משרד החינוך פנה למשטרה ולמשרד לביטחון לאומי בבקשה לתגבר באופן מידיי את האבטחה במוסדות החינוך ברחבי הארץ, ולהציב מאבטח בבתי ספר שבהם לומדים פחות מ-100 תלמידים ומאבטח נוסף בבתי ספר בערים מעורבות ובבתי ספר עם יותר מאלף תלמידים.
בתדרוך לעיתונאים שקיים היום (ראשון) שר החינוך יואב קיש, מסר הממונה על הביטחון במשרד החינוך אריה מור כי האבטחה תוגברה בשלב זה באמצעות סיורי ניידות משטרה, כיתות כוננות והורים חמושים מטעם הרשויות המקומיות ואנשי פיקוד העורף. מור ציין כי ניתנה אפשרות להורים חמושים לסייע באבטחה בפתח הגנים ובתי הספר.
2 צפייה בגלריה
רסיסים ברמת השרון
רסיסים ברמת השרון
זירת נפילות רסיסים ברמת השרון
הכותרת
להפוך את עזה ל"שטח B נחות" | היום שאחרי המלחמה עפ"י יעקב נגל
19:59
השר קיש התייחס לירי הטילים היום למרכז ולשרון במהלך יום הלימודים, וציין כי עם מנהלות בתי הספר שבתחומם נמצאו רסיסים.
"אנחנו במדיניות משתנה בהתאם להנחיות פיקוד העורף וראינו איך גוש דן הפך לאזור שמחייב למידה במיגון", אמר קיש. "ראינו היום ניסיון של שיגור לאזור המרכז ולבתי ספר באזור רמת השרון. לא היו פגיעות, נמצאו רסיסים לאחר שיצאו מההתגוננות. תהליך ההתגוננות עבד כשורה. זה תפס את אחד מבתי הספר לקראת סיום הלימודים כשההורים הגיעו לאסוף את הילדים והם נכנסו יחד למרחבים המוגנים".
שר החינוך ציין כי ביום חמישי שעבר התרחש מקרה דומה ושגם שם תהליך ההתגוננות פעל כשורה. "אנחנו לקראת תקופה ארוכה של חוסר ודאות ברמת הסיכון ואנחנו פועלים בכפוף להנחיות פיקוד העורף", אמר קיש. "כשניתן יהיה אפשר להקל זו תהיה השאיפה וכשיחמיר נלך לכיוון ההחמרה".
בנוגע לצפי הארכת מצב החירום, אמר השר קיש "אף אחד לא יודע לתת תשובה כמה זמן זה ייקח. שבוע, שבועיים, שלושה שבועות או שלושה-ארבעה חודשים. מדובר בחודשים, מספיק זמן שמחייב מתן מענה. אני מניח שבעוד שבוע-שבועיים נתכנס לאיזו שגרה".
2 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
שר החינוך קיש
(צילום: אבי מועלם )
קיש ציין כי היום נפתח בית ספר חדש לילדי העוטף במבנה של יד ושם בשיתוף עם עיריית ירושלים. 350 ילדים מוסעים אליו מבתי המלון שבהם הם שוהים בבירה. השר אמר עוד כי השבוע יונחו מבנים יבילים להקמת בית ספר נוסף למפונים במועצה האזורית תמר.
"אנחנו לא מחכים לאישורי בנייה אלא מתקדמים הכי מהר שניתן. ההנחיה היא להתקדם במקביל, שום בירוקרטיה או רגולציה תעכב את הקמת המתקנים למפונים".
ממלא-מקום מנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני אמר כי "בימים אלה נעשים מאמצים לגייס עובדי הוראה, גמלאים, סטודנטים, פרחי הוראה ועובדי הוראה שילמדו במרכזי החינוך של התלמידים המפונים ויהוו צוותים קבועים שיתרמו לביטחונם ולחוסנם של התלמידים".
שמעוני הוסיף כי משרד החינוך מעודד תלמידי י"א-י"ב להתנדב בחקלאות ובמקומות אחרים בהתאם לצורך בכפוף להנחיות ושמירה על הנהלים ובהתאם לתרחישי הביטחון. "אנחנו רואים בזה ערך עליון לא פחות חשוב מכל למידה אחרת".
בבית הספר הבונים בקריית ביאליק, שמונה 700 תלמידים בכיתות א'-ו', החליטה הנהגת ההורים שלא לשלוח את הילדים בשל היעדר מיגון ראוי.
"בבית הספר 25 כיתות", סיפרה הילה אלגרבלי, יו"ר הנהגת ההורים בבית הספר. "יש שני מקלטים שעל פי התקן לא יכולים לאכלס את מלוא התלמידים, כאשר הזמן עומד ממילא על דקה להגיע למקלט ומרבית הכיתות לא מגיעות למקלטים בתוך דקה. נוצר מצב שחלק מהתלמידים בכיתות, בזמן אמת, יצטרכו לשבת בכיתה על הרצפה עם ידיים על הראש. אי אפשר לחזור לשגרה בכל מחיר על חשבון ביטחון הילדים. זה מעשה חסר אחריות בעיניי".