פינלנד היא עדיין המדינה המאושרת בעולם, אבל ישראל לא הרחק מאחוריה במדד העולמי שפרסם הבוקר (יום ב') האו"ם. לפי המדד, שמדרג את רמת האושר ב-150 מדינות לפי שקלול סקרים שנערכו בהן בשלוש השנים הקודמות לפרסומו, ישראל זינקה מהמקום התשיעי ברשימה למקום הרביעי. מדובר בהמשך למגמת העלייה של ישראל במדד בשנים האחרונות, ולפני שנתיים היא דורגה בו במקום ה-12.
3 צפייה בגלריה
 שופטים
 שופטים
זינקנו למקום הרביעי, אבל מה הישראלים היו משיבים היום?
(צילום: shutterstock )
"דו"ח האושר" של האו"ם מפורסם מאז 2011 לרגל "יום האושר הבינלאומי". בסקרים שעליהם נשען הדירוג הנשאלים מתבקשים לדרג את מידת האושר שלהם מ-1 עד 10. הם מדרגים את מידת העזרה שהם מקבלים מהמדינה בעת צרה, את מידת החופש שקיימת במדינה שלהם ואת רמת השחיתות בארצם.
גם בדו"ח הנוכחי מדורגות המדינות הנורדיות בצמרת הרשימה: פינלנד, מדינת רווחה שבה הפערים בין עשירים לעניים הם מהנמוכים במדינות ה-OECD, התברגה במקום הראשון זו השנה השישית ברציפות, ואחריה בצמרת דנמרק ואיסלנד. בשנה שעברה שווייץ דורגה במקום הרביעי, אבל היא ירדה כעת למקום השמיני. הולנד נותרה במקום החמישי, ואחריה שבדיה ונורבגיה. במקום התשיעי מדורגת לוקסמבורג (שירדה מהמקום השישי) וניו זילנד.
בעשירייה השנייה נכללות בין היתר קנדה שקפצה מהמקום ה-16 אשתקד למקום ה-13 וארה"ב שעלתה בדירוג אחד למקום ה-15. אירלנד ירדה בדירוג למקום ה-14, וגרמניה ירדה גם היא שני דירוגים למקום ה-16. צרפת איבדה את מקומה בשתי העשיריות הראשונות ברשימה, ומדורגת במקום ה-21. במקומה התברגה בסוף העשירייה השנייה ליטא, שמשלימה בכך זינוק דרמטי במדד, שב-2017 היא דורגה בו במקום ה-57 (עלייה נרשמה גם בשתי המדינות הבלטיות האחרות, כשאסטוניה מדורגת כעת במקום ה-31 ולטביה במקום ה-41).
3 צפייה בגלריה
פינלנד נותרה במקום הראשון, זו השנה השישית ברצף
פינלנד נותרה במקום הראשון, זו השנה השישית ברצף
פינלנד נותרה במקום הראשון, זו השנה השישית ברצף
(צילום: shutterstock)
בדו"ח לא מוסבר הזינוק של ישראל למקום הרביעי, אבל ענת פנטי, חוקרת מדיניות אושר בתוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה באוניברסיטת בר אילן, הדגישה כי הוא משקף את תמונת המצב בשנה שעברה – ולדבריה העלייה אז נבעה במידה רבה מההתאוששות הכלכלית אחרי מגפת הקורונה. "כלכלה חזקה היא הגורם המשפיע ביותר על תפיסת שביעות הרצון מהחיים של האזרחים על פי המודל של חוקרי האושר. לצד זה, פרמטרים נוספים כמו תוחלת החיים הבריאים בישראל ותמיכה חברתית גבוהה מאוד, גם הם תרמו למיקום ישראל בדירוג", אמרה.
הסקרים שעליהם מתבסס הדירוג נערכו לפני שהממשלה החדשה בישראל יזמה את המהפכה המשפטית, שעוררה בקרב רבים מאזרחי ישראל חרדה של ממש, והחוקרת פנטי סבורה שהדירוג לא משקף את "רמת האושר" הנוכחית שלהם. "אני סבורה כי הדירוג הושפע מנושא שאינו נשאל באופן ישיר בסקר, והוא רמת התקווה והאופטימיות בקרב חלקי האוכלוסייה כתוצאה מממשלת האחדות והשינוי הרחבה שהונהגה בישראל בשנה שעברה. מושגים אלה של תקווה ואופטימיות קשורים לחוסן לאומי ולמעורבות אזרחית במבט לעתיד החברה. כל זה היה נכון ב-2022. אולם, התקופה הנוכחית, והשלכותיה הצפויות של הרפורמה המשפטית, עשויות לשנות את המצב הרגשי של אזרחי ישראל. ניתן להניח שאם הסקר היה נערך בתקופה הנוכחית, תוצאותיו היו שונות ודירוגה של ישראל היה נפגע".
כמו בשנה שעברה, גם הפעם אפגניסטן ולבנון הגיעו לתחתית הרשימה. רוסיה ואוקראינה, למרות המלחמה ביניהן, עלו בדירוג: אוקראינה עלתה מהמקום ה-98 למקום ה-92, ורוסיה שדורגה אשתקד במקום ה-80 מדורגת כעת במקום ה-70. מחברי הדו"ח מציינים כי למרות הסבל הכבד שחוללה המלחמה באוקראינה, נכון לספטמבר 2022 רמת האושר של אזרחיה הייתה גבוהה יותר מזו שעליה דיווחו לפני תחילת הסכסוך מול רוסיה ב-2014, והם מציינים גם שכעת ישנה תחושת מטרה משותפת ואמון גובר בהנהגה האוקראינית, שתורמת לכך. גם ברוסיה גבר האמון בהנהגה לפי הדו"ח, אולם מחבריו מדגישים כי העלייה באמון הציבור במנהיגיו הייתה משמעותית הרבה יותר באוקראינה.
3 צפייה בגלריה
אישה באפגניסטן, שנה לאחר נפילתה לטליבאן
אישה באפגניסטן, שנה לאחר נפילתה לטליבאן
אישה באפגניסטן, שנה לאחר נפילתה לטליבאן. בתחתית הרשימה
(צילום: AP)
הדו"ח מונה כמה גורמים שמאפשרים להסביר את רמת האושר שדורגה ברחבי העולם, כמו עושר כלכלי, תוחלת חיים, תמיכה סוציאלית, היקף השחיתות הציבורית ורמת החירות של האזרחים. מחבריו סבורים כי רמת האושר יכולה לגדול אם המדיניות הממשלתית תוכוון לשם כך: "המטרה הסופית של הפוליטיקה צריכה להיות רווחתם של בני האדם", אמר הכלכלן ג'פרי סאקס. "תנועת האושר מראה שלא מדובר ברעיון מעורפל וקוראת להתמקד בתחומי החיים שלהם חשיבות קריטית: תנאים חומריים, רווחה נפשית ופיזית, ערכים אישיים ואזרחות טובה. אנחנו צריכים להפוך את הידע הזה לתוצאות פרקטיות על מנת להשיג שלום, שגשוג, אמון, אדיבות – וכן, גם אושר – בחברות שלנו".
מחברי הדו"ח מציינים נתון אופטימי אחד לפחות שעולה ממנו: רמת האדיבות, כלומר העזרה של אנשים זה לזה, נותרה גבוהה ב-25% מזו שנמדדה לפני מגפת הקורונה. ג'ון האליוול, אחד המחברים, ציין כי רמת האדיבות שנמדדה בסקרים זינקה ב-2021 ונותרה יציבה בשנה שעברה. בריאיון ל-CNN הוא הוסיף שגם רמת האושר הכללית לא נפגעה בשנות הקורונה.

20 המדינות המאושרות ביותר לפי המדד:

1. פינלנד 2. דנמרק 3. איסלנד 4. ישראל 5. הולנד 6. שבדיה 7. נורבגיה 8. שווייץ 9. לוקסמבורג 10. ניו זילנד 11. אוסטריה 12. אוסטרליה 13. קנדה 14. אירלנד 15. ארצות הברית 16. גרמניה 17. בלגיה 18. צ'כיה 19. בריטניה 20. ליטא

20 המדינות הכי פחות מאושרות לפי המדד:

1. אפגניסטן 2. לבנון 3. סיירה לאון 4. זימבבואה 5. קונגו 6. בוטסואנה 7. מלאווי 8. איי קומורו 9. טנזניה 10. זמביה 11. מדגסקר 12. הודו 13. ליבריה 14. אתיופיה 15. ירדן 16. טוגו 17. מצרים 18. מאלי 19. גמביה 20. בנגלדש