממשלה יוסי פוקס בנושא.
במכתב הציגה אפיק את סעיפי החוק למזכיר הממשלה. היא הדגישה כי על שרת התחבורה מירי רגב להגיש לוועדת הכלכלה של הכנסת דוח בנושא ועל ראש הממשלה לקיים בכנסת דיון על כך עד סוף מרץ - אך כאמור הדבר לא קרה השנה, בפעם ה-17 ברציפות.
לדבריה, "סעיף דיווח מעין זה, הקשר של ראש הממשלה, אינו סעיף שגרתי בחקיקה והוא הוסף על-ידי ועדת הכלכלה בעת הכנת הצעת החוק לקריאה השנייה והשלישית בשנת 2006 - לאור החשיבות שחברי הכנסת שהשתתפו בדיוני הוועדה ראו במאבק בתאונות הדרכים". בסעיף אחר ציינה אפיק כי בעבר פנתה כבר ללשכת נתניהו וביקשה מהם למצוא זמן לדיון על הדוח של שנת 2022, אך זה לא נעשה. "אודה אם הדיווחים המחייבים על-פי החוק יונחו בהקדם על שולחן הכנסת", כתבה.
2 צפייה בגלריה
זירת התאונה בכביש 75
זירת התאונה בכביש 75
זירת תאונה בכביש 75
( צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
מכתב זה מגיע בשנה מדממת ביותר על הכבישים. כך למשל, רק בחודש הנוכחי, כלומר בימים לאחר שהדוח אמור היה להיות מוצג במליאה, נהרגו בתאונות דרכים 26 בני אדם על-פי דוח הרלב"ד העדכני.
מבדיקת ynet עלה כי ב-18 השנים האחרונות, מאז חוקקו בכנסת חוקי הרלב"ד, ממשלות ישראל נמנעו ממתן דגש למאבק שאמור להיות עליון בסדר החשיבות הלאומי. הדוח שאמור להגיע לשולחנה של הכנסת אחת לשנה, כך על פי סעיף 9(ד') בחוקי הרלב"ד שחוקקו כאמור ב-2006, הוגש על-ידי ראש ממשלה מכהן רק פעם אחת - בשנת 2007.
על-פי החוק, ראש ממשלה צריך לדווח לכנסת עד 31 במרץ בכל שנה על התקדמות השגת היעדים שנקבעו בתוכניות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. לפי כן, יש לציין, ראש הממשלה נדרש לדווח על כך שלוש פעמים בשנה.
גם השנה, בדומה ל-16 השנים הקודמות, כאמור, לא הונח דיווח שכזה על שולחנה של הכנסת. בשל כך, יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) שיגר בתחילת החודש מכתב לנתניהו, וטען: "ביולי 2023 התראתי על אי-מילוי החוק בשנה שעברה. מדינת ישראל והממשלה שאתה עומד בראשה נאלצות להתמודד בימים אלה עם אתגרים מהמורכבים ביותר שידעה מדינתנו מאז הקמתה, אולם אין בכך להצדיק הימנעות מעמידה בחוק".
ממשרד רה"מ נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בטיפול. כידוע, כבר למעלה מחצי שנה אנו נמצאים בימי מלחמה וראש הממשלה עסוק בניהול המלחמה. נושא המאבק בתאונות הדרכים חשוב מאוד ולכן המחויבות של רה"מ והגשת הדיווח לשולחן הכנסת נמצאות בטיפול".