הבית התחתון של הפרלמנט ברוסיה מקדם חקיקה שתאסור על טיפולי התאמה מגדרית.
החקיקה תואמת את שאיפתו של הנשיא ולדימיר פוטין להילחם ב"אורח חיים לא-מסורתי", שלטענתו הוא עדות לריקבון המוסרי של ארצות המערב. בחודש מרץ, בהודעה לרגל יום האישה הבינלאומי, אמרה יו"ר הבית העליון של הפרלמנט הרוסי, ולנטינה מטביינקו, שרוסיה לעולם לא "תשחק משחקים מגדריים מסוכנים". היא הוסיפה: "בואו ניתן למערב לבצע את הניסוי המסוכן הזה".
2 צפייה בגלריה
רוסיה ולדימיר פוטין גאווה להט"ב הומואים
רוסיה ולדימיר פוטין גאווה להט"ב הומואים
(צילום: shutterstock, רויטרס )
פוטין, בכירי הקרמלין וראשי הכנסייה ברוסיה מציגים לעיתים קרובות את היחס לקהילה הלהט"בית במערב כעדות לכך שהחברה המערבית איבדה את המצפן המוסרי שלה. בשנותיו בשלטון פוטין מדכא את הקהילה הגאה - בין השאר באמצעות חוק נגד "תעמולה להט"בית" שקיים מאז 2013. תחילה אסר החוק על הצגת "תעמולה להט"בית" לילדים ובני נוער, אך מסוף השנה שעברה נאסרה הצגתה לאנשים מכל גיל. פירוש הדבר הוא בין השאר הגבלות קשות, עד כדי איסור מוחלט, על הפצת מידע חיוני בענייני להט"ב לרוסים המגלים את נטייתם המינית וזקוקים למידע שכזה.
החוק שאוסר על טיפולי התאמה מגדרית, שעבר בקריאה ראשונה מתוך שלוש, מוציא אל מחוץ לחוק "התערבויות רפואיות שנועדו לשנות את המאפיינים המגדריים". בנוסף הוא ימנע מסוכנויות ממשלתיות לשנות את מינם של האזרחים במסמכים רשמיים. אחרי אישורו הצפוי של החוק בשלוש קריאות הוא יועבר לאישור הבית העליון של הפרלמנט, ואם יאושר גם שם יועבר לחתימת פוטין.
2 צפייה בגלריה
 מחאה נגד פוטין בהפגנה בבריטניה אחרי אישור "חוק התעמולה" ב-2013
 מחאה נגד פוטין בהפגנה בבריטניה אחרי אישור "חוק התעמולה" ב-2013
מחאה נגד פוטין בהפגנה בבריטניה אחרי אישור "חוק התעמולה" ב-2013
(צילום: AFP)
פיוטר טולסטוי, מחוקק בכיר בפרלמנט וממקדמי החוק, אמר שהוא נועד "להגן על רוסיה ועל המסורת, התרבות וערכי המשפחה ולמנוע הסתננות של אידיאולוגיה מערבית ואנטי-משפחתית".
בקהילה הלהט"בית ברוסיה תיארו את החקיקה כהתפתחות עגומה ומדאיגה. "ידענו שהם לא אוהבים אותנו כאן, אבל הם החליטו להתנגד לחלוטין לזכויות אדם - ואפילו לחוקים הקיימים", אמר מקסים, טרנסג'נדר בן 29 שבחר להישאר בעילום שם מחשש לשלומו. עורך דין מקס אולניצ'ב, שעובד עם פעילי הקהילה ברוסיה, אמר שאחרי אישור החוק מי שירצו לשנות את מינם בהליך רפואי - או להחליף את המגדר שמופיע במסמכים רשמיים - יהיו חייבים לעזוב את רוסיה.