שלטונות סין הכריזו הבוקר (יום ד'), בשינוי מדיניות חד, על ביטול כמה מההגבלות הנוקשות ביותר שהטילו על תושביהם במסגרת המאבק בנגיף הקורונה, כשברקע הפגנות המחאה הנדירות שפרצו בחודש שעבר בדרישה להסיר את הסגרים הממררים את חייהם של הסינים. בהודעה שמסרה הציגה ועדת הבריאות הארצית של סין תוכנית בת 10 נקודות, הכוללת הקלה משמעותית בסגרים וחידוש של הלימודים בכיתות בבתי הספר שבהם לא ידוע על נדבקים.

7 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג ממשיך ל כהונה שלישית
נשיא סין שי ג'ינפינג ממשיך ל כהונה שלישית
נשיא סין שי ג'ינפינג. קריאות נדירות שיתפטר
(צילום :AFP)
7 צפייה בגלריה
סין עימותים בגלל סגר הגבלות קורונה ב מפעל האייפונים הגדול של פוקסקון ב ז'נגז'ו ב 23 נובמבר
סין עימותים בגלל סגר הגבלות קורונה ב מפעל האייפונים הגדול של פוקסקון ב ז'נגז'ו ב 23 נובמבר
פועלים מול אנשי הרשויות, במפעל בז'נגז'ו בסוף החודש שעבר
(צילום: AFPTV TEAMS / AFPTV / AFP)
7 צפייה בגלריה
סין מחאה מפעל אייפונים אייפון ב ז'נגז'ו סגר קורונה
סין מחאה מפעל אייפונים אייפון ב ז'נגז'ו סגר קורונה
שוברים מצלמות אבטחה ומפילים מחסומים במפעל בז'נגז'ו במחאת הקורונה הנדירה
גל ההפגנות בסין, נזכיר, החל ב-25 נובמבר במפעל האייפונים הענקי בעיר ז'נגז'ו, ומשם הוא התפשט לשלל ערים נוספות, בהן אורומצ'י שבחבל שינג'יאנג, הבירה בייג'ינג וגם שנגחאי, העיר המאוכלסת ביותר בסין. המשתתפים בהפגנות דרשו מהמשטר הקומוניסטי לחדול ממדיניות ה"אפס הדבקה" שלו שבמסגרתה הוא מתעקש להטיל סגרים והגבלות תנועה קשות בגין כל התפרצות קטנה של הנגיף. בחלק מההפגנות נשמעו קריאות לנשיא שי ג'ינפינג ולמפלגת השלטון הקומוניסטית להתפטר – קריאות מאוד לא שגרתיות בסין הדיקטטורית, שמקפידה בדרך כלל לדכא כל גילוי של מחאה.
בהודעתה הבוקר מסרה ועדת הבריאות הארצית של סין כי מעתה לא יידרשו הסינים להציג בדיקות קורונה שליליות ותו ירוק בסמרטפון, למעט באזורים רגישים במיוחד כמו בתי אבות ובתי ספר. גם הסגרים המוטלים בעקבות התפרצויות חדשות יצומצמו, ויתמקדו כעת בבניינים ספציפיים, בקומות ספציפיות ואפילו בדירות ספציפיות, ולא יורחבו לשכונות שלמות כפי שהיה עד כה. מי שיתגלו כנשאים של הנגיף ויהיו נטולי תסמינים או יסבלו מתסמינים קלים בלבד יוכלו להסתפק בבידוד בבית במקום להגיע לבתי חולים שדה, הסובלים מעומס רב של מטופלים ולעתים גם מתנאים תברואתיים ירודים.

7 צפייה בגלריה
סין הפגנות קורונה מחאה שנגחאי
סין הפגנות קורונה מחאה שנגחאי
כוחות הביטחון עוצרים מפגינים בשנגחאי, במהלך גל המחאה יוצא הדופן
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
סין הפגנות קורונה מחאה אוניברסיטה בייג'ינג
סין הפגנות קורונה מחאה אוניברסיטה בייג'ינג
מפגינים מניפים דפים לבנים במחאה בבייג'ינג. דפים ריקים הפכו לסמל המחאה, ובעזרתם מתלוננים המוחים על הצנזורה שאינה מאפשרת להם להשמיע ביקורת
7 צפייה בגלריה
סין מרכז הונג קונג מחאה על הגבלות ה קורונה תמיכה ב מפגינים בסין היבשתית
סין מרכז הונג קונג מחאה על הגבלות ה קורונה תמיכה ב מפגינים בסין היבשתית
דפים לבנים גם בהונג קונג
(צילום:gettyimages )
במסגרת ההנחיות החדשות, סגרים שיוטלו יימשכו לא יותר מחמישה ימים, אלא אם כן יתגלו נדבקים חדשים, ויוסרו ההגבלות על מכירת תרופות לצינון. נוסף על כך יורחב מבצע החיסון לאוכלוסייה המבוגרת, ויוסר האיסור על בתי עסק וחברות הסעות לפעול. בתי ספר שבהם אין התפרצות יחזרו ללימודים בכיתות.
הודעת הוועדה באה אחרי שבימים האחרונים הכריזו עוד ועוד רשויות מקומיות על צמצום ההגבלות. כך למשל ביום שני התירו בייג'ינג ולפחות 16 ערים נוספות לנוסעים לעלות לאוטובוסים ולרכבת התחתית בלי להציג בדיקת קורונה מ-48 השעות האחרונות – הפעם הראשונה זה חודשים שהותר להם לעשות זאת. במרכזי תעשייה כמו גואנגז'ו והונג קונג הותרה פתיחתם של שווקים ובתי עסק, והוסרו רוב הגבלות התנועה באזורים שאינם מוגדרים כעת כאזורי התפרצות.
אחרי שבתחילת החודש הגיע מספר הנדבקים היומי בסין ליותר מ-40 אלף, שיא מאז פרוץ המגפה, בימים האחרונים נרשמת ירידה עקבית, והיום דיווח המשטר הסיני על 20,764 נדבקים חדשים, רובם בלי תסמינים.

7 צפייה בגלריה
סין מונדיאל האוהדים לא עוטים מסכה קורונה
סין מונדיאל האוהדים לא עוטים מסכה קורונה
"קטאר על פלנטה אחרת?". הסינים ראו את האוהדים במונדיאל בלי מסכות
(צילום: gettyimages)
לתסכול הגובר של הסינים מהגבלות הקורונה תרמו בשבועות האחרונים גם שידורי המונדיאל מקטאר: המוני סינים נחשפו בהם שוב ושוב לעובדה שבעוד ארצם ממשיכה להטיל עליהם סגרי-קורונה המקשים מאוד את חייהם, הרוב המוחלט של העולם עבר למדיניות של "חיים לצד הנגיף", כפי שמשתקף מאלפי האוהדים המתועדים בטורניר הכדורגל כשהם אינם עוטים מסכות.
"יש מי שצופים במשחקי המונדיאל מהיציע בלי מסכות, ויש מי שנעולים בבית כבר חודש או נעולים בקמפוס שבועיים בלי יכולת לחצות את סף דלתם", כתב בסוף נובמבר ב"ווייבו" גולש אחד מגואנגדונג. "מי גנב את חיי? לא אומַר". משתמש אחר ב"ווייבו", גם הוא תושב סין, כתב שהוא מאוכזב מהמדינה שלו: "המונדיאל אפשר לרוב הסינים לראות מה המצב האמיתי בעולם ולדאוג למצבה הכלכלי של מולדתם", הסביר.

בסין משודרים משחקי המונדיאל בערוץ הממלכתי CCTV, אותו ערוץ שהלעיט את הקהל המקומי בדיווחים שליליים על מוות המוני וכאוס מוחלט שחוללה לכאורה מגפת הקורונה בארה"ב, יריבתה הגיאו-פוליטית הגדולה של בייג'ינג. באפליקציית המסרים המיידיים הסינית WeChat הופץ בחודש שעבר מכתב פתוח שבו פקפקו גולשים בפומבי במדיניות הקורונה של המשטר ושאלו אם ארצם "נמצאת על אותה פלנטה" כמו קטאר. בחלוף זמן מה מחקה הצנזורה הסינית את המכתב הזה מהרשת.
בימים הבאים הגיע מסין תיעוד המלמד כי הטלוויזיה הממלכתית החלה לצנזר קטעים מהשידורים מקטאר שבהם נראים אוהדים בלי מסכות.