1 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
"לא עוד הנחיות אנו צריכים, אלא שיח חינוכי אמתי וכן". קיש
(צילום: יריב כץ)
264 מנהלי בתי ספר פנו לשר החינוך יואב קיש במכתב שבו הביעו את דאגתם מהמהפכה המשפטית שמקדמים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין. "אנחנו קוראים לך לסייע לנו ולפעול על מנת לשמור על ערכיה של מערכת החינוך", כתבו המנהלים.
"במדינה כמו שלנו, בה מתערבבים יחד תפוצות, קהלים ותפישות עולם שונות, נדרשת מחויבות להסכמה רחבה ותחושת שותפות על מנת להמשיך ולהחזיק את הדבק שמאחד בינינו, כתנאי להישרדותנו", כתבו המנהלים במכתבם. הם הדגישו כי המקורות המנחים אותם בבואם להנחיל לתלמידיהם את ערכיה הדמוקרטיים של המדינה ואת חשיבות ההסכמיות הרחבה – חוק החינוך הממלכתי, מגילת העצמאות ולימודי אזרחות לחקיקה המשפטית של הממשלה – אינם עומדים בקנה אחד ואף סותרים את השינויים המשפטיים המוצעים היום.
בהתייחס למגילת העצמאות, הם ציינו כי "עולה חשש שהשינויים המשפטיים יעניקו לרשות המבצעת את הכוח לחרוג מהעקרונות והערכים הללו, שמהווים את הבסיס המשותף הרחב ביותר לבני הארץ הזו, מה שיחריף את התהליך בו אנו הופכים מחברה פלורליסטית לחברה מקוטבת ושסועה". לדבריהם, חוק החינוך הממלכתי קובע בין היתר כאחת המטרות "להנחיל את העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל ואת ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ולפתח יחס של כבוד לזכויות אדם, לחירויות היסוד, לערכים דמוקרטיים, לשמירת החוק ולהשקפותיו של הזולת, וכן לחנך לחתירה לשלום ולסובלנות ביחסים בין בני אדם ובין העמים".

כמו כן, הם ציינו כי השינויים המוצעים בחוקים "אינם עומדים בהלימה עם ערכיה הדמוקרטיים של המדינה ואף סותרים חלק ממטרות החינוך הקבועות בחוק. וראה בעניין זה מטרה נוספת הקבועה בחוק – להעניק שוויון הזדמנויות לכל ילד וילדה, לאפשר להם להתפתח על פי דרכם וליצור אווירה המעודדת את השונה והתומכת בו".
המנהלים ציינו חוזר מנכ"ל המתייחס לצורך בלמידה משמעותית וקובע כי "מדינה דמוקרטית שואפת להסכמיות בין אזרחיה אודות ערכי היסוד שלה ומאפייניהם, הסכמיות שבלעדיה עצם קיומה נתון לעתים בסכנה. החתירה להסכמיות בחברה דמוקרטית מחייבת דיונים מוסריים, חברתיים ופוליטיים מתמידים. השיח הפתוח, הכולל גם ליבון של נושאים השנויים במחלוקת בין האוחזים בדעות מנוגדות, הוא בלבה של התרבות הפוליטית הדמוקרטית ובמרכזה של התרבות היהודית מאז העת העתיקה. המציאות הנוכחית מקשה על מלאכת התווך החינוכי שמערכת החינוך נדרשת לעשות. חובתנו לפי הוראות משרד חינוך מאז ומעולם להנחיל לתלמידינו ולהסביר שהדרך היא דרך של הסכמיות רחבה בין הפלגים בחברה שלנו".
המנהלים הוסיפו כי תוכנית הלימודים באזרחות שנכתבה על ידי ועדת מקצוע ממלכתית, מגדירה את עקרונות הדמוקרטיה כולם ומושגים חשובים נוספים, בהם הגבלת השלטון ובתוכה רעיון הפרדת הרשויות, זכויות האדם והמיעוטים ועצמאות הרשות השופטת. "הרפורמה העומדת על שולחן הכנסת בנוגע להחלשת כוחה של מערכת המשפט והעימות חסר התקדים בין הרשות המבצעת לשופטת מעמידים את מערכת החינוך שחייבת ליישם את הוראות החוק, תוכניות החינוך והנחיות חוזרי המנכ"ל במצב חמור וקיצוני", כתבו.

"לא עוד הנחיות אנו צריכים, אלא שיח חינוכי אמתי וכן, על הקשיים שצפים בחברה הישראלית ועל מטרות החינוך המופיעות בחוק ומחייבות את כולנו ועל הפערים הנפערים בחברה ובמערכת החינוך, על מנת שנוכל בלב שלם להגיד שעשינו את כל מה שאפשר כדי לעצור את הקרע שהולך וגדל בנו כעם", הם הוסיפו. "אנו קוראים לך לסייע לנו לפעול על מנת לשמור, במציאות הנוכחית, על ערכיה של מערכת החינוך כפי שמוגדרים בחוק החינוך הממלכתי, בחוזרי המנכ"ל ואף במגילת העצמאות ועל מטרות החינוך המוגדרות בחוק ומוטמעות בספרי הלימוד. ערכים אלה הינם, בין היתר, שמירה על עקרון הפרדת הרשויות, ועצמאות כל אחת מהרשויות וכן הגנה חסרת פשרות על זכויות האדם".
רון חי, אחד מיוזמי המכתב, אמר כי "המטרה שלנו בכתיבת המכתב היא לשמור על מערכת החינוך הממלכתית. אם החוקים המדוברים יעברו כולם במתכונת הנוכחית, מערכת החינוך תעמוד בסתירות שיביאו להתפוררות שלה. כמנהלי בתי ספר אנחנו תומכים בממשלה, הצלחתה היא הצלחה שלנו. המהלך הנוכחי משאיר את מערכת החינוך נבוכה אל מול סתירות תהומיות שנוצרות".
לדברי חי, "חוק חינוך ממלכתי דורש מאיתנו המנהלים לחנך לערכי דמוקרטיה ולהסכמיות רחבה, ההפך ממה שקורה כעת. החוקים האמורים עומדים בסתירה מוחלטת לתוכנית הלימודים שמגדירה את עקרונות הדמוקרטיה כתנאי בסיסי לקיומה של דמוקרטיה. מצב בו הממשלה לא תוכל להיבלם על ידי אף רשות אחרת מפרק את רעיון הפרדת הרשויות אותו כל אחד מאיתנו לומד בשיעורי אזרחות זה 75 שנים. אנחנו חיים את השטח, פוגשים את המציאות יום-יום ורואים את הקרע בעם הולך וגדל ואנחנו חוששים לעתיד החברה שלנו".
מתן ראב"ד, מנהל בית ספר בירושלים, הדגיש כי המנהלים מדברים בתור מנהיגים חינוכיים ולא בשם בתי הספר. "אנחנו לא יכולים לעמוד מהצד ולראות את מה שקורה לחברה שלנו. אנחנו רוצים ומאמינים שחשוב להגיע להסכמה רחבה ולשמור על אחדות עם ישראל", אמר.