"חיזבאללה ערוך ומוכן למלחמה בכל זמן שהוא, בטווח המיידי, ואינו חושש ממנה" – כך מעריך טל בארי, ראש מחלקת המחקר של מכון מרכז עלמא לחקר אתגרי הביטחון בצפון. בכנס שנערך אתמול (יום ה') בקיבוץ לוחמי הגטאות, בהשתתפות נספחים צבאיים מהעולם, נציגי שגרירויות ועיתונאים זרים לצד אנשי צבא בכירים בקבע ובמילואים, הציגו אנשי מרכז המחקר את הערכותיהם מול אתגרי המלחמה בחזית הצפון ובאיראן.

תמונת המצב שמסר בארי, בעת דיון במושב שבחן את כוונות ארגון הטרור השיעי ויכולותיו, לא הותירה אף אחד אדיש מקרב משתתפי הכנס. "עד כה בצה"ל לא פגעו במערכים המשמעותיים של חיזבאללה", ציין בארי, "גם אם תנסה הממשלה להביא להסכם דיפלומטי, הוא רק ידחה את המלחמה שתפרוץ ברגע שחיזבאללה ירצה ובתנאים שלו – להערכתי לכל המאוחר, בתוך שנתיים, עד לסוף שנת 2026".
בסקירתו הציג בארי את אתגרי הביטחון מול חיזבאללה ואת תמונת כוחותיו וארסנל החימושים שהוא ממשיך לפתח גם בימים אלה. "הבעיה העיקרית היא פרויקט הדיוק של חיזבאללה", טען. הוא הסביר כי ארגון הטרור הנתמך מאיראן לא רק מחזיק בטילים מדויקים ייעודיים כמו "פתח 110", שהם בעלי טווח של 350 ק"מ ורדיוס פגיעה של עד 10 מטרים, אלא משדרג במרכז CERS בסוריה את מערך הטילים הישנים שברשותו, כאלה שיוצרו באיראן בשנות ה-80 ומכונים "משמידים". במפעל ההסבה מותקנות עליהם מערכות לדיוק שיכולות גם לפגוע ביעדים במרחק של עד 125 ק"מ.
4 צפייה בגלריה
כנס בקיבוץ לוחמי הגטאות על ביטחון הצפון וחיזבאללה
כנס בקיבוץ לוחמי הגטאות על ביטחון הצפון וחיזבאללה
טל בארי בכנס בקיבוץ לוחמי הגטאות. "עד כה בצה"ל לא פגעו במערכים המשמעותיים של חיזבאללה"
(צילום: מרכז עלמא)
קצב הסבת הטילים הביא את חוקרי מרכז עלמא להעלות את הערכת האמל"ח שמחזיק חיזבאללה. "במקום מאות רקטות וטילים מדויקים ותחמושת מדויקת, חיזבאללה מחזיק כיום באלפים", מזהיר בארי. זאת, מתוך ארסנל חימוש בן כ-250 אלף אמצעי לחימה. טילים אלה ישוגרו במקרים רבים מתוך פירי שיגור תת-קרקעיים ומוסווים. עוד ציין כי אי-אפשר לשלול את האפשרות שבחיזבאללה ישתמשו גם בנשק כימי נגד כוחות הצבא המתמרנים.
לנוכח הדיווחים בישראל על הסגת לוחמי יחידת העילית של חיזבאללה, כוח רדואן, שהיו מוצבים עד 7 באוקטובר בגבול הצפון, והפגיעה המיוחסת לישראל בכ-9 מפקדים בכירים בכוח המיוחד, אמר בארי: "אנחנו מעריכים שכוח רדואן, אם ירצה, יכול עדיין לממש אופרטיבית תוכנית פלישה לצפון, שתהיה מצומצמת יותר עם כוח בן 100 ועד 200 פעילים ולשטח קטן יותר ממה שאליו נערך לפני מתקפת חמאס". זאת מאחר שאיבד את "אפקט ההפתעה" בחדירה וניסיונות כיבוש של יישובים בהשתתפות אלפי לוחמים מיומנים – תוכנית שהגה לפני מעל לעשור ואימצו בחמאס.
4 צפייה בגלריה
פעילי חיזבאללה בהלוויית אנשי הארגון שחוסלו בידי צה"ל
פעילי חיזבאללה בהלוויית אנשי הארגון שחוסלו בידי צה"ל
פעילי חיזבאללה בהלוויית אנשי הארגון שחוסלו בידי צה"ל בחודש שעבר. אפשרות של שימוש בנשק כימי נגד כוחות צבא
(צילום: AFP)
בעלמא מעריכים כי כשירות כוח רדואן לא נפגעה גם במאמצי החיסול של צה"ל, מאחר שהוא פועל ברציפות פיקודית וכדי לפגוע ביכולותיו נדרשים מעשים משמעותיים יותר. "רדואן מהווה עדיין אתגר וסכנה ברורה ומיידית בהקשר של פלישה כלשהי לשטח ישראל", אמר בארי.

"הסכם רק יקנה זמן"

על רקע התמשכות המלחמה בדרום ומדיניות הממשלה וצה"ל בניהול מערכה מוגבלת ומשנית בצפון, תחת כינויים כמו "קרב הגנה" ו"הגנה קטלנית", מזהיר בארי כי חיזבאללה עוסק בלמידה אינטנסיבית ומפיק לקחים מהלחימה של צה"ל במנהרות הטרור ברצועת עזה, ומיישם אותה ב"ארץ המנהרות" שכבר מוכרת לנו ממלחמת לבנון השנייה בשנת 2006. המנהרות נחצבו במימון ובהכוונה איראניים וצפון-קוריאניים. "לחיזבאללה בלבנון יש מנהרות שחוצות אזורים לדרום לבנון ומעבר לליטאני, והן מיועדות להעברת כוחות, כלי רכב ועוד", ציין. "הוא מחזיק בין השאר במנהרות טקטיות והתקפיות בתוך הכפרים הסמוכים לגבול, מנהרות תופת שייעודן להתפוצץ מתחת לכפרים ולכוחות, ומנהרות לשיגור טילים לעבר ישראל".
4 צפייה בגלריה
 נאום נסראללה במסגרת טקס לזכרו של מחמד רזא זאהדי
 נאום נסראללה במסגרת טקס לזכרו של מחמד רזא זאהדי
צופים בנאום חסן נסראללה במסגרת טקס לזכרו של מוחמד רזא זאהדי
(צילום: Mohamed Azakir / רויטרס)
בעוד ארצות הברית וצרפת מפעילות לחצים כבדים מאוד על ישראל שלא לצאת למערכה צבאית נגד חיזבאללה, ולהכריח את הממשלה להגיע להסכם הרחקת לוחמי הטרור ואמצעיו מהגבול, מעריכים אנשי המחקר במכון הגלילי כי בחיזבאללה יבקשו להגביר את האש בצל המאמצים להשגת הרגעה – וזאת כדי להשיג "תמונת ניצחון". "שום הסכם מדיני או דיפלומטי לא ימנע מחיזבאללה להמשיך ולפעול", הזהיר בארי, "כל הסכם כזה משמעותו היא קניית זמן, כאשר הצד היחיד שימלא את חלקו בהסכם הוא הישראלי בזמן שבחיזבאללה ימתינו למועד המתאים להם לפתיחת עימות מלא".
בהמשך העיסוק בנושא אתגרי המלחמה מול חיזבאללה הציג אלוף (במיל') גרשון הכהן, לשעבר מפקד הגיס הצפוני, את אסטרטגיית ארגון הטרור. "למה איראן וחיזבאללה הכריזו מלחמה על ישראל?" תהה הכהן. הוא הסביר כי "אי-אפשר לענות על השאלה מבלי להתייחס להיבט הדתי. חיזבאללה מונעים על-ידי ג'יהאד שבו אלוהים הוא חלק מתהליך קבלת ההחלטות. המאמין יכול להפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי ולפרקטיקה (אל-מוקוואמה)". לדבריו, משמעות האמונה בגאולה האיסלאמית בעיני חיזבאללה ומנהיג איראן חמינאי היא שהוא יזכה להתפלל ביום מן הימים במסגד אל-אקצא בירושלים, ו"כל השאר הוא אמתלה להילחם עד להשמדת ישראל".
4 צפייה בגלריה
כנס בקיבוץ לוחמי הגטאות על ביטחון הצפון וחיזבאללה
כנס בקיבוץ לוחמי הגטאות על ביטחון הצפון וחיזבאללה
שרית זהבי. "הסיוט שלי כתושבת הצפון הוא הפסקת אש שמחזירה אותנו ל-6 באוקטובר"
(צילום: מרכז עלמא)
את הכנס חתמה סא"ל (במיל') שרית זהבי, בכירה במודיעין לשעבר, הנשיאה והמייסדת של מרכז עלמא וחברת פורום דבורה. "בסופו של דבר, נצטרך להגיע להסדר מדיני בלבנון. זה יהיה מתואם – אם נרצה או לא – עם חיזבאללה", אמרה זהבי בפתח דבריה. "השאלה היא: איך זה ייראה? כדי לענות על השאלה הזו צריך להסתכל על הסדר קודם – החלטת מועצת הביטחון 1701. אין סמכות אכיפה, אין מנדט לאכיפה ויש ניסוח יפה לגבי פירוק נשק, אבל עברו 17 שנים וזה לא התקדם, וההחלטה מעולם לא יושמה".
בשעה שגורמים בינלאומיים מפעילים לחצים על חזרה להסדר שהושג ב-2006, אמרה זהבי כי אסור להתבסס עוד על הסדר שנכשל. "הסדר צריך להסתמך על החלטה 1559, שקוראת לפירוק כל המיליציות מנשקן. החלטה זו התקבלה ב-2004 ואינה קשורה לישראל כלל". היא שיתפה את משתתפי הכנס בסיוט הגדול שלה המשותף לרבים: "הסיוט שלי כתושבת הצפון הוא הפסקת אש שמחזירה אותנו ל-6 באוקטובר. לאמריקנים יש שעון מתקתק לסוף המלחמה – הבחירות שלהם. לנו יש שעון מתקתק לסוף המלחמה – תחילת שנת הלימודים הבאה. מהו השעון האיראני? אף אחד לא יודע".
זהבי מאמינה כי הישגים צבאיים - פעילות התקפית עצימה, שלא תביא למלחמה כוללת - הם האפשרות האופטימית ביותר לסיום מתקפת חיזבאללה על יישובי הצפון שננטשו מתושביהם וליצירת ההזדמנות הביטחונית להשבתם הביתה. מנגד, הסכם מדיני הוא התרחיש הפסימי והמסוכן בעיניה. "בכל מקרה, אסור להשאיר את היוזמה לטבח הבא בידי חיזבאללה, כך שיחליט מתי ואיך תיראה המערכה שהוא מתכנן לכיבוש הגליל", אמרה. "צריך לשלול מהם את היכולת להוציאו לפועל ועם זאת להיות מוכנים להגן על היישובים במקרה של ניסיון פלישה קרקעית. חשוב שנזכור – דין מטולה כדין ירושלים".