2 צפייה בגלריה
המכון הלאומי לרפואה משפטית אבו כביר
המכון הלאומי לרפואה משפטית אבו כביר
המכון לרפואה משפטית באבו כביר
(צילום: נדב אבס)
קרובי קורבנות התלוננו, המכון החשוב יפעל גם ביום המנוחה היהודי: שר הבריאות ניצן הורוביץ הנחה להרחיב את ימי העבודה של המכון לרפואה משפטית באבו כביר על מנת לאפשר נתיחות פורנזיות בשבתות ובמועדי ישראל, לתת שירות מהיר ככל הניתן למשטרה ולפרקליטות, ולכבד את משפחות הנפטרים הממתינות להבאת יקיריהן למנוחות בהקדם בהתאם למסורת ולדת.
המהלך שיישומו יחל עד לסוף השנה וימומן במסגרת תקציב המשרד, התקבל לאחר שנים ארוכות של התעלמות מהסוגיה, ועוול הנגרם למשפחות רבות הממתינות שעות ארוכות לקבלת מענה על מועד הלוויית יקיריהם.
2 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ באולפן ynet
ניצן הורוביץ באולפן ynet
שר הבריאות הורוביץ
(צילום: קובי קואנקס)

ח"כ וליד טאהא (רע"מ) וחברי כנסת מהרשימה המשותפת פנו לשר הורוביץ כמה פעמים בחודשים האחרונים על מנת לאפשר קיום נתיחות בסופי השבוע, ובכך להקל על משפחות מוסלמיות ולאפשר קבורה בהתאם למנהג הדת. מאחר שהמכון לא פועל באופן סדיר בשבתות וחגים, הן נאלצו להמתין שעות וימים.
המרכז הלאומי לרפואה משפטית, שמו הרשמי של המכון, הוא המוסד היחיד בישראל שמבצע נתיחות פורנזיות. הוא עובד בהתאם להנחיות המשטרה והפרקליטות, ואין לו שום חלופה אחרת.

תלונות נגד המכון אחרי האסון במירון

הבעייתיות בסגירתו של המכון ביום המנוחה בלטה בין היתר לאחר האסון בהילולת רבי שמעון בר שמעון בר יוחאי במירון באפריל השנה שבו נספו 45 בני אדם. קרובים של כמה מהקורבנות מתחו בעבר ביקורת על התנהלות המכון משום שהליך שחרור הגופות לקבורה היה איטי ומסורבל.
במכון טענו אז מנגד כי תוכניות להקמת מבנה חדש במתחם בית החולים אסף הרופא בצריפין תקועות, ושבישראל יש רק שמונה רופאים משפטיים, אף על פי שלפי התקינה המומלצת אמורים להיות 45 רופאים שעוסקים בתחום.
ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר בתגובה להחלטה להפעיל את המכון לרפואה משפטית בשבת: "המכון לרפואה משפטית הוא חלק מהמערך הממשלתי של מדינת ישראל ודינו כמו כל שלוחה של הממשלה או לשכה ממשלתית הסגורה בשבת קודש. המשמעות היא כי העובדים ייאלצו לעבוד בשבת קודש.
"אל הפנייה לפתיחת המכון בלילות השר לא נענה, אך לפתוח את המכון בשבת - לזה הוא כן נענה. לא מדובר כאן ברפואה דחופה אלא ברפואה משפטית לאחר המוות. לפני ששר הבריאות מטפל בנפטרים, שידאג ויפעל להמעיט את הנפטרים לא עלינו בטיפול ראוי בבתי החולים הקורסים וכשלי משבר הקורונה".