אחד השיאים במשפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, בדגש על תיק 4000 (פרשת בזק-וואלה) יתרחש מחר (ד') בבית המשפט המחוזי בירושלים. על דוכן העדים יתייצב מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר, שסומן על ידי צוות התביעה כאדם המרכזי שיוכל לאמת את התזה המשפטית שלפיה ראש הממשלה ושר התקשורת לשעבר נתניהו קיבל שוחד משאול אלוביץ' תמורת הטבות רגלוטוריות מרחיקות לכת שסידר לו ששוות מאות מיליוני שקלים.
2 צפייה בגלריה
פילבר. ההצגה הכי טובה בעיר
פילבר. ההצגה הכי טובה בעיר
פילבר. ההצגה הכי טובה בעיר
(צילום: מוטי קמחי)
אין פלא ששני צדדי המשוואה דרוכים. גם צוות התביעה שמציג את האס הלא בטוח שלו – עד המדינה פילבר – וגם צוות ההגנה הלוחמני שעומד מולם. לא ניתן להפריז בקלישאה שמחר תחל ההצגה הטובה בעיר וניתן יהיה לחתוך בסכין את האוויר באולם הדיונים .
מעבר לרחוב, מול בית המשפט, שוכן משרד המשפטים ובראשו משרדי היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. עבורם, אין מדובר רק במסירת עדות מרכזית. דבריו של פילבר, כל מילה וכל ניואנס שיאמרו מחר במסירת העדות חשובים לא רק לצורך הכרעת הדין. מהימנות, אמינות וטון עדותו של פילבר יקרבו את שני הצדדים לשלב הבא – האם ומתי ייכרת הסדר טיעון עם נתניהו ומה יהיה טבעו?
אין לשכוח שאת היוזמה לתחילת המשא ומתן על הסדר טיעון, לפני כחצי שנה, החל נתניהו בתיווכו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק. למרות הכחשות משני הצדדים, המשא ומתן התנהל גם על האותיות הקטנות.
נתניהו לא רצה להגיע לעדות פילבר, ואילו צוות התביעה, שמבין איזו מלחמת התשה עוד מצפה לו, רצה עסקה עם אמירה ציבורית מהדהדת – נתניהו יודה, יורחק מהחיים הציבוריים, והכל יראו שלא הגשנו כתב אישום לשווא.

לכן, במהלך חקירתו הראשית של פילבר, וביתר שאת בחקירתו הנגדית, ישובו נתניהו וצוותו לערוך הערכת מצב מחודשת – אם ללכת עד הסוף ולערוך הסדר טיעון, או ללכת עד הסוף המר לקראת גזר הדין בעוד כמה שנים.
אם במשפט רגיל ניתן לצייר את המאבק כדיכוטומי בין התביעה לנאשם, במשפט נתניהו נולד לו וריאנט עצמאי בדמותו של שלמה פילבר. הזמירות המיוחסות לו על מה צפוי לומר נראות כמו התפתחות מחוץ לרחם של הפרקליטות.
אין פלא שצוות התביעה, בראשות המשנה לפרקליט המדינה ליאת בן ארי והיועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט, החליטו להתחיל את הדיונים בבית המשפט בתיק 4000 המכונה "תיק הדגל" ולא בתיק 1000 (פרשת המתנות) שהבשיל עוד קודם להגשה. הם רצו לבסס את הקייס הכולל שלהם על התיק היחיד שבו מואשם נתניהו בקבלת שוחד. אבל הם גם חששו ממה שמתרחש עתה – זליגת העד המרכזי שלהם לכיוון הנרטיב של הסנגוריה.
החשש האמיתי הוא שפילבר לא יספק את הסחורה עליה התחייב במהלך חתימת עד המדינה – הפללת נתניהו בקבלת שוחד באמצעות שימוש במשאבי המדינה עליהם היה אחראי כדי לתת הקלות רגולטוריות לאלוביץ'.
2 צפייה בגלריה
ליאת בן ארי בבית המשפט
ליאת בן ארי בבית המשפט
ליאת בן ארי. החשש הגדול הוא שפילבר לא יספק את הסחורה
(צילום: יואב דודקביץ')
הסיבה לחשש של התביעה נובע משתי סיבות. פילבר בקטנה, וכן מקורבי נתניהו, מפציצים בחודשים האחרונים את הרשתות החברתיות ברמזים עבים כפיל שלפיהם פילבר עומד להתהפך על התביעה ולשנות כליל את הנרטיב שיציג בעדותו בבית המשפט. פילבר הוא בשר מבשרם החברתי של מקורבי נתניהו ושל אנשי ימין. הוא גם מתפרנס מקרבתם כיחצ"ן ואיש סקרים, וירצה להמשיך לעבוד עמם.
אם לא די בכך, בשבוע שעבר, לאחר שעבר "שיחת רענון" בפרקליטות לקראת עדותו, ולאחר עדותה הלא קוהרנטית של היועצת המשפטית לשעבר של משרד התקשורת דנה נויפלד, צייץ פילבר שתזת התביעה "הזויה", ואת המשפט הגדיר כ"טרלול" שנעזר ב"יריב נחוש ומלא שנאה".
כל אלה מילאו את צוות התביעה אימה, ובעיקר איבוד עשתונות. בימים האחרונים מלאה התקשורת במה שנראה כתדרוכים מטעם צוות התביעה. המסרים היו אחידים ומדוקלמים ושדרו לפילבר שכדאי לו להיצמד לעדותו בחקירה. נרמז לו שעדיין תלוי ועומד נגדו תיק פלילי.
במקום להבהיר לפילבר מה מצבו המשפטי ומה מתחייב ממנו - האוויר זוהם בהפרחת מסרים בוטים ומאיימים
במקום להבהיר לפילבר בשיחות פנימיות תקיפות ולגיטימיות מה מצבו המשפטי ומה מתחייב ממנו, זוהם האוויר בהפרחת מסרים בוטים ומאיימים שמעידים דווקא על חוסר ביטחון של צוות התביעה.
מה שעצוב הוא שכך הדרדר צוות התביעה לרמת מנהגיו הפסולים של נתניהו. הופעתו לפני שנה עם צוות שריו בבית המשפט המחוזי, האיומים המתמידים על פילבר מצד הביביסטים, פעילות היתר של צוות ההגנה שמנסה לקבע נרטיב שהתיק קרס.

לכן, הופעתו של נתניהו מחר באולם המשפט בזמן עדותו של פילבר, שהיא מהלך לגיטימי, נחזית יותר כמו עוד פרק ב"סופרנוס" מאשר פעילות של נאשם שמבקש בסך הכל לעמוד על עדותו של עד מדינה מרכזי כדי לשפר את טיעוני החקירה הנגדית.
אין ספק ששופטי התיק חיים בתוך עמם. הערותיהם במהלך המשפט, גם אם מבודחות, מגלמות את מודעותם למאבק היומיומי של שני הצדדים למשפט גם מחוץ לאולם, בעיקר בזירה התקשורתית. בסופו של דבר, עם כל רעשי הרקע, הסביבה הפסיכולוגית והציבורית שאופפת את המשפט הזה, רק ראיות ינחו אותם.
גם אם פילבר יספק את הסחורה לפרקליטות, או לנתניהו, ובעיקר לעצמו, עיני השופטים לא טחו מראות. בפניהם תוצגנה כל העדויות הקשורות בפילבר ובהתנהלותו בפני מוסדות אכיפת החוק. הם ישימו לב בעיקר לתרומה שיישא לגבי מודעותו או אי-מודעותו של נתניהו לכך שהוא מקבל שוחד בתמורה לפעולות שהפעיל בתחום סמכותו. השופטים יחברו זאת למארג העדויות הכוללות בתיק, ולבסוף יושפעו רק מהתרשמותם, מהחוק ומהתקדימים המשפטיים.