המונח "עלה בידי", שבו השתמש אמש (רביעי) ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו כשהודיע לנשיא המדינה יצחק הרצוג על הצלחתו לעמוד במשימת הרכבת הממשלה החדשה, מופיע בציבוריות הישראלית בערך מ-2019 - מאז הכניסה למשבר הפוליטי הממושך. ואולם, מדובר למעשה במונח שכלל לא קיים בחוק ונלקח מהמקום הלא נכון.
בחוק יסוד: הממשלה נכתב שחבר כנסת שעליו הוטלה מלאכת הרכבת הממשלה צריך להודיע לנשיא שהרכיב ממשלה. אין שם שום דבר שמסמן כי הוא צריך כביכול לומר לנשיא "עלה בידי". הוא צריך להודיע לנשיא שהרכיב ממשלה.
1 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו
נשיא המדינה יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו
הנשיא הרצוג וראש הממשלה המיועד נתניהו
(צילום: AFP)
עם זאת, בחוק מצוין גם שחבר הכנסת שעליו הוטלה מלאכת הרכבת הממשלה יכול להודיע לנשיא ש"אין בידו" לעשות זאת, כלומר לא עלה בידו להרכיב ממשלה. במילים אחרות: הוא כשל במשימה.
דקדוק בפרטים מגלה כי ה"אין בידו" הפך ל"עלה בידו" - ומכאן קיבל המונח מהצד השלילי את הפן החיובי, אף על פי שהוא כאמור לא מופיע בשום מקום. כלומר, השימוש במונח "עלה בידי" הוא ניסוח מוטעה ששאוב מניסוח החוק דווקא בגרסה השלילית של חוסר יכולת להרכיב ממשלה.
בנוסח המדויק של חוק יסוד: הממשלה נכתב: "הרכיב חבר הכנסת ממשלה, יודיע על כך לנשיא המדינה וליושב ראש הכנסת. עברה התקופה לפי סעיף 8 וחבר הכנסת לא הודיע לנשיא המדינה שהרכיב ממשלה, או שהודיע לו לפני כן שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהציג ממשלה והכנסת דחתה את הבקשה להביע בה אמון לפי סעיף 13(ד), יטיל הנשיא את התפקיד להרכיב ממשלה על חבר אחר של הכנסת שהודיע לנשיא שהוא מוכן לקבל את התפקיד, או יודיע ליושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להגיע להרכבת ממשלה, והכול בתוך שלושה ימים מיום שעברה התקופה או מיום הודעתו של חבר הכנסת שאין בידו להרכיב ממשלה, או מיום דחיית הבקשה להביע אמון בממשלה, לפי העניין. לפני שיטיל את התפקיד להרכיב ממשלה לפי סעיף זה, או לפני שיודיע ליושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להגיע להרכבת ממשלה, רשאי הנשיא לחזור ולהתייעץ עם נציגי סיעות בכנסת".
נתניהו הוא לא רק ראש הממשלה שכיהן הכי הרבה שנים בתפקיד, הוא גם מחזיק בשיא שלילי של המועמד שניסה הכי הרבה פעמים (ארבע) להרכיב ממשלה ו"לא עלה בידו". הסיכוי שמועמד בישראל יודיע "לא עלה בידי" להרכיב ממשלה אחרי שקיבל מנדט לכך, מתקיים רק בסיטואציות מאוד צמודות (שבהן אפשר לדמיין תוצאה אחת ולקבל תוצאה אחרת).
ואחרי כל זה, המקרה הכי דרמטי בהיסטוריית הפוליטיקה הישראלית של "אין בידי" אירע דווקא כשנתניהו כן הצליח. זה קרה אחרי שציפי לבני קיבלה מנדט אחד יותר ממנו, אך למרות זאת נתניהו היה זה שהרכיב את הממשלה. המקרה ב-2009 היה המשקף ביותר של הגוש הגדול ביותר לעומת המפלגה הגדולה ביותר.
פורסם לראשונה: 23:59, 21.12.22