החשש מהקצנה של מתנחלים, האפשרות לקידום הסדר מדיני מול לבנון, וגם המימון של אונר"א: שר החוץ של צרפת סטפן סז'ורנה נועד היום (שני) בישראל עם מקבילו, השר ישראל כץ. זאת כחלק מביקור אזורי נרחב. סז'ורנה אמר כי סנקציות נגד מתנחלים קיצונים ננקטו בשלב זה לא רק ברמה הצרפתית - אלא גם ברמה האירופית.
"חשוב שנדבר על הרדיקליזציה של מתנחלים קיצונים שמתדלקים חלק מהחששות שלנו", אמר. כץ השיב: "אסור בשום פנים ואופן להשוות ולהעמיד באותה שורה את המתנחלים עם חמאס. מדינת ישראל היא מדינת חוק ונאכוף אותו נגד כל מי שמפר את החוק".
3 צפייה בגלריה
שר החוץ ישראל כ"ץ בפגישה  עם שר החוץ של צרפת סטפן סז'ורנה בירושלים
שר החוץ ישראל כ"ץ בפגישה  עם שר החוץ של צרפת סטפן סז'ורנה בירושלים
שר החוץ ישראל כץ בפגישה עם שר החוץ של צרפת, סטפן סז'ורנה
(צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ)
סז'ורנה חזר מביקור במצרים ובירדן. לדבריו, "יש שם ערבים מתונים. יש צורך בדו-שיח שיכלול רשות פלסטינית מחודשת עם מנהיגות חדשה". השר כץ הודה על הבחינה המחודשת של המימון לאונר"א, לאור הגילויים על השתתפות עובדיה בטבח 7 באוקטובר. הוא הבהיר כי החל לפעול עם אנשי משרד החוץ למציאת חלופות לארגון, כגון סוכנות המזון העולמית. בנוסף, הודה לסז'ורנה על מעורבותה על צרפת בתהליך העברת התרופות לחטופים בעזה, אך ביקש להפעיל לחץ נוסף על קטאר כדי לוודא שהתרופות אכן הגיעו ליעדן.
כץ הדגיש כי אם לא יימצא פתרון דיפלומטי ליישום החלטת 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם, לנסיגת חיזבאללה אל מעבר לנהר הליטאני בדרום לבנון, ישראל תפעל צבאית כדי להשיב את האזרחים המפונים לבתיהם. "הזמן אוזל למציאת פתרון דיפלומטי בדרום לבנון", אמר. סז'ורנה השיב: "לא נפתור כלום בלי דיאלוג מדיני אמיתי".
על ה"יום שאחרי" בעזה, אמר סז'ורנה: "העתיד של עזה קשור לגדה המערבית. עלינו להיערך לכך על ידי תמיכה ברשות הפלסטינית, שצריכה להתחדש ולהתפרס מחדש בהקדם האפשרי ברצועת עזה. עזה היא ארץ פלסטינית. כל זה יתאפשר אם ורק אם הסכסוך הישראלי-פלסטיני ייפתר באמצעות פתרון מדיני עם שתי מדינות שחיות בשלום זו לצד זו. ללא פתרון מדיני, לא יכול להיות שלום הוגן ובר-קיימא במזרח התיכון. זו העמדה הצרפתית".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה ביבי נתניהו בפגישה עם שר החוץ של צרפת סטפן סז'ורן,
ראש הממשלה ביבי נתניהו בפגישה עם שר החוץ של צרפת סטפן סז'ורן,
נפגש גם עם נתניהו
(צילום: Gil Cohen-Magen/Pool / AP)
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ראש האופוזיציה, פגישה נפגש עם שר החוץ של צרפת סטפן סז'ורנה מלחמה חרבות ברזל
יאיר לפיד ראש האופוזיציה, פגישה נפגש עם שר החוץ של צרפת סטפן סז'ורנה מלחמה חרבות ברזל
ועם ראש האופוזיציה לפיד
(צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)
סז'ורנה הוסיף: "ההסלמה היא גם אזורית. בלבנון - לשם אגיע מחר, בים האדום, באיראן, בעיראק ובסוריה. יש לנו קשרים פוליטיים ואנושיים היסטוריים עם לבנון ואנחנו מחויבים לביטחון ולריבונות של לבנון ולביטחון ישראל. אנו קוראים לאיפוק משני הצדדים, כל בחירה אחרת תוביל להתלקחויות שיהיו קטלניות עבור האזור".
שר החוץ הצרפתי הזכיר כי שלושה אזרחים של צרפת עדיין מוחזקים ברצועת עזה, וקרא לשחרור כלל החטופים. "נילחם על זה", אמר, "יש לשחרר את כל החטופים באופן מיידי. נמשיך לפעול גם למען הקורבנות שעברו התעללות מינית ב-7 באוקטובר. הכחשת הפשעים האלה היא מחפירה. צרפת תקצה 200 אלף אירו לעמותות ישראליות שמסייעות לנפגעות".
סז'ורנה הוסיף: "לאחר הפיגוע תמכנו בתוקף בזכותה של ישראל להגן על עצמה ופעלנו נגד מי שביצעו את הפיגועים הללו. באתי לכאן כידיד כי צרפת היא ידידה של ישראל. הידידות הזו מחייבת אותי לומר את האמת, אפילו את זו ששותפינו הישראלים עלולים להתקשות לשמוע: כבר ארבעה חודשים שהעזתים נמצאים תחת הפצצות, נצורים ומשוללי סיוע בסיסי ונאספים ליד רפיח. שום דבר לא יכול להצדיק טרגדיה כזו".
"הטרגדיה המתמשכת בעזה חייבת להיפסק, תוך ציות לחוק הבינלאומי והפסקת אש מיידית. סיוע נוסף צריך להיכנס כדי לשים קץ לסבל לאזרחים ולבני הערובה. נפעל למען המטרות הללו. עלינו גם למנוע כל סיכון להתלקחות בגדה המערבית. חשוב ביותר להימנע מכל החלטה או אמירה שעלולות לעורר אלימות. אלימות מתנחלים חייבת להיפסק בטריטוריות הפלסטיניות. אנו גם מגנים כל הצהרות אלימות שמעוררות שנאה פלסטינית. הצהרות אלו נפוצות יותר ויותר בישראל".