שרב כבד וקיצוני, טמפרטורות שיגיעו ל-40 מעלות, וסכנת שריפות: זה מה שצפוי מחר (שישי), ביום שאמור להיות החם ביותר מתחילת האביב. היום שרר אובך ונשבו רוחות חזקות, ובנתב"ג תועדה סופת חול חריגה - שלא השפיעה על פעילות השדה או על לוח הטיסות. צפו בתיעוד.
5 צפייה בגלריה
אובך וחול בנתב"ג
אובך וחול בנתב"ג
ענני חול מכסים את המטוסים בנתב"ג, היום
ובינתיים היום: עץ דקל נפל על רכב בהוד השרון, כשבמושב הנהג ישבה אישה - שבמזל נפגעה באורח קל. צוות מד"א פינה אותה לבית החולים מאיר בכפר סבא. הנהגת, אביבה גוטרמן, סיפרה: "נסעתי ובאמצע הנהיגה העץ קרס ונפל על האוטו, ניצלתי בנס. הייתי לבד באוטו וזה היה המזל. זה עץ ענק. הוא נפל על הצד של הנוסע. אם היה נוסע לידי זה היה נגמר באסון. בעלי היה אמור לנסוע איתי ובסוף הוא נשאר בבית. זה היה נס. כל האוטו התרסק, טוטאל לוסט".
גוטרמן מוסיפה כי ראתה שהעץ עומד ליפול: "זה קרה תוך שברירי שניות. אמרתי לעצמי 'אלוהים, זה לא קורה לי'. אבל אין לך מה לעשות. אתה רואה את העץ נופל ולא יכול לעשות כלום. העצים האלה מהווים סכנה. ברוך השם שרק נפצעתי קל". חובש מד"א אביב פרץ סיפר: "כשהגענו למקום ראינו רכב מעוך בחלקו הקדמי לאחר שנפל עליו עץ ובמושב הנהג ישבה אישה כשהיא בהכרה מלאה וסובלת מחבלות קלות. הענקנו לה טיפול ראשוני בשטח ופינינו אותה לבית החולים כשמצבה קל".

5 צפייה בגלריה
עץ הדקל שקרס על רכב בהוד השרון
עץ הדקל שקרס על רכב בהוד השרון
עץ הדקל שקרס על רכב בהוד השרון, היום
(צילום: דוברות מד"א)
5 צפייה בגלריה
פצוע מעץ שקרס ברחוב יקותיאל אדם בתל אביב
פצוע מעץ שקרס ברחוב יקותיאל אדם בתל אביב
זירת קריסת העץ בתל אביב
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
5 צפייה בגלריה
אובך וחול בנתב"ג
אובך וחול בנתב"ג
( צילום: רם סטבינסקי)
בתל אביב נפגע גבר בן 68 באורח קל מעץ שקרס ברחוב יקותיאל. הגבר, שנלכד מתחת לעץ ונחבל בגפיו, חולץ על ידי עובר אורח. צוות מד"א פינה אותו לבית החולים איכילוב בתל אביב. "הגבר התהלך ברחוב וסיפרו לנו שהוא נלכד מתחת לענפים. באורח נס הוא לא נפצע קשה וחולץ על ידי עוברי אורח", סיפר חובש רפואת חירום מיחידת האופנועים של מד"א יששכר וייס.
הרוחות החזקות הביאו גם לקריסת מנוף בשכונת נווה ישראל בהרצליה. המנוף, שקרס ברחוב בר כוכבא בעיר, ככל הנראה פגע במנוף אחר. לאחר סריקות במקום לא אותרו נפגעים.
בשל תנאי מזג האוויר הקיצוניים, נציב כבאות והצלה רב טפסר אייל כספי חתם על צו האוסר הדלקת מדורות מחר. על פי הנחיית הנציב, מערך הכבאות ייערך בכוחות מתוגברים לתת מענה מהיר לכל שריפה.
"מטרת הצו היא לדאוג לשלום הציבור", אמר כספי. "רק בסוף השבוע שעבר נוכחנו לראות את ממדי הנזק שנגרמו כתוצאה מאי הקפדה על הנחיות מצד אזרחים. ולכן, אני קורא לציבור להיות קשוב להוראות הצו ולא להבעיר אש במקומות שלא הוגדרו לכך".
5 צפייה בגלריה
עקב מזג אוויר סוער קרס מנוף בשוכנת נווה ישראל בהרצליה
עקב מזג אוויר סוער קרס מנוף בשוכנת נווה ישראל בהרצליה
מנוף שקרס בהרצליה
רשות הטבע והגנים הודיעה כי בעקבות תנאי השרב הכבד והסיכון הגבוה לשריפות ייסגרו מחר כל מסלולי הטיול הרגלי בשמורות הטבע והגנים הלאומיים באזור הרי יהודה והשפלה, ממזרח לכביש 38. נמסר כי ניתן יהיה לבקר רק באתרים קולטי קהל בקרבת מקור מי שתייה וצל. גם "שביל ישראל" נסגר למער מטיילים בשמורת נחל עמוד, בין בריכות שכווי לכביש 85 בעקבות השרב הכבד. מלבד זאת נסגר בשמורה השביל הכחול בין עין סתר למצפה הימים. המסלולים צפויים להישאר סגורים גם מחר.
קק"ל הזהירה את המטיילים מפני הדלקת אש ביערות מחשש לשריפות. רמי זריצקי, הממונה על ההגנה מאש בקק"ל: "בשל תחזית השירות המטאורולוגי הצופה שרב, חל איסור מוחלט על הדלקת אש בשטחים מיוערים. אנו קוראים לציבור לגלות אחריות ומשנה זהירות כדי למנוע דליקות שיסכנו חיי אדם, בעלי חיים וחורש טבעי".

חובשת בכירה במד"א אביב פרץ: "כשהגענו למקום ראינו רכב מעוך בחלקו הקדמי לאחר שנפל עליו עץ ובמושב הנהג ישבה אישה כשהיא בהכרה מלאה וסובלת מחבלות קלות. סיפרו לנו שמהלך הנסיעה העץ נפל על האוטו ובנס האישה לא נפגעה קשות. הענקנו לה טיפול ראשוני בשטח ופינינו אותה לבית החולים כשמצבה קל".
חזאי ynet, דני רופ, אמר כי "מה שנחווה מחר בעיקר וקצת בשבת זה שרב. המילה הזאת טומנת בחובה יובש וטמפרטורות מאוד קיצוניות. זה אירוע קצר ולא גל חום כמו שיש לנו בקיץ ויכול להימשך שבוע-שבועיים. רוח שבאה מהמדבר מייבשת אותנו וזה לא קורה בקיץ. כבר היום נרגיש עלייה בטמפרטורות. בחלק מהיום נראה עננים גבוהים בשמיים שיכסו חלקית את השמש, טמפרטורות מעל 30 מעלות. יום חם, אבל לא קיצוני".
"מחר זה שרב כבד וקיצוני, הטמפרטורות הגבוהות ביותר שנמדדו מאז תחילת האביב, תישארו בבית", הוסיף. "הן יטפסו ליותר מ-40 מעלות בחוף, בשפלה, כמובן שבבקעה ובערבה. יש מקומות בבקעה שזה יכול להגיע ל-46 ו-47 מעלות. בשבת יש ירידה של 10 או 12 מעלות בטמפרטורות. לכאורה שבירת שרב, אבל הפעם לא - כי עדיין יהיו 30 מעלות. רק בראשון ובשני הטמפרטורות ירדו ל-25-26 מעלות, שזה נורמלי ורגיל לתקופה הזו".

כיצד נעבור בשלום את מזג האוויר הקיצוני?

ד"ר צחי סלוצקי, סגן מנהל המחלקה לרפואה דחופה בבית החולים סורוקה בבאר שבע, מסביר: "בימים שבהם שורר חום קיצוני או שרב הטמפרטורה גבוהה והקושי העיקרי נובע מעודף חום ולחות. טמפרטורת גופנו עומדת על כ-37 מעלות כשתאי גופנו פועלים ומייצרים חום כל הזמן ובפרט כשהטמפרטורות עולות. כשכמות החום בגופנו גדלה, הגוף ירצה לפלוט אותו החוצה ותגובתו הראשונית תהיה הרחבה של כלי דם הקרובים לעור, ולכן הגוף מקבל צבע אדמומי והפנים הופכות סמוקות".
שני מצבים שמהם צריך להימנע במצב של שרב:
  • חוסר בנוזלים-התייבשות
יש איבוד נוזלים ופגיעה במאזן הנוזלים בגוף. הגוף מאבד נוזלים בעיקר בשל הזעה ומתן שתן ובמקביל גם צורך פחות נוזלים. מצב שבו ככל שהגוף מאבד אחוז רב יותר של נוזלים כך תפחת היכולת הגופנית ותחריף הירידה בתפוקות, למשל של הלב, ומצב זה יכול להגיע עד לכדי סכנת חיים ממשית.
סימנים: יתחיל בתחושת צימאון ויובש בפה, סומק בעור וימשיך בדופק מהיר, בחילות, כאבי ראש וסחרחורת, בלבול ועצבנות שילכו ויחריפו עד איבוד הכרה, פרכוסים ועשוי במצבי קיצון להגיע לתרדמת.
  • עודף חום-מכת שמש/חום
הגוף מאבד את היכולת שלו לפלוט את החום החוצה לסביבה. למעשה במצב זה הגוף מתקשה להתקרר ועליית חום הגוף יכולה לפגוע בלב, המוח ובכליות, ולגרום לנזק בלתי הפיך.
סימנים: סחרחורת, חולשה, איבוד הכרה ובעיות בשיווי המשקל, הפרעות בדיבור או פרכוסים (כל אחד מהם יכול להופיע בנפרד או כמה בבת אחד כחלק מהידרדרות).
אם נתקלתם באדם הסובל מהתייבשות או ממכת חום הזעיקו עזרה רפואית. עברו למקום מוצל, הסירו בגדים חמים, נסו לקרר את גופו במים קריר ואפילו הניחו קרח באזורים כמו בית השחי ומפשעות.
ההמלצה העיקרית בימי שרב: להימנע מפעילות גופנית מאומצת שאינה הכרחית. אם בכל זאת נדרשת יש לקיימה באזורים מוצלים, לשתות הרבה ולקיים הפסקות מנוחה במהלך הפעילות. יש להקפיד הקפדה יתרה בתינוקות ובקשישים ולוודא שצורכים מים בכמות מספקת. ואל תשכחו תמיד, ובעיקר בימים חמים אלו, לבדוק שאף אחד לא נשאר ברכב.