2 צפייה בגלריה
רן ארז, יואב קיש שר החינוך
רן ארז, יואב קיש שר החינוך
"תעודת הבגרות היא כרטיס כניסה של התלמיד לחייו הבוגרים". רן ארז ויואב קיש
(צילום: אוראל כהן )
משרד החינוך יגיש בצהריים (יום שישי) בקשה לבית הדין הארצי לעבודה להוצאת צו מניעה נגד ארגון המורים, שתכליתו לאסור על העיצומים שבהם פתח - ולשחרר את ציוני המגן לנבחנים בבחינות הבגרות.
שר החינוך יואב קיש, שהורה על הגשת צוו המניעה, אמר כי הוא אמנם תומך בהעלאת שכר למורים - אך המאבק לדבריו "לא צריך להיות על גב התלמידים". קיש קרא לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' וליו"ר ארגון המורים רן ארז "להיכנס מיד לחדר ולייצר פתרונות שימנעו את הפגיעה בתלמידי ישראל".

במשרד החינוך ציינו כי לאחר שבועות של מו"מ שבהם ניסו לגשר בין הצדדים, ובעקבות הפעולות "החד-צדדיות" של ארגון המורים, הורה קיש על הוצאת הצו. בית הדין, לפי הבקשה, מתבקש "להוציא בדחיפות צו מניעה זמני נגד העיצומים הננקטים על-ידי ארגון המורים, שבמסגרתם הם נמנעים ממתן ציונים - ובכלל זה ציונים במבחני המתכונת וציונים שנתיים".
לפי הבקשה, העיצומים הללו מהווים "פגיעה אנושה, בלתי הפיכה ובלתי-מידתית ברבבות אלפי תלמידי החטיבות העליונות ובמערכת החינוך". משרד החינוך מבקש מבית הדין להורות על ארגון המורים לתת ציונים והערכות מילוליות לאלתר, לרבות ציונים שנתיים, לכל הגורמים הרלוונטיים - תלמידים, מנהלים, הורים ומשרד החינוך.
"אין צורך להכביר מילים על חשיבותה של תעודת הבגרות לתלמיד", נאמר בבקשה להוצאת צו המניעה. "תעודת הבגרות מוענקת לכל בוגר שעמד בהצלחה בכל הדרישות הלימודיות כפי שהוגדרו על ידי משרד החינוך. תעודת הבגרות מהווה סיכום של 12 שנות לימודיו של התלמיד ומהווה מעין 'כרטיס כניסה' שלו לחייו הבוגרים, ובכלל זה כתנאי סף במקומות מסוימים בקבלה לעבודה לאקדמיה ועוד".
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בצעדה באביתר
בצלאל סמוטריץ' בצעדה באביתר
טענות קשות לאוצר. סמוטריץ'
(צילום: יאיר שגיא)
עוד נאמר, כי הציון השנתי הוא זכות שמוקנית רק לתלמידים הלומדים בחטיבות העליונות שהוכרו על ידי משרד החינוך, ומטרתו היא להתחשב בציונים השנתיים שמעניק בית הספר לתלמידיו בעת קביעת ציון הבגרות. בבקשה הודגש, כי על בתי הספר לדווח למשרד החינוך עבור כלל התלמידים בחטיבות העליונות את הציון השנתי בטרם קיום בחינת הבגרות וזכותם של התלמידים לערער על הציון.
"ארגון המורים מתבצר בעמדתו, לא פעול לקידום המשא ומתן בתום לב ונוקט צעדים ארגוניים שפוגעים באלפי תלמידים ובמערכת החינוך", הדגיש משרד החינוך בבקשתו. לטענתו, הארגון שינה כמה פעמים את מסגרת המשא ומתן. חרף הקשיים הטמונים בכך, טען משרד החינוך, נאותה המדינה להגיע להסכמות. בנוסף, נטען, פחות מחודשיים מכינון הממשלה, הונחה בפני ארגון המורים הצעת שכר - אך זו לא זכתה למענה.
אתמול הציבה הנהגת ההורים הארצית אולטימטום בפני משרד החינוך, וקרא לקיש לפעול לפרסום המשובים וציוני המגן עד יום ראשון הקרוב לקראת בחינות הבגרות. במכתב התראה שנשלח לשר קיש דרשו ההורים לבטל את בחינות הבגרות הצפויות להתקיים החל מ-24 באפריל, אלא אם כן הציונים יפורסמו.
מנגד, רן ארז הודיע כי בקרוב תקבל הנהלת הארגון החלטות במטרה להחריף את המאבק. גורמים בארגון אף ציינו כי בשל התעלמות המשרדים נשקלים צעדים חריפים, כולל השבתה כללית של התיכונים לאחר חגיגות יום העצמאות. בנוסף, שיגר ארז אגרת למורים שבה נכתב כי העיצומים מתחילים לתת את אותותיהם, וציין בסיפוק את מאבק ההורים שמסייע להם כאמצעי להפעלת לחץ.
"ידענו שעיצומים לא יפתרו את הבעיה מיד, אך יש להם השפעה מצטברת. כעת הגענו למצב שבו ההורים והתלמידים מפנים אצבע מאשימה כלפי משרד האוצר ומשרד החינוך", כתב ארז באיגרת. הוא אף ציין כי משרד האוצר גורר את תהליך המשא ומתן ומציע הצעות מבזות הפוגעות בציבור המורים.