אחרי שני פיגועים קשים שביצעו מחבלים המזוהים עם דאעש תוך פחות משבוע האשים הבוקר (שלישי) ח"כ ישראל כץ את הממשלה במתיחות הביטחונית, וטען שאינה עושה דבר בנוגע ל"הקצנה הלאומנית והאסלאמיסטית במגזר הערבי". בריאיון באולפן ynet אמר כץ כי "לא נוגעים בזה כי עבאס קובע את הגבול". מנגד, יו"ר סיעת העבודה רם שפע טען כי יו"ר רע"מ גינה את הפיגועים יחד עם כולם - ונלחם בהקצנה. "נעשים מאמצים שלא נעשו במשרד לביטחון הפנים כבר הרבה מאוד שנים", אמר.
"ב'שומר החומות' התגלו התופעות במגזר הערבי ובערים המעורבות", אמר כץ. "היו כאן יהודים שנרדפו כמו בימי הפוגרומים בגולה, דברים שלא היו בעבר וחייבו טיפול שורש והיערכות. זה לא קרה בגלל המדיניות. אף אחד לא נותן גיבוי אמיתי, לא עבאס ולא בנט", טען.
1 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירות הפיגועים בבאר שבע ובחדרה
(צילום: רויטרס, חיים הורנשטיין)
כץ הוסיף שמתבצעת בעיקר פעילות הנוגעת לביאור הפשיעה הפלילית במגזר הערבי ופחות במישור הלאומני. "במבצע האחרון ראינו את העבריינים שעוסקים בפעילות פלילית חוברים ללאומנות ומייצרים טרור. הממשלה לא עושה מספיק, המצב שונה הפעם כי זו הפעם הראשונה שהיא נשענת על האחים המוסלמים", טען כץ.
הפתרון למצב, בעיני כץ, הוא חקיקת חוקים שיאפשרו להרוס בתים של מחבלים ישראלים ולהפסיק את אזרחותם. לדבריו, גורמי הביטחון תומכים במהלך מסוג זה, אולם שרת הפנים איילת שקד אמרה הבוקר כי המהלך רק נבחן בשב"כ ואצל היועמ"ש בהרב-מיארה. "הממשלה לא עושה את זה כי כשהיא מגיעה לקו ההישרדות הפוליטית, היא בורחת אחורה. לשב"כ ולמשטרה יש אמצעים מדהימים, אבל אין להם רוח גבית".
הוא הוסיף: "ברמה המדינית, באופן אמיתי ולא פוליטי, נתמוך בכל חוק ובכל פעולה של שיתקנו את המצב. בדקה ה-90 חייבים להביא תוכנית לאומית - אנחנו נתמוך בה גם אם היא תחזק את הממשלה, רק שיעשו מה שצריך. לצערי בגלל השקפת עולם ואילוצים פוליטיים, ביטחון הפנים הופקר".
כץ נשאל אם ארגוני הפשיעה הערביים לא הרימו ראש דווקא בתקופת ממשלת הליכוד, והשיב כי המצב לא היה מושלם, אך "אנחנו המדינה היחידה באזור שמשתפת את האחים המוסלמים בקואליציה". עם זאת, דבריו של כץ אינם מדויקים, שכן בתוניסיה הם היו שותפים עד לא מזמן - ומפלגתו של רג'פ טאיפ ארדואן בטורקיה היא חלק מזרם האחים המוסלמים.
"משומר החומות, סוף המשמרת שלנו, נדלק פרוז'קטור אדום", אמר כץ. "אמרתי גם בקבינט שעכשיו צריך לטפל בזה לגמרי אחרת. בגלל המגבלה הפוליטית בנט לא מטפל בזה, לעומר בר-לב יש בעיה עם השקפת עולם כנראה", אמר הח"כ.
אתה טוען שהוא צריך להתפטר? "היינו ידידים ברמה האישית. קיוויתי שהוא יהיה מפא"יניק מהסוג הביטחוניסטי, אבל זה לא קורה. זו מגבלה של השקפת עולם. פעם מפא"יניקים היו שמאל מדיני אבל תקיפים מאוד מבחינה ביטחונית, זה כבר לא קיים היום, זו לא מפלגת העבודה של פעם".

שפע: "היו בשלטון 12 שנה"

ח"כ רם שפע שהגיע לאולפן לאחר מכן הגיב לדבריו של כץ ואמר: "אני עומד איתן מאחורי השר לביטחון הפנים. היה לו שבוע לא טוב, אך המשרד לביטחון הפנים עושה מאמצים שלא נעשו במשרד כבר הרבה מאוד שנים. האם כל מאמצינו להתמודד עם הפשיעה בחברה הערבית צלחו? לא".
מה לגבי העימות עם בן גביר? בר-לב איבד עשתונות מול מצלמות הטלוויזיה "יש שר בטחון פנים שהגיע לשם כי זה תפקידו, ויש פרובוקטור. לצערי גם סמוטריץ' בציוציו הקיצוניים מחפש כל הזמן ליצור בינינו - האחים פה בישראל - בלגן. יש פצע פתוח שהוא האלימות בחברה הערבית בישראל. הוא מגיע בגלל שנים רבות של חינוך ברמה ירודה ביותר, היעדר תעסוקה ותשתיות. זה צריך לבוא ביחד, הממשלה מנסה לעשות את זה".
לפי כץ, בממשלה עם עבאס יש קווים אדומים "אתה רוצה שאני אתייחס ברצינות לאמירות שלו? האיש היה בשלטון עכשיו 12 שנה, ואני לא רוצה לדבר על הפקקים והירושה שהוא השאיר למרב מיכאלי. עבאס מתוסכל מהסיטואציה שנוצרה והוא מנסה להילחם בפשיעה בחברה הערבית מתוך הממשלה, ולא כמו בשנים הקודמות שהיה נתק די גדול בין הייצוג של ערביי ישראל לבין הממשלה".
אבל האם אפשר להעביר בממשלה את הריסת בתי מחבלים שהם ערביי ישראל? "בהחלט אפשר לדבר על הדברים האלה. תפקידנו כרגע הוא למנוע את הפיגוע הבא ונימדד על כך".