לקראת הכרזה על מועד חדש: הממשלה אישרה היום (רביעי) פה אחד את הצעת הפשרה של ראש הממשלה בנימין נתניהו למועד הבחירות ברשויות המקומיות, שלפיה עד מחר בשעה 14:00 צה"ל יעביר את עמדתו בנוגע לאפשרות לשחרר 2,189 מועמדים שנמצאים כיום בשירות מילואים פעיל. ביום ראשון הקרוב תקיים הממשלה דיון המשך, ואז יוחלט מתי הבחירות התקיימו. שר הפנים משה ארבל, שהתנגד עד כה לדחות את הבחירות שתוכננו להיערך ב-30 בינואר (במקום 31 בינואר 2023), נוטה להסכים לקיומן ב-27 בפברואר.
2 צפייה בגלריה
השרים ארבל וסמוטריץ'
השרים ארבל וסמוטריץ'
השרים ארבל וסמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)
בהתאם להנחיית הממשלה, צה"ל יעביר למזכירות הממשלה את עמדתו בנוגע לשאלה את מי מהמועמדים לרשויות המקומיות שנמצאים כיום בשירות מילואים פעיל בגלל המלחמה לא ניתן לשחרר. עוד התבקש צה"ל להעביר לממשלה פילוח מדויק באלו רשויות יש מועמדים שלא ניתן לשחררם. עם קבלת הנתונים המלאים מהצבא, תקבל הממשלה כאמור החלטה על מועד קיום הבחירות ביום ראשון הקרוב.
בדיון שנערך היום בממשלה בנושא הביעו מרבית השרים תמיכה בהשארת קיום הבחירות בסוף ינואר, אולם בהתאם לתכנון המשך הלחימה הבינו שזה בלתי אפשרי. השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' התנגדו לקיום הבחירות בחודש הבא. במקביל נקבע כי 14 יישובי עוטף עזה יוחרגו, והבחירות בהם יתקיימו במועד מאוחר יותר.

"להיות קשובים לרחשי הלב"

"זה דיון עצוב שמלמד על ניתוק של חלק מיושבי החדר הזה מהעם וממאות אלפי לוחמי מילואים ובני המשפחות שלהם שהראש והלב שלהם עכשיו בעזה, במלחמה ובניצחון, והדבר האחרון שמעניין אותם עכשיו אלו בחירות ומחלוקת", אמר השר סמוטריץ' שמוביל את הבקשה לדחייה נוספת של הבחירות. "זה הרבה מעבר לאלפי מתמודדים שנמצאים עכשיו במילואים ויצטרכו לבחור בין המשך המלחמה למימוש הזכות להיבחר. זו שאלה של מה חשוב עכשיו ובמה מתעסקים. אני מפציר בכם בשם העם להיות קשובים לרחשי הלב ולהתגבר על אינטרסים פוליטיים ועסקניים".
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אסרה על שלושה משרי הממשלה להשתתף בהצבעה ביום ראשון על דחיית הבחירות המקומיות בגלל קשר אישי שלהם למתמודדים. אחיה של השרה גילה גמליאל מתמודד לראשות מועצת גדרה, השר אוריאל בוסו מתמודד לראשות העיר בני ברק, ובנו של השר מאיר פרוש מתמודד לראשות העיר אלעד.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה נתניהו
(צילום: מרים אלסטר)
אחרי שבדיון היום נמסר כי אין עדיין בידי צה"ל נתון לגבי שחרורם של חיילי המילואים שמתמודדים בבחירות לרשויות המקומיות, ראש הממשלה נתניהו אמר: "אין דבר שהם יכולים לעשות עד יום ראשון שהם לא יכולים לעשות כבר היום. אני לא רוצה להעמיד את המועמד במצב בלתי אפשרי, שבו הוא צריך להחליט אם הוא משתחרר לטובת הקמפיין שלו - אנחנו אלה שצריכים להחליט אם משחררים אותו או לא".
השר גדעון סער אמר בדיון: "חייבים לקיים בחירות כתפיסה של חיי שגרה. אם נדחה, זה יהיה כלי בידי האויב לשבש מועדי בחירות. בואו נשחרר את הרשויות המקומיות מהדבר הזה". השר בני גנץ אמר: "באתי לדיון הזה מתוך כוונה באמת להקשיב לחברים".
מלשכתו של שר הפנים ארבל נמסר: "השר ארבל קיבל את עמדת גורמי המקצוע העדכנית ולשכת הרמטכ"ל, ובדיון שהתקיים היום בממשלה אף הוצג בעל פה נתון לפיו 700 מועמדים לוחמים בעזה בעת הזו. בשל כך, עמדתו היא כי יש לפעול לדחיית הבחירות ל-27 בפברואר".