מהומה בוועדת הכספים: חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס (הליכוד) התעמתה אמש (חמישי) עם אחת העובדות הוותיקות במשכן הכנסת, שהגיעה ללוות אותה אל מחוץ לדיון, לאחר שהח"כית התבקשה לעזוב אחרי שלוש קריאות מצד יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו). "תעיפי את הידיים שלך ממני. חצופה, אל תגעי בי", הטיחה לוי אבקסיס בעובדת מרינה מץ. אחד מחברי הוועדה העיר לחברת הכנסת: "למה את תוקפת עובדי כנסת. את חצופה". אחרי התקרית אמרה ח"כ לוי אבקסיס: "יש דרך להוציא חברי כנסת בלי לפעול בצורה אלימה", אך יחד עם זאת הוסיפה כי צר לה אם העובדת נפגעה.
חברי כנסת רבים גינו את התקרית, ויו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי הגיב אף הוא: "עובדי הכנסת לא יהיו שק החבטות של חברי כנסת שאיבדו כל רסן". לדבריו, "האלימות המילולית שנוקטים בהם חברים באופוזיציה חצתה את כל הגבולות. אני מגנה את ההתנהגות החצופה, הפוגענית והמזלזלת של חברת הכנסת כלפי הסדרנית בכנסת שבסך הכל עשתה את עבודתה נאמנה". לוי נפגש עם מץ לאחר התקרית, וקרא לח"כ יריב לוין לאפשר את הקמת ועדת האתיקה: "אני מכיר אותה במשך שנים רבות במשכן, שאלתי לשלומה והתנצלתי בשם חברי הכנסת על העלבונות שנאלצה לספוג. אני בוש ונכלם. כל דקה שעוברת ללא ועדת אתיקה מתפקדת רק מדרדרת את הבית הזה לתהומות עמוקים יותר".
3 צפייה בגלריה
אורלי לוי אבקסיס מתעממת עם הסדרנית לאחר שהתבקשה לצאת מועדת הכספים
אורלי לוי אבקסיס מתעממת עם הסדרנית לאחר שהתבקשה לצאת מועדת הכספים
לוי אבקסיס מתעממת עם הסדרנית מרינה מץ
(צילום: ערוץ כנסת)
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"התנהגות חצופה". יו"ר הכנסת לוי
(צילום: יואב דודקביץ')
3 צפייה בגלריה
אורלי לוי אבקסיס מתעממת עם הסדרנית לאחר שהתבקשה לצאת מועדת הכספים
אורלי לוי אבקסיס מתעממת עם הסדרנית לאחר שהתבקשה לצאת מועדת הכספים
(צילום: ערוץ כנסת)
אחד הנוכחים במקום סיפר ל-ynet כי העובדת פרצה בבכי והייתה מבוהלת ושבורה מהתקרית. "היא לא רגילה שחברי כנסת מדברים ומתנהגים בצורה הזו", אמר. "הם יודעים לעשות את ההפרדה ולא כועסים על עובדי הכנסת שעושים את עבודתם".
יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר אמר בתגובה: "אני בוש מההתנהגות של אורלי לוי. סירבה לצאת בקריאה שלישית והוציאה את זעמה באלימות מילולית על מרינה, עובדת הכנסת המסורה. הוסיפה חטא על פשע וכתבה עכשיו בהודעה 'מעולם לא חוויתי התנהגות אלימה כזאת שחדרה לפרטיותי'. כולנו היינו שם וראינו מה קרה באמת. איבדת את זה".
ח"כ שירלי פינטו (ימינה) ציינה כי שוחחה עם הסדרנית בכנסת. "התקשרתי עכשיו למרינה המקסימה, להרגיע אותה. לאף חבר כנסת אין שום זכות לצעוק על עובד כנסת! הם עובדי הכנסת ולא עבדי הכנסת! בכוונתי לפנות בדחיפות ליו"ר הכנסת על מנת להוציא הבהרה על התנהלות מול עובדי הכנסת. פשוט בושה!". ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) הגיבה גם היא על התקרית וצייצה בטוויטר: "גועל נפש. תמיד בוועדות, עוד בכנסת העשרים הייתה משתלחת בפקידי ציבור ולכן אני לא מופתעת מההתנהגות הדוחה הזו. מרינה אנחנו איתך, היא האחרונה שאת צריכה לבכות ממנה, האחרונה".

ח"כ ולדימיר בליאק כתב: "היחס המזלזל והבלתי נסבל של ח"כ אורלי לוי אבקסיס בוועדת הכספים לסדרנית מרינה, עובדת הכנסת מסורה ומוערכת, אשר נמצאת במשכן לילות כימים - הוא כתם על כל חברי הכנסת. אני רוצה להתנצל בפני מרינה וקורא לכל חברי הכנסת לכבד את עובדי המקום הזה, גם כשאנחנו עייפים ועצבניים". ח"כ אלינה ברדץ'-יאלוב (ישראל ביתנו) ציינה כי היא "מכירה את מרינה". לדבריה, "היא אישה הכי נעימת הליכות שרק אפשר לתאר. כל כך צר לי".
מנכ"ל הכנסת גיל סגל שוחח עם הסדרנית לאחר התקרית ואמר לה כי הוא "מוקיע את היחס לו זכתה מצד חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס במהלך הדיון בוועדת הכספים". לדבריו, "מדובר באירוע חריג שאין לעבור עליו לסדר היום. עובדי הכנסת אינם שק החבטות של איש וכל ניסיון לדחוק אותם, גם בסערת רגשות, לתוך הקלחת הפוליטית באמצעות שיח אלים הינו פסול מעיקרו. עובדי הכנסת המסורים עושים עבודתם נאמנה עבור חברי הכנסת - סביב השעון והיחס המשפיל לו זכתה עובדת הכנסת מרינה מץ אסור שישנה בעתיד. הכנסת כולה, על עובדיה ונבחריה מעריכה ומגבה את האיפוק וקור הרוח שהפגינה מרינה באירוע ומחזקת את ידיה".
תגובת ח"כ לוי אבקסיס: "כחברת כנסת ותיקה אחרי שנים ארוכות בכנסת, בהן ניהלתי מאבקים ענייניים בוועדות ובמליאה שבהם נלחמתי על דעותיי ועמדותיי ולעיתים דיונים סוערים שכאלו הסתיימו בהוצאה מהועדות או מהמליאה. מעולם לא חוויתי התנהגות אלימה שחדרה לפרטיותי כפי שחשתי הערב בדיון בוועדת הכספים.
"אני מכבדת מאוד את סדרניות וסדרני הכנסת ומעריכה ביותר את עבודתם הלא קלה בעליל, אך יש דרך להוציא חברי כנסת בלי לפעול בצורה אלימה. אין הגדרה אחרת ללחיצה חזקה על הצלעות פרט לאלימות ובריונות. השימוש הציני שעושים יושבי ראש הוועדות מהקואליציה כלפי החברים מהאופוזיציה בכך שהם מעודדים ומפרשים קודם כל את הסמכות שניתנה להם כיושבי ראש לניצול ציני ופוליטי ופגיעה בחברי הכנסת בכך שהם משדרים שישנו אור ירוק לסדרנים לפעול בכל כוחם כנגד נבחרי הציבור".
לוי אבקסיס כינתה את התייחסותו של יו"ר הכנסת "חד צדדית", ואמרה בהקשר זה כי "במקום לקיים בירור כמצופה ממנו, ומשיקול פוליטי גרידא, מרשה ומכשיר פגיעה בחברת כנסת במקום שהיה עושה את תפקידו ופועל להכתיב קוד התנהגות של סדרנים כלפי נבחרי ציבור.
"לצערי הרב, בחר היו"ר ולא בפעם הראשונה, לחרוץ דין שהרי אם רק היה טורח לברר את האירוע ולא לקפוץ עליו כמוצא שלל, היה רואה שלא רק שהסכמתי לצאת, אלא אף שהתרעתי בפני הסדרנית שהיא מכאיבה לי ושלא תלחץ לי את הצלעות. יתרה מכך, הצעתי לצאת באופן עצמאי. אני מזמינה אתכם לראות את הווידאו ולשפוט לבד. צר לי באם הסדרנית נפגעה ולמותר לציין את הערכתי הגדולה לכלל לעובדי ולעובדות הכנסת באשר הם".
בניגוד לדבריה של לוי אבקסיס, יצוין כי ynet פנה אליה לבקשת תגובה מיד עם היוודע התקרית.

מוקדם יותר בדיון שיתפה ח"כ גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד) כיצד בנה התקשה לקרוא ולכתוב כשהיה בכיתה ד', והיא נאלצה ללמד אותו קורא וכתוב בבית. יו"ר הוועדה קושניר קטע אותה והזכיר כי נותרה לה דקה אחת לדבר. דיסטל פרצה בבכי ועזבה את הדיון תוך שהיא אומרת: "אלוהים, תעביר את ממשלת הזדון הזו מן הארץ. זה פשוט רוע. אתם רעים".
יו"ר הוועדה התייחס לתקרית לאחר מכן והתנצל על חוסר הרגישות שהפגין כלפי דיסטל: "כנראה לא הייתי מספיק רגיש לסיפור האישי שסיפרה פה. אם פגעתי בה, אני מתנצל. אני קורא לה לבוא ולספר את הסיפור שלה".
פורסם לראשונה: 20:22, 04.11.21