1 צפייה בגלריה
שרטוט של מעון ראש הממשלה בבלפור
שרטוט של מעון ראש הממשלה בבלפור
השרטוט שהופיע באתר העירייה
(מתוך אתר עיריית ירושלים)
חסום בגוגל, חשוף בעירייה: עצי הפרי בגינה, המבנים השונים, מדרכות, קירות אבן ומשרדים - המיקומים של כל אלה בבית ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים היו גלויים לכל דורש באתר העירייה. על פניו, הפרטים האלה היו אמורים להיות מסווגים לחלוטין, בדיוק כמו שבמפות שמציגה גוגל המתחם כולו מטושטש. אבל באתר העירייה נמצאו מסמכים הכוללים שרטוטים מדויקים ותמונות של המעון הרשמי נכון לשנת 2011, והוסרו רק לאחר הפנייה של "ידיעות אחרונות" ו-ynet.
השרטוטים ההיקפיים והתצלומים הרגישים של בלפור הועברו לעירייה כחלק מהצעדים המחייבים בהליך בקשה להיתרי בנייה. עד כה, בית ראש הממשלה לא הוגדר כאתר ביטחוני, ולכן הליכי התכנון של המתחם עוברים אישור של עיריית ירושלים וועדות התכנון, כמו כל תוכנית בנייה אחרת בעיר. בפועל, רק בגלל צורך בשיפור פני המתחם המוגדר כאתר מאובטח - פרטיו נחשפו לציבור.
הראשון שזיהה את הפרצה המסוכנת הזאת הוא החוקר אמיתי דן, חוקר אבטחת מידע ומודיעין עסקי. "על משרד ראש הממשלה, השב"כ והאחראים על ביטחון ראש הממשלה, לחקור את הנושא ולהבין כיצד המחדל התרחש", אמר דן.
זו לא הפעם הראשונה שנשמעת ביקורת על הקלות שבה תיעוד של בית ראש הממשלה זולג החוצה. בשנת 2015, ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין ביקר את משפחת נתניהו על סרטון שהועלה מטעמם וחשף חלקים מתוך המעון הרשמי. דיסקין טען אז שמדובר ב"פרצה אבטחתית חמורה, שכל שירות מודיעין זר וארגון טרור היו משלמים הון עתק עבורו".
אמיתי דן , חוקר אבטחת מידע ומודיעין עסקי שחשף את המידעהחוקר אמיתי דן
בעקבות הפנייה של "ידיעות אחרונות" ו-ynet, משרד רה”מ העביר דרישה לעיריית ירושלים להסרת המידע. במשרד רה"מ מסרו בתגובה כי "נראה כי מדובר בתוכניות שהועברו לפני כעשרים שנה. אגף הביטחון במשרד ראש הממשלה מבצע בדיקה של הנושא".
מעיריית ירושלים נמסר: "כל היתרי הבניה מפורסמים באתר העירייה כדבר שבשגרה. התקבלה דרישה ממשרד ראש הממשלה להסיר את המידע וכך נעשה".