שש משאיות בגדלים שונים יוצאות בהפרשי זמן משתנים מהאנגר נסתר בשטח הררי. בזו אחר זו הן משתלבות בכביש המהיר שמוביל מערבה, ללבנון. כל משאית בצבע אחר ובגודל שונה, נושאת לוגו של חברת מזון או תרופות. הנהגים נוסעים עם חלונות פתוחים, בלי טלפון נייד, ללא מכשירי קשר, ונצמדים לכלי רכב פרטיים או לאוטובוסים.
מפקד השטח של הפעולה נוהג ברכב מוביל שנוסע לפני המשאיות. הוא "פותח" את השטח, מוודא שאין "אורחים", בעיקר מהשמיים, והוא היחיד שבקשר עם מפקד ההברחה שנמצא בביתו הפרטי, צמוד לילדיו הקטנים, ברובע צפוף של דמשק. שניהם נמצאים במעקב סמוי מהקרקע ומהאוויר.
11 צפייה בגלריה
תקיפה באזור הגבול בין סוריה לעיראק
תקיפה באזור הגבול בין סוריה לעיראק
תקיפת שיירה באזור הגבול בין סוריה לעיראק, ארכיון
11 צפייה בגלריה
מערכת סטאר לייט
מערכת סטאר לייט
מערכת סטאר לייט
(צילום: התעשייה האווירית)
11 צפייה בגלריה
מערכת סטאר לייט
מערכת סטאר לייט
מערכת סטאר לייט
(צילום: התעשייה האווירית)
11 צפייה בגלריה
מערכת סטאר לייט
מערכת סטאר לייט
השליטה מקרון ההפעלה
(צילום: התעשייה האווירית)
לתקיפת השיירה בצורה בטוחה וללא נזק משני יהיה חלון זמנים מוגבל של דקות בודדות. לשם כך צריך סנכרון מורכב בין כוחות שונים, רובם אוויריים ובשליטה מרחוק.
למבצע כזה נדרשים יותר ממאה אנשי מודיעין בתפקידים שונים כדי לפענח, לתרגם, להאזין, לזהות פנים וסממנים זעירים, לפצח אנומליות ובתוך 20 דקות לכל היותר לחבר את עשרות חלקי הפאזל – כדי לתת אור ירוק לתקיפה.

סיכול נקי ומהיר – כמעט ללא התערבות אדם

זו רק דוגמה אחת ליכולות שנדרשות עבור ביצוע נקי וחלק של מבצע לסיכול התעצמות האויב בנשק מתקדם ומדויק. בשנים האחרונות גדלה המערכה שבין המלחמות (המב"מ), לכדי מפלצת ענקית אך שקטה שפועלת נגד התעצמות חמאס וחיזבאללה ומול ההתבססות האיראנית בסוריה.
צה"ל נאלץ לחדש את מלאי החימושים המדויקים שלו בשנים האחרונות, אחרי שהשתמש במבצעי המב"מ הרבים בכמות חימושים דומה לזו שמשתמשים בה במלחמה ממוצעת. מלחמה ללא הרוגים ישראלים, מטחים על העורף או הוצאות של מיליארדים על נזקים למשק.
במערכת הביטחון הבינו מזמן שללא טכנולוגיה שתסייע לאדם שבקוקפיט, לקצין בתא השליטה או למעפיל שבקרון ההפעלה – המבצעים הללו לא ישיגו את התפוקות וההישגים הנדרשים.
אחת המערכות שפותחו עבור משימות כאלו היא "סטאר לייט" של התעשייה האווירית. מדובר בשילוב בין טכנולוגיות האיסוף המודיעיני השונות - סיגינט, אלינט וקומינט (זיהוי אותות, תשדורות והאזנות), ויזינט (צילום מרחוק) ויומינט (מודיעין אנושי מסוכנים). השילוב כולל חיבור מדויק להיבט הגיאוגרפי של מיקום המטרה בעולם לבין תוכנה שמתיכה בתוך שניות את כל המידע שמועבר בשידור חי. כך נוצרת מעין יחידת מודיעין ותקיפה אוטונומית ממוחשבת, כמעט ללא התערבות אדם.
11 צפייה בגלריה
מל"ט הרון  התעשייה האווירית
מל"ט הרון  התעשייה האווירית
מערכת "סטאר לייט" של התעשייה האווירית. "האויב היום מסתתר היטב ויש לך אולי רגע כדי לתפוס אותו להפליל ולתקוף"
(צילום: התעשייה האווירית)
11 צפייה בגלריה
גיל ניר
גיל ניר
ניר. "המכונה יודעת לחבר בין כל מה שהמל"ט סורק בשטח לכדי תמונה מלאה"
(צילום: התעשייה האווירית)
"האויב היום מסתתר היטב, כמעט שלא מדבר, בקושי זז ויש לך אולי רגע לתפוס אותו, להפליל אותו כדי להצדיק את התקיפה, ולעשות את זה אחרי שבחרת ברגעים ספורים את החימוש הנכון ומהיכן לתקוף", אמר גיל ניר, מנהל פיתוח עסקי בחטיבת המודיעין של אלתא מהתעשייה האווירית.
"יצרנו פלטפורמה פתוחה עם קישוריות בין כל מערכות המודיעין לתשתיות מודרניות", הסביר ניר. "המשתמש מגדיר למכונה מראש מה הוא מחפש, כמו בגוגל, צבעים של כלי רכב, תווי פנים של המעורבים, סימנים אפשריים, לוחות רישוי, מילים מסוים שייאמרו. על מל"ט ההרון יש את כל סוגי המטעדים לאיסוף המודיעין הרב-תחומי הזה, והמכונה יודעת לחבר בין כל מה שהמל"ט סורק בשטח לכדי תמונה מלאה".

לאתר את אמא לפי השיחה שלה בטלפון

עד לפני 80 שנה המסלול במנחת עין שמר שבצפון השרון שימש את חיל האוויר הבריטי. כיום הבסיס רחב הידיים משמש כמפקדת החטיבה המרחבית מנשה, וגם יחידה רגישה של חיל האוויר.
ממתחם התעשייה האווירית ממריא מל"ט הרון גדול המיועד למשימות אסטרטגיות בטווחים של מאות קילומטרים. לאורך השנים הוא שירת כ-20 מדינות שונות, ובחיל האוויר הוא ידוע בגרסאותיו השונות בשמות "מחץ", "שובל" או "איתן".
11 צפייה בגלריה
 סטאר לייט
 סטאר לייט
מל"ט הרון. בשימוש של 20 צבאות זרים
( צילום: התעשייה האווירית)
11 צפייה בגלריה
 סטאר לייט
 סטאר לייט
מל"ט הרון עם סמל חיל האוויר הגרמני
( צילום: התעשייה האווירית)
בהאנגר בבסיס אנחנו מוצאים את אחד הדגמים החדישים שלו, עם סמל הצלב השחור המפורסם של חיל האוויר הגרמני. בקרוב הוא יוחכר לצבא גרמניה, בעסקה משולשת עם ענקית התעופה האירופית איירבאס. אחרים מהמל"טים הישראליים סייעו לאיתור השריפות שהשתוללו ברחבי יוון ולהשתלטות על הלהבות.
סימון נקודה על המפה, שבה נמצא בית ההורים בפרדס חנה הסמוכה, שולח את ההרון לאזור. אמא ואבא לא שומעים אותו, בטח לא רואים, אך מהקרון הממוזג אנחנו רואים אותם היטב.
הם יוצאים למרפסת, צועדים בגינה הסמוכה, וכל הזמן הזה הצלב עליהם והם לא מודעים לכך. כשאנחנו מדברים במקביל עם אבא, שזוהה בקלות, הוא תוהה: "אתם הולכים לתקוף אותי?".
11 צפייה בגלריה
 סטאר לייט
 סטאר לייט
מפעילים את המערכת החדשנית על גבי ההרון בישראל
( צילום: התעשייה האווירית)
"אפשר להגדיר מראש בקלות לסטאר לייט מהי אמא טיפוסית שאנחנו הולכים לחפש, וברגע שהיא תצא למרפסת ותדבר בטלפון הנייד נדע לזהות אותה לפי זה", הסביר ניר. "מנועי החיפוש והמיצוי של המערכת יבצעו לה גם תיוג גאוגרפי מידי לנקודת הציון שלה, והכל באפליקציה ידידותית כמו באנדרואיד".

למצוא מחט מהרבה ערימות שחת

הדגם החדש של מל"ט ההרון אוטומטי וקל להפעלה, ואפילו את נסיעת התובלה שלו מההאנגר למסלול הוא מבצע לבד, ללא התערבות המפעיל בקרון ההפעלה. בתוך דקות בודדות הוא כבר בגובה 9,000 רגל וניתן להפעיל אותו בקלות מקרון ההפעלה.
המל"ט שוקל עד טון וחצי, עם מוטת כנפיים של 16 מטרים ומערכות תקשורת לווייניות, כלומר בלתי מוגבלות. ניתן להתקין עליו גם מכ"ם ימי לאיתור מטרות בטווח של כ-200 מייל.
11 צפייה בגלריה
 סטאר לייט
 סטאר לייט
מל"ט הרון על המסלול. אפילו הנסיעה מההאנגר מבוצעת עצמאית
( צילום: התעשייה האווירית)
11 צפייה בגלריה
 סטאר לייט
 סטאר לייט
( צילום: התעשייה האווירית)
כיום הוא יכול לנסוק לגובה של 30 אלף רגל, ובגרסה הבאה הוא יגיע לגובה של 40 אלף רגל וניתן יהיה להפעילו רצוף במשך יותר מ-30 שעות כשהוא נושא מטעדים במשקל של עד חצי טון.
בזמן שהמל"ט יודע לתפעל את עצמו כמעט לבד, ומערכת סטאר לייט מנתחת ומזהה את המטרות לבדה, למפקד המשימה שבקרון נותר בעיקר לפקח ולקבל את ההחלטה הסופית. "תחשוב על אוטוסטרדה רחוקה שבה נוסעים אלפי מכוניות ויש לך חמש דקות למצוא את רכב היעד, ואתה יודע רק שהוא אולי בצבע אדום", הוסיף ניר. "זה לסרוק אלפי מכוניות בתנועה ולמצוא רק כמה עשרות אדומות".
"תמונת המודיעין בסטאר לייט מתעצבת אוטומטית תוך כדי המשימה, למשל לטובת משימות זיכוי או הפללה שעליהן יחליט המפעיל האנושי", הסביר ניר. "הסנסורים שעל המל"ט כה רגישים וגמישים שבקלות הם יכולים לקפוץ 100 קילומטרים מנקודה לנקודה במשימות האיסוף שלהם, בהתאם להתפתחות המשימה".
"זו למעשה קוגניציה דינאמית למניעת הטעיות ועם 'מנוע חוקים' שהאדם הגדיר מראש", אמר ניר והבטיח: "יש הרבה שחת, והסטאר לייט בוררת מחט מערימות השחת".