בית המשפט בצרפת גזר היום (שישי) מאסר עולם על חסן דיאב (69), אזרח לבנוני-קנדי שהואשם בביצוע הפיגוע בבית הכנסת בפריז לפני כ-43 שנה, ב-3 באוקטובר 1980, במוצאי שמחת תורה. בפיגוע ההוא נרצחו ארבעה בני אדם, בהם עליזה שגריר, אזרחית ישראלית, ושלושה אזרחי צרפת. בפיגוע גם נפצעו יותר מ-40 בני אדם. אחר הצהריים, לאחר עשרות שנים של ציפייה, קושי בהשגת ראיות והתנצחויות משפטיות, סוף סוף הגיע פסק דין.
דיאב, פרופסור לבנוני-קנדי לסוציולוגיה, הורשע ברצח, ניסיון רצח והרס בנסיבות מחמירות בקשר למפעל טרור. בית המשפט הוציא צו מעצר נגד המחבל, שמתגורר באוטווה בקנדה, וטען כי היה בלבנון בזמן הפיגוע. דיאב, לפי פסק הדין, עמד מאחורי הפיגוע בבית הכנסת ברחוב קופרניק ברובע ה-16 היוקרתי של פריז, בעת שנמנה עם חוליית טרור של החזית העממית.
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בבית כנסת בפריז ב-1980
זירת הפיגוע בבית כנסת בפריז ב-1980
זירת הפיגוע בפריז, אוקטובר 1980
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
   חסן דיאב
   חסן דיאב
חסן דיאב. הורשע ונידון למאסר עולם, 43 שנה אחרי
(צילום: AFP)
קרול אנקונה, אזרחית צרפת שהייתה בבית הכנסת בזמן שהפצצה הופעלה וניצלה, הגיבה על הרשעתו ואמרה: "הגיע הזמן. אף פעם לא מאוחר מדי לעשות את הדבר הנכון". לפי האישום נגדו, דיאב הניח את הפצצה בתיק צד של אופנוע שחנה מחוץ לבית כנסת, בשעה ששהו בו יותר מ-300 מתפללים. הפיצוץ גרם לגג הזכוכית של בית הכנסת ליפול, וגם חלונות הבניינים הסמוכים נופצו.
במהלך השנים טענו החוקרים כי הפצצה תוכננה להיות מופעלת מיד לאחר סיום התפילה, כאשר המתפללים יצאו מבית הכנסת, אך הפעלתה התעכבה בכמה דקות - ואסון גדול אף יותר נמנע.
הפיגוע ההוא זעזע את צרפת, וגרם לרבבות לצאת לרחובות בצעדות הזדהות נגד אנטישמיות. קבוצות ניאו-נאציות הואשמו אז שהם עומדים מאחורי הפיגוע. לאחר מספר שבועות שללה המשטרה כי מי שעומד מאחורי הפיגוע הן תנועות ניאו-נאצית - והצביעה על האפשרות שמי שעומד מאחוריו היא החזית העממית לשחרור פלסטין.
3 צפייה בגלריה
עליזה שגריר שנרצחה בפיגוע בפריז לפני כ-43 שנה
עליזה שגריר שנרצחה בפיגוע בפריז לפני כ-43 שנה
עליזה שגריר שנרצחה בפיגוע בפריז לפני כ-43 שנה
ב-1999 דיאב זוהה לראשונה כחשוד על ידי הרשויות בצרפת, וב-2014, 34 שנים לאחר הפיגוע, חסן דיאב הוסגר מקנדה. הוא נעצר שש שנים קודם לכן בקנדה וניהל מאבק משפטי נגד הסגרתו לצרפת. דיאב הכחיש במשך השנים כל קשר לפיגוע וטען כי הרשויות המקומיות מבלבלות אותו עם אדם אחר.
לואי קפריולי, שוטר צרפתי שחקר את הפיגוע, אמר החודש לבית המשפט כי הוא "משוכנע שחסן דיאב הוא המחבל". דיאב שהה במעצר במשך יותר משלוש שנים, עד שהשופטים שדנו בתיק בעבר החליטו לבטל את האישומים, בטענה שהראיות נגדו דלות מדי. "אנחנו לא יכולים לשלול שחסן דיאב הוא המחבל", אמר אחד מהם לבית המשפט בשבוע שעבר.
דיאב שוחרר מהכלא ב-2018, לאחר ההחלטה לבטל את האישומים נגדו - ועזב מיד לקנדה. שלוש שנים מאוחר יותר, בית המשפט בצרפת ביטל במפתיע את ההחלטה - והורה להעמידו לדין. הרשויות בצרפת לא הוציאו הפעם צו מעצר בינלאומי, ודיאב הודיע שהוא לא יופיע למשפטו. עורך דינו הפציר בשופטים אתמול "להימנע מעיוות דין". יש לציין כי כשדיאב חזר לקנדה לפני כחמש שנים, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו הביע בו תמיכה. לכן גם כעת לא ברור אם קנדה תסגיר אותו מרצונה או אפילו תדחה בקשת הסגרה, כשזו תגיע.
"נבחן היטב את הצעדים הבאים, נראה מה הממשלה הצרפתית תבחר לעשות, מה בתי הדין הצרפתיים יעשו", אמר טרודו במסיבת עיתונאים היום. עם זאת הוא ציין: "תמיד נהיה שם כדי לעמוד על זכויות הקנדים". ראש מועצת הארגונים היהודיים של צרפת (CRIF) בירך על ההרשעה, והפציר בקנדה להסגיר אותו.
ברנרד כהן, עורך דינם של כמה מהנפגעים, נשמע פסימי כשנשאל על הסגרה אפשרית של דיאב. "בואו לא נשלה את עצמנו, הוא לעולם לא יוסגר מקנדה", טען. בניגוד לנפגעי מתקפות טרור מהעידן הנוכחי, ניצולי הפיגוע ב-1980 וקרובי משפחותיהם קיבלו מעט תמיכה כספית או פסיכולוגית מצרפת. אנקונה אמרה שהיא וניצולים אחרים גדלו עם טראומת הפיגוע. "אנחנו לא שוכחים כלום, אבל אנחנו מתקדמים קדימה", אמרה.