יותר מחודשיים וחצי חלפו מתחילת התמרון, וצה"ל ממשיך לגלות פרטים חדשים על מערך המנהרות העצום של חמאס. בכתבה מקיפה ב"ניו יורק טיימס", שעליה חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, נחשף כי בצבא מעריכים שברצועת עזה יש לא פחות מ-5,700 כניסות למנהרות.
גורמים ישראלים ולוחמים שהיו במנהרות, לצד גורמים אמריקנים בהווה ובעבר שמעורים בנושא, אמרו כי ההיקף, העומק והאיכות של המנהרות שנבנו על ידי חמאס הדהימו אותם. גם חלק מהמכונות שבהן נעשה שימוש בבניית התעלות, ותועדו בסרטונים, הפתיעו את צה"ל.
הכותרת
פחות צבא קטן וחכם, יותר מילואים | רון בן ישי
24:49
בדצמבר העריכו בצה"ל כי אורך כלל המנהרות מגיע ל-400 ק"מ. כעת כבר מעריכים גורמי צבא בכירים כי אורכן גדול בהרבה - בין 560 ל-720 ק"מ. שניים מהבכירים העריכו כי יש כ-5,700 פירים המובילים למנהרות.
לפי מסמכים שהגיעו ל"ניו יורק טיימס", בפגישה ב-2023 אמר בכיר בצה"ל כי המנהרות לא יהוו פקטור במלחמה עתידית מול חמאס, בגלל עוצמת צה"ל. זה כמובן הוכח אחרת לחלוטין.
מסמך מ-2022 הראה שחמאס השקיע מיליון דולר בדלתות למנהרות ובבתי מלאכה תת-קרקעיים בחאן יונס לבדה. לאחרונה העריך אגף המודיעין כי יש 160 ק"מ של מנהרות רק בחאן יונס, שם מתנהלת עיקר הלחימה כעת.

לפי מסמך אחר, מ-2015, חמאס השקיע 3 מיליון דולר במנהרות בעזה כולה, כולל כאלו שנבנו מתחת לתשתית אזרחית ואתרים רגישים כמו בתי חולים ובתי ספר.
בצה"ל אמרו כי זיהו שני סוגי מנהרות - כאלה המשמשות מפקדים וכאלה שנועדו לפעילים הזוטרים. המנהרות למפקדים עמוקות ונוחות יותר, מאפשרות שהייה למספר ימים רב יותר, ולעיתים יש בהן אריחים קרמיים. המנהרות האחרות "ספרטניות" יותר, ולעיתים אינן עמוקות.

בנוסף ציינו בצבא כי איתרו מסמכים ובהם רשימות של משפחות ש"אירחו" מנהרות בבתיהן הפרטיים. באחד המקרים, לוחמי צה"ל איתרו מפה של מנהרות בבית חאנון שבצפון הרצועה, והשתמשו בה לאיתור והשמדת מנהרות.
לוחם במילואים בחיל ההנדסה, ששוחרר בינתיים, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי פיקח על השמדת כמעט 50 מנהרות בבית חאנון. לדבריו, כולן היו ממולכדות. הוא אמר כי היחידה שלו איתרה מטענים חבויים בקירות, כולל כאלו שניתן להפעילם מרחוק.
לדברי אותו לוחם, מטען החבלה הגדול שאיתרו הוכן במפעל והיה עליו מספר סידורי. "אם היה מתפוצץ, הוא היה הורג את כל מי שנמצא במנהרה וסמוך לה", אמר.