הקרב הפוליטי מגיע לעוד נקודת רתיחה בכנסת: הצעת החוק להארכת תקנות הדין הפלילי ביהודה ושומרון, שאמורה לעלות היום (שני) להצבעה במליאה, מאיימת לפורר עוד יותר את הקואליציה המעורערת ממילא. לקראת ההצבעה הדרמטית, הגיעו היום חברי כנסת מסיעות שונות לאולפן ynet - קרן ברק (הליכוד), מוסי רז (מרצ), יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) ואחמד טיבי (הרשימה המשותפת) וניסו להעריך מה יהיה בהצבעה ובכלל, לאן הולכת הקואליציה הזו. במקביל, ח"כ עידית סילמן הודיעה לליכוד שהיא תצביע נגד החוק.
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
הודיעה לליכוד שתצביע נגד החוק. ח"כ סילמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"התקנות האלה הן תקנות רעות, אבל אנחנו חתמנו על הסכם קואליציוני שבו משאירים את המצב הקיים ואנחנו נאמנים לחתימות שלנו", אמר מוסי רז.
-למה הן רעות? הרי אם החוק לא יעבור יהיה בלאגן גדול מאוד - כך אומר שר המשפטים. "אז יהיה בלאגן, מה רע בבלאגן? יש 55 שנה כיבוש, נהרגים ישראלים, נהרגים פלסטינים, אין זכויות. אז יהיה בלאגן. מי אמר להם לגור שם? אנחנו נאמנים להתחייבויות שלנו, אבל האם עדיף למדינת ישראל שהחוק לא יעבור? ברור שעדיף שלא יעבור".
רז התייחס להחלטת האופוזיציה להצביע נגד כל חוק של הקואליציה. "יש פה אופוזיציה שהחליטה - זה מאוד מוזר אבל זו זכותה - להצביע בכל דבר נגד הקואליציה. כשאני הייתי באופוזיציה לא כך התנהגתי, יש לי עקרונות והצבעתי על פי העקרונות שלי, ואני לא אוהב שתוקפים אותם על זה, זו זכותם. אדרבה, מצידי שלא יהיה ביטוח בריאות למתנחלים ואז נראה, הם יבואו תוך דקות לחוקק את החוק הזה".
5 צפייה בגלריה
מוסי רז בריאיון באולפן
מוסי רז בריאיון באולפן
"הממשלה הימנית בתולדות ישראל". מוסי רז
(צילום: הדר יואביאן)
ח"כ רז טען כי "זו הממשלה הכי ימנית בתולדות ישראל", ולכן לטענתו מרצ מוותרת בקואליציה על דברים רבים. "ראינו בשבוע שעבר את ההחלטה המבישה לתת חופש הצבעה על חוק הדגל. אז באמת זו הממשלה הכי ימנית אבל צריך גם לזכור שהאופוזיציה ימנית ממנה, והיא גם הכי ימנית בתולדות ישראל. לצערנו, ישראל היום היא הכי ימנית שהייתה אי פעם, נקווה שזה יוכל להשתפר".
רז התייחס לאמירות של שר המשפטים גדעון סער, שרמז שהממשלה הזו מתקרבת לסוף דרכה, בעיקר סביב סוגיית המשילות, והקושי לגייס רוב להצעות חוק בסיסיות. "אני רואה את הדברים ממש אחרת", אמר רז. "אני חושב שממשלה צריכה למשול, אני רואה שגדעון סער מושל במשרדו, הוא דאג למינוי יועצת משפטית ואחרים. הממשלה מעבירה חוק, לא מעבירה חוק - בעיני זה הרבה פחות חשוב. היא צריכה את הרוב בכנסת, לא ליפול בהצבעות אי אמון, להעביר תקציב. מעבר לזה היא לא חייבת שום דבר. אז לא יהיה חוק, מה קרה?".
5 צפייה בגלריה
גדעון סער באולפן
גדעון סער באולפן
"ממה נפשך? למה אתה מאיים?". גדעון סער
(צילום: יריב כץ)
-אם לא יהיה חוק לא תהיה ממשלה, או שאתה לא מאמין לאיומים של שר המשפטים גדעון סער? "אני מאמין, לכן אני אומר שאנחנו נעמוד בהתחייבותנו. אבל גם אני אומר, ממה נפשך גדעון סער? למה אתה מאיים? מה יקרה אם לא יעבור החוק הזה? באחד ביולי יבואו מתנחלים כולם ויעבירו אותו, זה הרי מה שיהיה, הם לא ישאירו את זה כך, כי להם זה רע. ואם ממשלה לא יכולה להעביר חוק, זה לא נורא, מי שצריך להעביר חוקים זה הכנסת".

ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) העריך כי החוק יעבור וקרא דווקא לחברי האופוזיציה לתמוך בו. "אמרו הרבה מאוד פעמים שלא נצליח להעביר חוקים והצלחנו", אמר הרצנו. "אם לשים שנייה פוליטיקה בצד, אני לא מעלה על דעתי שחברי הליכוד ועידית סילמן יצביעו בניגוד לערכים שלהם ויפקירו את תושבי יו"ש למציאות של כאוס. הרי החוק שאמור לעלות היום ואני מקווה מאוד שיעלה, אמור לוודא שהחוק והסדר נשמרים ביו"ש, וברור לי שהחוק הזה צריך לעבור".
-אבל הסיפור הוא לא החוק, גם שר המשפטים אומר שיש כאן שאלה של משילות. האם הקואליציה הזאת יכולה להעביר חוקים ואם היא לא יכולה, אז היא מאבדת את הלגיטימיות שלה. "נראה לי שהשבועות האחרונים די שרטטו את התשובה, שהקואליציה הזאת יודעת להעביר חוקים. כן, זה יותר מורכב מקואליציות יותר רחבות אבל אין ספק שיכולת הביצוע של הממשלה וההישגים שהיא מביאה טובים פי כמה וכמה מהממשלה הקודמת. זאת הכנסת הרביעית שלי, בשלוש הקודמות שירתי באופוזיציה, יש עתיד שירתה שמונה שנים באופוזיציה ומעולם לא נתנו לחוקים שחשובים לביטחון הלאומי של ישראל ליפול. אנחנו רואים פה אופוזיציה שאין לה כאבי בטן לגבי שום דבר".
-אני בטוחה שאם המצב היה הפוך ואתה היית עכשיו באופוזיציה של קואליציה שכל כך מתנדנדת, היית אומר שאין להם רוב והם לא יכולים להתקיים וזה לא הגיוני ולא דמוקרטי. לא כך? "אני בדיוק אומר לך שאני ישבתי באופוזיציה ועלו חוקים שהיו חשובים לביטחון ישראל, המרקם החברתי והאזרחי שלנו והצבעתי באופן ענייני. כך אני מצפה מהאופוזיציה לנהוג. אי אפשר לקבל את זה שכך כך הרבה חברי כנסת הפכו להיות סוכני כאוס ומבקשים להפיל חוקים שאמורים להביא סדר".

"אני מצפה מחברי הקואליציה להתיישר לפי הרוב או העמדה הקואליציונית ולתמוך בחוקים שמביאה הממשלה, ללא יוצא מן הכלל", אמר הרצנו. "בסופו של תהליך, האלטרנטיבה הברורה היא לחזור לשלטון נתניהו יחד עם בן גביר ופינדרוס, שכל היום במקום לעסוק בכלכלה ובלוחמים ובהורים עם צרכים מיוחדים, יעסקו בלמוטט את שלטון החוק, לתקוף את מערכות אכיפת החוק ולעסוק במשפטו של נתניהו".

ח"כ קרן ברק (הליכוד) אמרה כי מפלגתה תצביע נגד הארכת התקנות. "הליכוד יצביע נגד התקנות שיובאו היום, אם הן יובאו היום, אין לי מושג אם יגיעו או לא. אז אם זה יובא אנחנו כולנו נצביע נגד, בשביל להסביר שהממשלה הזאת סיימה את ימיה".
5 צפייה בגלריה
קרן ברק
קרן ברק
קרן ברק
(צילום: מוטי קמחי )
"הממשלה הזאת לא יכולה להמשיך להגיד: 'אנחנו ממשלה שמובילה את מדינת ישראל' ומצד שני לא יכולה להעביר אף חוק ציוני", אמרה ברק. "אז זאת לא ממשלת ישראל למען אזרחי ישראל, כשהיא לא מסוגלת להעביר אפילו חוק ציוני אחד, וכל זמן שאנחנו מבינים ומתחשבים אז הציבור פחות מבין מה המשמעות של הממשלה הזאת".
ברק הסבירה כי "כשאתה חלק מממשלה, כל השותפים הקואליציוניים מקבלים משרדים, ועדות, מינויים ותקציבים. לא יכול להיות שחברי הקואליציה שמקבלים את כל זה בסוף רוצים שמי שיעזור להם זה חברי אופוזיציה. אין כזו שיטת ממשל".
חברת הכנסת מהליכוד התייחסה לדרך בה תצביע ח"כ סילמן. "אני לא מנהלת שיחות עם סילמן, אבל ממה שאני שומעת מחבריי באופוזיציה, היא אמורה להצביע איתנו בהצבעה הזאת ולמען האמת אני גם לא רואה אילו סנקציות יכולים להפעיל נגדה כי ברגע שהיא תצביע נגד, אם מישהו ינסה להפריש אותה אז באותו רגע כל הממשלה נופלת".
"הממשלה הזאת איבדה את הרוב שלה, היא לא מצליחה להעביר אף חוק", טענה ברק. "כל יום שני, שלישי ורביעי פה זה קרב כאילו אנחנו נלחמים על טיפת דמה האחרונה של מדינת ישראל, על כל חוק, כל חבר כנסת מהסיעות הערביות הוא מלך. בינתיים כל התקציבים שאנחנו נלחמים עליהם, לעצמאים ולניצולי השואה ולמשפחות אומנה, הולכים למגזר הערבי, כל שבוע, על חשבון הציבור הישראלי, כל שבוע. אני חושבת שהניסוי שהם עשו, שהם שבויים בצד השמאלי של המפה ובידיים של המפלגות הערביות - נכשל. זה מאוד ברור".
ברק טענה כי הפתרון לפלונטר הפוליטי הוא בחירות, אך הדגישה כי ישנם עדיין פתרונות אחרים. "איך יוצאים מהמשבר הזה? לי זה די ברור שאנחנו צריכים ללכת לבחירות כי הציבור הפעם יבין מצוין למי הוא צריך להצביע ואיזה ניסוי הוא לא עושה יותר על המדינה שלו, שלנו, של כולנו. לא עושים ניסוי וטעייה על המדינה שלנו. ולכן, הפתרון הוא בחירות. אם באמצע יחליטו על קונסטלציה כזאת או אחרת שתוביל לשיקוף של רצון הציבור לממשלה ימנית, אז אני בטח לא אעצור אותה בדרך".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) הדגיש כי מפלגתו תצביע היום נגד הארכת התקנות. "הממשלה הזאת היא ממשלה של לבן ושחור, של ניגודים, ימין ושמאל", אמר טיבי. "תומכי כיבוש וכובשים, מתנחלים ומתנגדי מתנחלים, אבל ההצבעות הן לחלוטין הפוכות, גם ההיגיון וגם האידאולוגיה של המפלגות. לכן זה גרוטסקי".
-לדעתך כל חברי רע"ם באמת יצביעו היום בעד? "אני לא יודע. שמעתי היום את מאזן גנאים ברדיו בערבית, וזה לא היה הרושם שאני קיבלתי. הוא היה כמעט החלטי שהוא לא יצביע בעד, דיבר בערבית, ואמר שהשותפות עם הקואליציה הזאת לא הניבה תוצאות טובות לחברה הערבית".
5 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
"סובל מכל רגע בקואליציה". מנסור עבאס
(צילום: יואב דודקביץ)
-אתם לא מצליחים לקדם נושאים אזרחיים לטובת החברה הערבית, כי אתם באופוזיציה ולא חלק מקבלת ההחלטות, והנה בא מישהו כמו עבאס שמשנה את השיטה. "אף אחד לא שינה שיטה, הם רק סובלים בקואליציה. התקציבים שפרסמתם עליהם בתקשורת - אם סופרים יחד את מספר הפעמים שפרסמתם והסכומים, זה יוצא טריליון דולר. זה לא המצב, כי ראשי הרשויות לא מרגישים את הכסף הזה, הוא לא מגיע. יש מי שתוקעת אותו במשרד הפנים, יש מי שתוקעים אותו בקואליציה".
-רע"ם יושבים עכשיו בקואליציה וסובלים? מנסור עבאס יושב וסובל? "חד משמעית. זה לא מה שהם ביקשו, זה לא מה שהם ייחלו. הם ייחלו למצב של לשון מאזניים עם השפעה, בינתיים לצערי הרב אף אחד לא סופר אותם וכל הזמן מאיימים עליהם ובכלל הדבר הנורא ביותר, שעושים להם טובה שהם בקואליציה. זה דבר נורא".
-סוף סוף יש שינוי, הפשיעה במגזר הערבי יורדת בצורה דרמטית, זה דבר שהממשלה הזו שמה אותו כאחד הדגלים שלה והנה זה מצליח. "אני רוצה להפתיע אותך, סגלוביץ' עושה עבודה טובה. הנה אני אומר לך, ויש שינוי מסוים, אבל זה לא הכל. עדיין יש עשרות מעשי רצח, עדיין הכנופיות משתוללות, אבל יש יוקר מחייה, יש התנחלויות, יש פלישות למסגד אל אקצה, יש פגיעה במתפללים, חוק קמיניץ משתולל ביישובים הערבים והקנסות של מאות אלפי שקלים ממשיכים, הפגיעה בנגב ממשיכה. מה השתנה? והממשלה הזאת מתגאה שאין תהליך מדיני. אפילו הממשלה הגרועה של נתניהו לא עשתה את זה - ממשלה שאנחנו גאים שעזרנו להפיל".