הפריימריז הדמוקרטיים והרפובליקניים במישיגן הסתיימו הלילה (רביעי) כצפוי בניצחונות קלים של ג'ו ביידן ודונלד טראמפ, אבל לא היו לגמרי נטולי דרמה.
בצד הדמוקרטי, השאלה המרכזית הייתה מה יהיה אחוז המצביעים שבמקום להצביע לנשיא יבחרו באפשרות "לא מחויב" - במדינה בעלת האוכלוסייה הערבית והמוסלמית הגדולה בארה"ב. בחירתם להגיע לקלפי ולהצהיר כי הם נמנעים מתמיכה בנשיא היא דרכם למחות נגד מדיניותו של הנשיא האמריקני במהלך המלחמה בעזה. הם ביקשו להעניש אותו על מה שהם מגדירים "התמיכה הבלתי-מסויגת של הממשל במתקפה של ישראל בעזה".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן הצבעת מחאה ערבים מישיגן ארה"ב
ג'ו ביידן הצבעת מחאה ערבים מישיגן ארה"ב
ביידן ומצביעה שהגיעה לקלפי בדירבורן. גם היא בחרה "לא מחויבת"
(צילום: REUTERS/Rebecca Cook, EPA/SHAWN THEW)
נכון לרגע סגירת הקלפיות השיג ביידן 79% מהקולות, כאשר 16% הצביעו "לא מחויב" - אחוז שתאם את הציפיות, וכנראה לא מספיק כדי להשפיע על הקמפיין של הנשיא.
לשם השוואה, בפריימריז של 2012, אז הנשיא הדמוקרטי היה ברק אובמה, הצביעו 11% מהדמוקרטים במישיגן "לא מחויב". מרבית המצביעים שנמנעו הפעם הגיעו מדירבורן, פרבר של דטרויט שלמעלה מ-50% מתושביו מוסלמים, ומאזור אן ארבור בו נמצאת אוניברסיטת מישיגן.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז דמוקרטיים מישיגן מצביעים מחאה "לא מחויב" מחלקים עלונים עם קריאה להצביע כך
ארה"ב פריימריז דמוקרטיים מישיגן מצביעים מחאה "לא מחויב" מחלקים עלונים עם קריאה להצביע כך
עלוני מחאה נגד ביידן במישיגן
(צילום: JEFF KOWALSKY / AFP)
הפריימריז הדמוקרטיים כשלעצמם נתפסים הפעם כהתמודדות לפרוטוקול בעיקרה: מול ביידן, כנהוג כאשר נשיא מכהן רץ לקדנציה נוספת, לא מתמודד שום מועמד בעל שם, והוא צפוי לשייט בלי שום בעיה לבחירות בנובמבר. לפי כל הסימנים הוא יפגוש בבחירות את הנשיא לשעבר טראמפ, בשחזור של הקרב ב-2020.
הפריימריז הדמוקרטיים אמנם לפרוטוקול, אלא שלמישיגן עצמה יש חשיבות רבה: המועמד שינצח בה בנובמבר יזכה ב-15 אלקטורים, מספר גדול שיכול להכריע את הבחירות, ומכיוון שמדובר ב"מדינה מתנדנדת", כזו שצפוי בה קרב צמוד, המועמדים נלחמים בה כבר מעכשיו על כל קול.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז דמוקרטיים מישיגן מצביעים מחאה "לא מחויב" סעיד ואשתו עאישה שהצביעו כך
ארה"ב פריימריז דמוקרטיים מישיגן מצביעים מחאה "לא מחויב" סעיד ואשתו עאישה שהצביעו כך
מישיגן מדינה "מתנדנדת", והמועמדים נלחמים על כל קול
(צילום: REUTERS/Rebecca Cook)
בבחירות הקודמות, ב-2020, ניצח ביידן במישיגן בפער של פחות מ-2.8%, וסקרים מהחודשים האחרונים הראו שכעת הוא נמצא שם בפיגור אחרי טראמפ. אם הקהילה הערבית והמוסלמית תפנה לו את גבה, סיכוייו ייפגעו מאוד.
בצד הרפובליקני הוביל טראמפ על ניקי היילי בפער של 31-65 עם סגירת הקלפיות, בערך בהתאם לסקרים, אך הפער צפוי לגדול. הנתון המעניין כאן, כמו בפריימריז קודמים, הוא שאחוז לא מבוטל של רפובליקנים הצביע לאלטרנטיבה לטראמפ.