בית הדין של מפלגת העבודה הורה אתמול (שלישי) להתחיל בהליך הדחה של היו"ר מרב מיכאלי מחברות במפלגה, אחרי שלא קיימה הוראות פסק דין שניתן בעניין תמיכת העבודה במועמדת מרצ בבחירות בבת ים, קטי פיאסצקי. בית הדין קיבל החלטה דומה גם נגד גזבר המפלגה, אבנר סטפק, והיועץ המשפטי עומרי שגב, וקבע כי ההחלטות שקיבלו חסרות תוקף ומבוטלות.
1 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
עלולה לשלם מכיסה. מרב מיכאלי
(צילום: עמית שאבי)
הבורר, עו"ד יואב הריס, ציין כי באוקטובר 2023 (לפני פרוץ המלחמה) נקבע כי על מיכאלי, סטפק ומפלגת העבודה עצמה לחדול מלתמוך במועמדות של פיאסצקי ממפלגת מרצ לראשות העיר בת ים. החלטה זו נכנסה לתוקף ב-15 באוקטובר 2023, ומזכ"ל העבודה, ערן חרמוני, היה אמור להגיש דו"ח על אופן העמידה בפסק הדין, כולל נתונים מדו"ח הגזבר על הוצאות והתחייבויות של המפלגה שקשורות לבחירות בבת ים.
"דו"ח הגזבר לא התקבל בידי עד ליום הזה", הדגיש הריס, על אף שב-8 בפברואר הוא ביקש לקבלו תוך שבעה ימים. הוא ציין כי חרמוני טען בדו"ח שהגיש שפניותיו לשיתוף פעולה מצד מיכאלי ויתר בעלי התפקידים במפלגה עלו בתוהו. "שיתוף פעולה כזה לא ניתן, זולת פגישה בנוכחות הגזבר אבנר סטפק, היועץ המשפטי עומרי שגב ומר דרור מורג - מ"מ ב"כ סיעת בת ים חופשית ודמוקרטית בראשות קטי פיאסצקי. במהלך הפגישה ניתן למזכ"ל למשך כשעה לעיין במסמכים שהיו בקלסרו של האחרון, לאחר שהגזבר והיועץ המשפטי עזבו את הפגישה - ותו לא".
"אין צורך להכביר מילים על חובת חברי המפלגה ובעלי התפקידים בה לקיים ולציית להוראות פסק הדין והחלטות המוסד לבוררות ודייניו", הדגיש. "זו לא 'תוכנית כבקשתך' או 'המלצה בלבד'. לא ניתן להלום מצב שבו יו"ר המפלגה, גזבר ויועץ משפטי לא מקיימים הוראות אופרטיביות ברורות בפסק דין של המוסד לבוררות".
לאחר מכן הדגיש הריס כי השלושה "פעלו בחוסר בפגם החמור ביותר של חריגה מסמכות, והחליטו להעמיד משאבים ולתמוך ברשימה ובמועמדות לראשות העיר בת ים בניגוד להוראות החוקה, בניגוד להחלטת מועצת הסניף, בחוסר סבירות ותוך אי-שקילת מלוא השיקולים הרלוונטיים ומתן המשקל הראוי לכל אחד מהם". הוא ציין גם "התעלמות מההשלכות התקציביות של תמיכות שכאלו, והיותן על חשבון נכסי המפלגה, לנוכח מצבה הגירעוני".
משמעות הליך ההדחה היא לא רק ביטול החברות של מיכאלי במפלגה, אלא גם שהיא לא תוכל למלא תפקיד אחר בה או לקבל ממנה תשלום. למעשה, ייתכן שמיכאלי תידרש לשלם מכיסה הפרטי על כספים שנקבע בבית הדין שהעבירה ללא סמכות. הסיבה, נטען, היא שביזתה את בית הדין של המפלגה ולא חשפה מסמכים בעניין זה, כולל הכספים שהועברו.
‏בתגובת מפלגת העבודה שהתפרסמה בגלצ נכתב כי "מפלגה מכבדת את המוסדות הדמוקרטיים שלה. המפלגה תתמוך אך ורק ברשימות ליברליות שמקדמות את ערכי המפלגה. ההפיכה המשטרית הוכיחה את תפקידן של הרשויות המקומיות בשמירה על הדמוקרטיה ומפלגת העבודה לא תתפשר על ערכיה בשום עיר - גם לא בבת ים".

יש תאריך מסתמן לפריימריז

בינתיים, כחודשיים אחרי שמיכאלי הודיעה על פרישתה מתפקיד יו"ר העבודה, ל-ynet נודע כי הנהלת המפלגה התכנסה אתמול כדי לדון בקיום הפריימריז על מחליפה. התאריך שבוחנים בוועדה הוא 28 במאי, יום שלישי, והוא צפוי לקבל אישור סופי בקרוב.
ב-14 במרץ תתכנס הנהלת העבודה פעם נוספת, ותחליט על התקנות והתנאים לקיום הבחירות המקדימות לראשות המפלגה. ההנהלה צפויה להכריז כי מי שיתפקד למפלגה עד ל-1 במאי יוכל להתמודד בפריימריז הללו, וכי כל מי שיתפקד עד ל-18 במאי יוכל להצביע ולהשפיע על בחירת היו"ר החדש.