2 צפייה בגלריה
פוטין, בנט וזלנסקי
פוטין, בנט וזלנסקי
פוטין, בנט וזלנסקי
(צילום: יואב דודקוביץ', AP, רויטרס)
בשיחה עם נשיא רוסיה פוטין, ראש הממשלה בנט אמנם העביר את בקשת נשיא אוקראינה זלנסקי לאפשר פינוי הומניטרי של אזרחים מהעיר מריפול. עם זאת לא מדובר בחידוש מאמצי התיווך של בנט בין הצדדים, אלא היענות נקודתית של בנט לבקשתו של זלנסקי. ואכן, בעקבות השיחה הודיע הקרמלין כי ייאפשר מסדרון הומניטרי של האו"ם ושל הצלב האדום.
בקרמלין כתבו: "שני המנהיגים החליפו דעות על המצב באוקראינה. הצבא הרוסי מוכן להבטיח יציאה בטוחה של אזרחים, ושלטונות קייב צריכים לתת הוראה לחמושים באזובסטל להניח את נשקם".

השיחה בין נפתלי בנט לוולדימיר פוטין התקיימה בעקבות שיחת הטלפון של זלנסקי לבנט בערב יום העצמאות, שבה ביקש מראש הממשלה להתערב במציאת פתרון הומניטרי לפינוי ממפעל "אזובסטל". ראש הממשלה אמר לזלנסקי בשיחה כי ינסה לסייע, ולאחר מכן ביקש לתאם שיחה עם פוטין, והיא התקיימה אתמול (חמישי) אחר הצהריים.
בשיחה בירך פוטין את ראש הממשלה ומדינת ישראל לרגל יום העצמאות, ולקראת סופה הוא גם ביקש להביע התנצלות על דבריו של שר החוץ שלו סרגיי לברוב השבוע. לברוב אמר בריאיון לטלוויזיה האיטלקית כי לצורר הנאצי אדולף היטלר היו שורשים יהודיים וכי "גדולי האנטישמים הם יהודים".
2 צפייה בגלריה
סרגיי לברוב
סרגיי לברוב
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. פוטין התנצל על אמירותיו
(צילום: AP)
ראש הממשלה אמר לו שהוא מקבל את ההתנצלות מתוך הכרות עם עמדותיו של פוטין לאורך השנים בנוגע לעם היהודי ולשואה. השניים ציינו את העובדה שגם בישראל, שבה גרים וטרנים שלחמו במלחמת העולם השנייה, מציינים את 9 במאי, יום הנצחון על הנאצים.
בהודעה הרשמית שפרסם הקרמלין על השיחה לא הוזכר גינוי לדבריו של לברוב או התנערות מהם - אך הודגש כי השניים שוחחו על היחסים הידידותיים בין רוסיה לישראל ובהמשך ה"קשרים המועילים" בין הנהגת שתי המדינות. "ערב יום הניצחון במלחמה הפטריוטית הגדולה (הכינוי הרוסי למלחמת העולם השנייה, א"א) שנחגג ברוסיה ובישראל ב-9 במאי, הדגישו ולדימיר פוטין ונפתלי בנט את המשמעות המיוחדת של תאריך זה עבור העמים בשתי המדינות, המשמרים בקפידה את האמת ההיסטורית על אירועים של אותן שנים ומכבדים את זכרם של כל הנופלים, כולל קורבנות השואה", כתבו הרוסים.
"נשיא רוסיה הזכיר שמתוך ששת מיליון היהודים שעונו בגטאות ובמחנות ריכוז ונהרגו על ידי הנאצים במהלך פעולות ענישה, 40% היו אזרחי ברית המועצות, וביקש להעביר איחולי בריאות ורווחה לווטרנים בישראל", הוסיף הקרמלין וכתב כי "נפתלי בנט, בתורו, ציין את תרומתו המכרעת של הצבא האדום לניצחון על הנאציזם".