במחנה הקיץ בלבוב נגלה לעיני המבקרים מחזה יוצא דופן: ילדים דוברי אוקראינית לובשים חולצות עם כיתובים בעברית ודגל מדינת ישראל, ומתאמנים בקרב מגע ביוזמה של מתנדבי ארגון "לב אחד", שרצו להעניק לילדי לבוב מסגרת לחודשי הקיץ ולספק תעסוקה למורים מקומיים.
4 צפייה בגלריה
מחנה קיץ ב אוקראינה
מחנה קיץ ב אוקראינה
קרב מגע, חינוך גופני וכלים חשובים להתמודדות עם טראומה. פעילות במחנה
(באדיבות לב אחד )
4 צפייה בגלריה
מחנה קיץ ב אוקראינה
מחנה קיץ ב אוקראינה
60,000 ילדים פליטים בלבוב, ללא מסגרת. פעילות במחנה הקיץ
(באדיבות לב אחד )
המחנה יתקיים עד סוף החודש ובמסגרתו יותר מ-100 ילדים אוקראינים יקבלו תכנים מעולמות אומנויות לחימה, לרבות "קרב מגע", חינוך גופני ובנוסף כלים חשובים להתמודדות עם מצבי טראומה ומצבים מאתגרים אחרים מתחום בריאות הנפש.
"בנוסף להשפעה על הילדים עצמם, התכנית תשפיע גם על מורים ומורות אוקראינים שיועסקו מחדש ויוכלו לשפר את מצבם", סיפר תומר דרור, מייסד שותף ומנכ"ל הארגון. הארגון הוקם על ידי בוגרי מדרשת "עין פרת" בשנת 2005, כדי לסייע למפונים מגוש קטיף. מאז הפעיל הארגון עשרות אלפי מתנדבים במצבי חירום מגוונים בישראל.
לאחר פרוץ המלחמה באוקראינה, הארגון שלח מעל 200 מתנדבים ישראלים למשימות הומניטריות באוקראינה ובפולין. "יזמנו את המחנה בעקבות פנייה של ראש עיריית לבוב, שהסביר לנו כי בעיר ישנם כ-60,000 ילדים פליטים, שאין להם שום מסגרת לקיץ. צוות המדריכים הישראלי, האוקראיני, וגם הילדים, לובשים חולצות מחנה שעליהם לוגו מדינת ישראל ודגל ישראל. ככה נראה 'אור לגויים'", אמר דרור.
4 צפייה בגלריה
מחנה קיץ ב אוקראינה
מחנה קיץ ב אוקראינה
"להעצים את עמידתנו כיהודים וישראלים לצד האוקראינים". שיעור במחנה הקיץ
(באדיבות לב אחד )
בארגון "לב אחד" מקווים שיצליחו לגייס כספים ויגדילו את מספר הילדים המשתתפים במחנה ל-200 לפחות. במחנה שבעה מדריכים ישראלים שמתחלפים, חלקם מתמחים באומנויות לחימה. "אחת ממטרות המחנה היא לתת תעסוקה לאוקראינים, מתוך הבנה שמסגרת חינוכית לילדים ותעסוקה למבוגרים הם הכלים הכי משמעותיים למניעה והתמודדות עם טראומה. ראש העירייה דיבר איתנו בעיקר על חוסן מנטלי ופיזי. קרב מגע עונה במידה מסוימת על שניהם. אבל חשוב לציין שהחוסן הפיזי הוא ממש לא רק קרב מגע, אלא גם ובעיקר אימון וחינוך גופני בשטח", הוסיף דרור.
דרור סיפר ל-ynet על המטרות הבאות של מחנה הקיץ: "בכוונתנו להעמיק את שיתוף הפעולה עם ראש עיריית לבוב ולהעצים את עמידתנו כיהודים וישראלים לצד האוקראינים במצב הקשה שלהם. אני גאה מאוד במדריכים שלנו, בצוות, ומודה לשותפים שלנו שבתמיכתם מאפשרים לנו לתת תקווה לילדים הפליטים באוקראינה ולהביא כבוד למדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
מחנה קיץ ב אוקראינה
מחנה קיץ ב אוקראינה
"הילדים צריכים מסגרות שיתנו יציבות וודאות". פעילות במחנה הקיץ
(באדיבות לב אחד )
אור שדמי, מנהל מחנה הקיץ של "לב אחד" אמר: "הרעיון להקמת המחנה נולד במשלחות הקודמות, בהן הבנו שהצורך משתנה כל הזמן, וכרגע הילדים חייבים מסגרות, כאלה שיתנו יציבות וודאות. אבל לא רצינו להסתפק בזה. שני דברים נוספים עמדו נגד עינינו: הראשון הוא לשלב מורים מקומיים מובטלים ולייצר מקומות תעסוקה, והשני היה להביא את הערך המוסף שלנו בתחום בניית החוסן".
יורן, אחד הילדים האוקראינים שהשתתף במחנה סיפר כי "אני נהנה לבוא לפה, ויודע שמחר יהיה רק יותר טוב".
שדמי הוסיף כי "דאגנו להביא מומחים מעולמות שונים - מפסיכודרמה ועד קרב מגע, הכול כדי לתת את המעטפת הטובה ביותר לילדים ולצוות המקומי. אמנם רק התחלנו אבל כבר היום אני בטוח שבכל יום שהילדים מסיימים הם יוצאים מעט חזקים יותר, מעט מוכנים יותר לעתיד ובעיקר מחויכים הרבה יותר".